MUKABELA I
RAZUMIJEVANJE POSLUŠANOG 6. džuz

Počinjemo sa prvom mukabelom dan prije
ramazana a završavamo hatma-dovom uoči Bajrama ili prije klanjanja Bajram
namaza. Velika čast je znati pravilno učiti Kur’an a.š,, a velika nagrada čeka
one koji dolaze da slušaju i prate učenje mukabele u džamijama.
Zašto nas je malo na mukabelama?
Da bi mogli sebi odgovoriti nadvirimo se u
dušu i srce. Ako su nam u životu prioriteti imetak, bogata sofra, ormari
puni odjeće i obuće a mi i pored toga ,nemamo' vremena za abdest, za namaz, te
da je jacija u kasne sate a sabah prerano, sa nama nešto u redu nije.
6. džuz
Prvi
ajet u ovom džuzu upućuje vjernika da o lošem, ružnom, zlu ne govori glasno. To
pravo ima samo onaj kome je učinjena nepravda. Ipak, ljudi prenose takve
vijesti, govore o zlu jer su takve vijesti nažalost najinteresantnije. Razlika
od vremena kada je ovaj ajet objavljen jeste što ako sada vjernik kaže, napiše,
fotografiše nešto loše, širi se mnogostruko i mnogo dalje, zbog tehnologije i
prijenosa informacija. Stoga, kolike su razmjere ove pokuđene stvari sada?
Također, nekada se taj glas o zlu znao izgubiti, nestati, ljudi zaborave, a
danas može ostati godinama na društvenim mrežama, portalima i slično.
Ne budimo oni koji govore glasno o zlu, ne ,šerujmo'
takve stvari, a prije svega ne bavimo se onime što nas se ne tiče, jer mnoge od
tih stvari mogu biti glasine i laži. Na posljetku, Allah, dž.š., kaže u ovom
ajetu da on ne voli da se o zlu govori glasno, stoga zar onaj ko voli Allaha
može činiti nešto što Allah ne voli?
Nažalost neki mogu, jer ne vole svog Gospodara
pravom ljubavlju. Kada je u pitanju djevojka, muž ili slično, osoba izbjegava
činiti ono što oni ne vole, a kada je pitanju Allah, dž.š., kako se ponašaju?
Kraj sure En-Nisa govori o Isau, a.s., i njegovom
narodu (171-172), a ista tema se nastavlja u suri El-Maide. Samo ime sure je
nastalo od maide – trpeze koju je dobiio Isaov narod. Sura ukazuje na ponašanje
Ehli Kitabija i savjetuje da ne činimo ono što su oni činili. Jedna od tih
stvari jeste prekidanje zavjeta, odnosno nepoštivanje dogovora. Allah je uzeo
zavjet od Ehli Kitabija (od 12. ajeta pa dalje) da budu ispravni vjernici pa su
oni prekršili dato obećanje. Jedna od stvari kojom su prekršili zavjet jeste
što su ,dobar dio onoga čime su bili opominjani izostavili' (14), odnosno
izostavljanje Allahovih naredbi i činjenje onoga što je On zabranio vodi
kršenju zavjeta, a naš trenutni zavjet jesu principi islama, ono što smo
prihvatili kao obaveze od Poslanika, a.s.
Ova sura i počinje riječima ,,O vjernici,
ispunjavajte obaveze...“, odnosno poručuje nam se da neispunjavanje obaveza
vodi ka kršenju zavjeta datog Allahu, dž.š. i Poslaniku, a.s. U ovoj suri se
govori o onome šta muslimani smiju činiti, a šta ne, odnosno Allah, dž.š.,
podsjeća vjernike na sve ono o čemu je Poslanik, a.s., govorio u toku cijelog
svog života, te upravo u ovoj suri stavlja pečat na islam riječima: ,,Sada sam
vam vjeru vašu usavršio...“(3. ajet) Allah nas u ovoj suri podsjeća da smo
prihvatili upotpunjen islam, sa svim obavezama, kao što su prihvatili vjeru Ehli
Kitabije, te nas upozorava da se ne izigravamo s vjerom kao što su oni radili i
prekršili svoj zavjet, svoju vjeru i jasno nam kaže: ,,O vjernici, ako neko od
vas od vjere svoje otpadne pa Allah će sigurno mjesto njih dovesti ljude koje
On voli i koji Njega vole, prema
vjernicima ponizne, a prema nevjerniccima ponosite...“ (54. ajet).
Ovdje ukažimo na još jedan detalj na koji se
upozorava. Ehli Kitabije su prekršili zavjet i s hranom, jelom: ,,i rado ono
što je zabranjeno jedu...“ (42. ajet). Interesantno da se u ovoj suri upravo
dosta govori šta musliman smije jesti, a šta ne, čak detaljno (3. ajet). Stoga,
Allahu je bitno šta jedemo, a je li nama?
Danas, kada imamo mogućnost birati halal hranu
postoje vjernici koji ismijavaju pokušaje označavanja dozvoljene hrane
halal-certifikatom, provjeravanje vjernika šta je čista/dobra/halal hrana, a
šta ne, i to nazivaju cjepidlačenjem, često po principu: Grijeh ne ulazi na usta nego izlazi iz
usta. To nije tačno! Upravo su se Ehli Kitabije ismijavali sa
svojom vjerom i upravo s haram hranom i pićem počeli kršiti principe svoje
vjere.
Još jedan interesantan detalj s ovom surom
jeste da uz govor o potrebi za čistom hranom Allah nam kaže kako da čistimo
tijelo i objašnjava nam abdest, gusul i tejemum. Starije generacije su čistile
ulice, mahale pred ramazan, jer im je to bilo preduvjet za čišćenje duše. Naša
tijela čistimo pa i kada umremo kupaju nas drugi da opet čisti odemo svom
Gospodaru.
S
ovako objedinjenim temama u jednoj suri, skoro ajet do ajeta, uzmimo pouku:
Vjerničke duše trebaju biti čiste kao i
njihova hrana, piće, odjeća, kuće... A, jesu li?
Ni komentarjev:
Objavite komentar