16. 8. 11

RAMAZANSKI TESPIH U 33 BOBKA



Priredio: Nijaz SALKIĆ

9. BOBAK: 

Post, 

posebna 

nagrada 

od 

Uzvišenog 

Allaha


"Kada zapostiš; neka poste uši tvoje, i oči tvoje, i tvoj jezik neka posti od laži i zabranjenih stvari, i ostavi se uznemiravanja i ezijeta komšije. Neka se na tebi ogleda post i smirenost, l učini da ti dan posta ne bude kao dan kada se mrsiš."
(Hadis)
Ramad(z)an je deveti mjesec lunarnog (hidžretskog) kalendara. O tome kako je dobio naziv postoje dva tumačenja: prema jednom od njih ramadan je glagolska imenica glagola remeda/jermudu, što znači spaliti, spržiti, ramadan spaljuje grijehe, kao što vatra spaljuje drva, a drugo tumačenje kaže da je u vrijeme kada su predislamski Arapi davali imena mjesecima bila velika žega i vrućina (ramdā), i tako su mjesecu, u kojem se to dogodilo, dali naziv ramadan.
Islamski učenjaci složni su u tome da je post mjeseca ramazana propisan druge godine po Hidžri. Iz toga proizilazi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, postio devet ramazana. Propisivanje posta prošlo je kroz dva stadija: u prvom stadiju ljudi su imali pravo birati između posta i it’ama (nahranjivanja siromaha) za svaki propušteni dan, a nakon toga slijedi drugi stadij u kojem se post uspostavlja kao individulna obaveza (fardu-’ajn), a it’am (nahranjivanje, fidja) ostaje važiti samo za one koji nikako nisu u mogućnosti postiti. Mudrost toga je postepenost (tederrudž) u propisivanju, kako bi se ljudi navikli na ovaj propis, slično kao u slučaju postepene zabrane alkohola, koja je prošla kroz četiri etape. Savm (post) u jezičkom smislu predstavlja ustezanje, ostavljanje, suzdržavanje, a u terminološkom (šerijatsko-pravnom) smislu označava ustezanje od jela, pića, spolnog općenja i svega što kvari post, od pojave zore do zalaska sunca, sa ciljem približavanja Allahu, dželle šanuhu, i sticanja Njegove naklonosti. Primjere za jedno i drugo značenje nalazimo u Kur’anu, jezičko u riječima Allaha, dželle šanuhu, u prijevodu značenja:
فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا ۖ فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا  "Pa jedi i pij i budi vesela! A ako vidiš čovjeka kakva, ti reci: 'Ja sam se zavjetovala Milostivom da ću šutjeti (savma), i danas ni s kim neću govoriti'",
a šerijatsko u riječima Allaha, dželle šanuhu:
أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
 "Dozvoljava vam se da se u noćima dok traje post sastajete sa svojim ženama; one su odjeća vaša, a vi ste njihova odjeća. Allah zna da vam je bilo teško, pa je prihvatio pokajanje vaše i oprostio vam. Zato se sada sastajte sa njima u želji da dobijete ono što vam je Allah već odredio. Jedite i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit od crne niti zore; od tada postite sve do noći. Sa ženama ne smijete imati snošaja dok ste u i’tikafu u džamijama. To su Allahove granice, i ne približujte im se! Eto tako Allah objašnjava ljudima propise Svoje da bi se onoga što im je zabranjeno klonili." (El-Bekare, 187.)
Odrednica "sa ciljem približavanja Allahu, dželle šanuhu, i sticanja Njegove naklonosti" isključuje post onih koji poste iz navike, ili po uzoru na druge, ili iz zdrastvenih razloga, ili pod prisilom, ili kako bi se pokazali pred ljudima i sl. Njihov post se ne smatra šerijatski ispravnim, za njega neće biti nagrađeni, i njime nisu izvršili vjersku obavezu. Ovu odrednicu nalazimo u rječima Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: "Ko bude postio mjesec ramazana, vjerujući u Allaha, ubijeđen u njegovu obaveznost, i nadajući se Njegovoj nagradi, bit će mu oprošteni prošli grijesi." (Buharija, Muslim)
Ramazan ima svoju svetost koju ni na koji način nije dozvoljeno oskrnaviti, činjenjem javnih grijeha u njemu, konzumiranjem hrane i pića na javnim mjestima, pomaganjem drugih u neizvršenju ove vjerske dužnosti, pozivanjem ljudi u grijeh, i bilo čime drugim što ukazuje na njegovo nepoštivanje i nipodaštavanje. Allah, dželle šanuhu, je odabrao ovaj mjesec, između ostalih mjeseci, za jedan od, Njemu, najdražih i najčasnijih ‘ibadeta, post, a odabrao ga je i za  spuštanje i objavljivanje Kur’ana, kao i svih prethodnih nebeskih objava. Vasile ibn el-Eska’, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ibrahimovi Suhufi objavljeni su u prvoj noći ramazana; Tevrat šeste noći ramazana; Indžil trinaeste noći ramazana, a Kur’an dvadeset i četvrte noći ramazana." (Ahmed)  
Držeći hutbu uoči ramazana posljednjeg petka u šabanu, Poslanik se obraćao vjernicima sljedećim riječima:
- O ljudi, prikučio vam se časni mjesec, mjesec blagoslova, sreće i napretka, mjesec u kome je noć Lejletu-l-kadr, koja je vrednija od hiljadu mjeseci. Allah vam je naredio da postite danju u ramazanu, a njegove noći da provodite u dobrovoljnom ibadetu. Ko obavi nafilu uz ramazan, kao da je obavio farz u nekom drugom mjesecu, a ko obavi farz u ramazanu, kao da je obavio sedamdeset farzova izvan ramazana. Ramazan je mjesec strpljivosti, a nagrada je za strpljivost džennet. To je mjesec međusobnog ispomaganja muslimana, mjesec u kome se uvećavaju prihodi i opskrba vjernika. Uz ramazan posebno prakticirajte četiri stvari: dvije kojima će te zadovoljiti svoga Stvoritelja i dvije bez kojih vi nikako ne možete. One kojima ćete zadovoljiti svoga Stvoritelja jesu stalno ponavljanje (učenje) kelimei-šehadeta i istigfara, a ono bez čega vi nikako ne možete jeste da molite Allaha za džennet i tražite spas od džehennema. Ko priredi iftar postaču, imat će za to nagradu kao da je roba oslobodio, i bit će mu oprošteni svi manji grijesi učinjeni prema Allahu, dž.š.
 Ono što je među vjerovjesnicima Muhammed, a.s., među melekima Džebrail, među ženama h. Merjema, među objavama Kuran, među danima petak, među surama Fatiha - to je među mjesecima ramazan.
Post možemo definirati kao stroga islamska dužnost za svakog punoljetnog, pametnog i zdravog muslimana a sastoji se u ustezanju od jela, pića i seksualnog uživanja određeni vremenski period u toku dana, i to od zore do zalaska sunca.
Postiti je farz  osobi koja je:
-pametna,
-punoljetna,
-musliman da je,
-da zna da mu je to farz,
-da nije musafir ili da žena nije u hajdu i nifasu.
Vrste posta
Farz je post u toku mjeseca ramazana i post svih kefareta a prema nekim
fakihima i zavjetni post.
Vadžib je post kojim se napašta post nafile.
Sunnet je postiti jevmi ašuru tj. 9.i 10. dan Muharema.
Mendub je postiti tri dana svakog mjeseca, ponedjeljak  i četvrtak, šest dana Ševala. Davudov post se sastoji od posta svaki drugi dan.
Mekruh je postiti samo 10. dan Muharema, postiti u dane Bajrama, mekruh je neprestalno postiti, postiti samo petak.
Nema posta bez nijjeta
Post se sastoji od dviju komponenti: unutarnje namjere (nijjet) i ustezanja (suzdržavanja, ostavljanja, imsak), izostanak bilo koje od ove dvije komponente čini post nevažećim, osim u iznimnim situacijama, koje ćemo naknadno spomenuti. Nijjet podrazumijeva četiri stvari:
a) Čvrsto uvjerenje (da je sutrašnji dan, kojeg namjerava postiti, od ramazana), što je suprotno kolebljivosti i nesigurnosti;
b) namjeru određene vrste posta (post ramazana, ili zavjetni post, ili iskupni post, ili napaštanje i sl.), nije dovoljna uopćena namjera;
c) donošenje nijjeta u toku noći, u periodu između zalaska sunca i nastupanja zore, što je mišljenje većine islamskih pravnika, koji svoj stav temelje na riječima Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: "Ko u toku noći ne učini nijjet za post, njegov post je neispravan." (Ebu-Davud, Tirmizi, Nesai, Ibn Madže)
d) obnavljanje nijjeta za svaki dan ramazana, što potvrđuje prethodno citirani hadis. Ovo je, takođe, mišljenje kojeg zastupa većina islamskih učenjaka.
Nijjet ramazanskog posta glasi:
“Nevejtu en esume lillahi te’ala gaden min šehri ramadan” "Odlučih da postim sutra ramazanski post, u ime Allaha."
Post će biti pokvariti:
1. Jelo i piće
Jelo i piće spadaju u prvu kategoriju radnji koje kvare posta onome ko pokvari post jelom i pićem dužnost je napostiti propuštene dane. Pod ovim se podrazumijeva namjerno jedenje i pijenje. Međutim, ako bi neko jeo ili pio u zaboravu ili greškom, ne mora napostiti niti za to treba izvršiti keffaret - kaznu. Od Ebu-Hurejre se prenosi da je Poslanik, a.s., rekao: "Ko zaboravi da posti pa pojede nešto ili se napije vode, neka nastavi s postom, jer Allah, dž.š., nahranio ga je i napojio." (Hadis bilježi šest hadiskih zbirki.)
2. Namjerno povraćanje
Ako osoba povrati zbog toga što ga je nadvladao nagon za povraćanjem, ne mora napostiti niti činiti keffaret. Od Ebu-Hurejre se prenosi da je Muhammed, a.s., rekao: "Koga nadvlada nagon za povraćanjem, nije dužan napostiti, ali ko namjerno prouzrokuje povraćanje, neka napasti taj dan."
(Hadis bilježe Ahmed, Ebu-David, Tirmizija, Ibn-Madždže, Ibn-Hibban)
3. Hajz i nifas
Ako žena dobije menstruaciju ili se porodi, pa makar se to desilo na trenutak prije zalaska sunca, post je pokvaren i nužno ga je napostiti.
4. Namjerno izazivanje sjemena (ejakulacija)
Bez obzira da li je to izazvano međusobnim ljubljenjem bračnih drugova, grljenjem ili upotrebom ruke, to kvari post i obvezuje počinitelje da naposte pokvareni post.Ako je to izazvano samo pogledom ili razmišljanjem, post neće biti pokvaren niti je potrebno napostiti. Također, post ne kvari izlazak sluzi koja prethodi izlasku sperme.
5. jedenje na prirodan način nečega što inače nije prirodna hrana kvari post, kao što je npr. so i sl.
6. Onaj ko odluči da se omrsi, a posti, post će mu biti pokvaren čak i kada ne bi ništa pojeo ili popio, pošto je nijet temeljni dio posta, i ako se pokvari, odmah se kvari i post.
7. Ako bi postač jeo, pio ili spolno općio misleći da je nastupilo vrijeme iftara, ili da još nije nastupila zora, pa se potom pokaže suprotno, mora se taj dan napostiti kod sva četiri mezheba i nekih drugih imama.
Ono što kvari post koji je obavezno napostiti, a zbog čega slijedi i kazna (kefaret). Od svih stvari koje kvare post, samo spolno općenje kvari post s obavezom da se naposti i kaznom (kefaretom) prema većini islamskih učenjaka. Kefaret je iskupljivanje za namjerno pokvareni post na taj način što će počinitelj osloboditi roba, ili postiti šezdeset dana uzastopno, ili nahraniti šezdeset siromaha, a onaj dan u kojem je pokvario post dužan je još i napostiti.
Ebu-Hurejre prenosi da je došao neki čovjek Božijem Poslaniku, a.s., i rekao:
- Propao sam, Božiji Poslaniče!
- A što te upropasti? - upita ga Poslanik, a.s.
- Općio sam sa ženom uz ramazan.
- Da li imaš roba da ga oslobodiš? - upita ga Poslanik a.s.
- Ne - odgovori.
- A da li možeš postiti dva mjeseca iz dana u dan?
- Ne - odgovori.
- A imaš li čime da nahraniš šezdeset siromaha?
- Ne - odgovori.
Potom je sjeo, a Poslanik, a.s., otišao i donio košaru hurmi, rekavši mu: - Podijeli ovo kao sadaku.
- Hoću li dijeliti siromašnijim od nas? Pa zar ima u kamenjaru Medine nekoga kome su ove hurme potrebnije od nas? - odvratio je Poslaniku ovaj siromašni ashab.
Poslanik, a.s., nasmijao se tako da su mu se sjekutići pokazali od smjena, i rekao mu: - Idi i time nahrani svoju porodicu. (Hadis prenosi grupa poznatih muhaddisa.)
Hanefijski mezheb je na stanovištu da svako namjerno kvarenje posta, pa bilo to spolnim odnosom, jelom, pićem i dr. povlači za sobom obavezno izvršavanje šerijatske kazne. Mezheb većine učenjaka je da su čovjek i žena u istom položaju što se tiče kazne (kefareta) ako namjerno spolno opće svojom voljom u ramazanu, a bili su pod nijetom posta. Međutim, ako se općenje dogodilo u zaboravu ili nisu to uradili po svom izboru, nego su bili prisiljeni ili nisu nanijetih post, nema kefareta ni za jedno od njih dvoje. Ako je žena prisiljena od čovjeka, ili nije postila iz nekog razloga, onda kefaret pada samo na njega. Šafijski mezheb je na stanovištu da ženu ne obavezuje kefaret ni u kojem slučaju: niti kada to radi svojevoljno niti kada je prisiljena na to. A to je jedno od mišljenja u hanbelijskom mezhebu. Kefaret se po većini islamskih pravnika uzima redoslijedno, kako je spomenuto u prethodnom hadisu. Ako nije u stanju da oslobodi roba, postit će šezdeset dana uzastopno bez opravdanog prekida, a ko nije ni to u stanju, nahranit će šezdeset siromaha.
Post neće biti pokvaren jer je:
Postaču je dozvoljeno kupanje i rashlađivanje vodom. Ebu-Bekr ibn-Abdurrahman prenosi da mu je neko od Muhammedovih, a.s., ashaba rekao: "Vidio sam Poslanika, a.s., kako za vrijeme posta sipa vodu na glavu zbog žeđi ili vrućine." (Hadis bilježe Ahmed, Malik i Ebu Davud)
Ako uđe voda u želudac bez namjere da se to desi, post nije pokvaren.
2. Podvlačenje surme i upotreba kapi za oči i sl. dozvoljeni su makar i osjetio okus toga u grlu, jer oko nije prirodni put hrane u želudac.
3. Poljubac postača; Od Aiše, r.a., prenosi se da ju je Muhammed, a.s., ljubio dok je postio, a poznato je da je bio najsavršeniji čovjek u samosavladivanju.
Od Omera, r.a., prenosi se da je rekao: Poljubio sam svoju suprugu i ako sam postio. Otišao sam Poslaniku, a.s., i rekao mu: "Danas sam uradio užasnu stvar, poljubio sam suprugu a postim ".
Muhammed, a.s., upitao me je :
"Sto misliš o ispiranju usta dok postiš?"
"To mi ne smeta, odgovorio sam mu."
"Pa zašto, onda, pitaš za ovo?", kazao mi je Allahov Poslanik, a.s."
U hanefijskom mezhebu poljubac je mekruh samo ako izazove strast, ali u svakom slučaju za postača je bolje ostaviti se toga. U istoj ravni je i doticaj rukom i zagrljaj.
4. Injekcija
Dozvoljena je svaka injekcija pa čak i infuzija, bilo da se daje pod kožu ili u venu. Iako to stiže unutar tijela čovjeka, ipak ne kvari post, jer ne ulazi prirodnim putem.
5. Puštanje krvi
Postaču je dozvoljeno puštanje krvi, osim ako to utiče na fizičko slabljenje postača. U tom smislu puštanje krvi je mekruh. Davanje krvi za laboratorijske analize i sl. ima isti tretman, što znači da je dozvoljeno.
6. Ispiranje usta i nosa
Dozvoljeno je ispiranje usta i nosa, ali je mekruh u tome pretjerivati. Ebu-Hanife i Malik su na stanovištu da će onome koji ispira usta i nos pa se omrsi tako što mu voda ode niz grlo, makar i ne htijući, post biti pokvaren.
7. Stvari od kojih se ne može čuvati
Isto, kao i za ispiranje usta, vrijedi, i za stvari od kojih se ne može čuvati, kao što je pljuvačka, prašina koja je na putu ili od brašna, slina i si. Ibn-Abbas dozvoljava da se okusi kiselost hrane ili onoga što se kupuje.
8. Dozvoljeno je u ramazanskim noćima jesti, piti i spolno općiti, sve do pojave zore.
Ko ima hrane u ustima, mora je izbaciti, a onaj ko spolno opći sa ženom mora prestati s pojavom zore.
9. Postaču je dozvoljeno da osvane džunup, kao što je dozvoljeno ženi koja je bila u hajzu ili nifasu pa joj je prestalo krvarenje, da zaposti prije kupanja, a kupanje može odgoditi do iza zore s tim da mora zanijetiti post, a kupanje mora obaviti prije isteka namaskog vremena.
Keffaret i Kada
Keffaret je kazna za namjerno prekinut post. Keffaret se sastoji u oslobađanju roba ili robinje, ako to ne može onda da uzastopno posti 60 dana, a ako to ne može zbog slabosti onda da nahrani 60 siromaha sa doručkom i večerom ili da jednog siromaha hrani 60 dana sa doručkom i večerom.
Iznos jednog obroka iznosi jedan S’aj tj.
-1 kg, 66 dkg i 6 g =1666 grama pšeničnog brašna ili
-3 kg, 33 dkg i 2 g= 1332 grama ječma.
Dovoljan je jedan keffaret za više učinjenih propusta.
Kada je napaštanje posta dan za dan, a to je u situacijama kada se post iz opravdanog razloga prekine ili se uopće ne započne postiti. Napostiti dan za dan tj. kada učiniti  dužni smo u sljedećim slučajevima:
Posta je oslobođen:
– svaki bolesnik kome post škodi,
– trudna žena i dojilja,
– borac,
-potpuni starac i starica,
– osoba koja radi na teškom fizičkom poslu,
– poljoprivrednik koji ne može da odgodi žetvu.
Svi ovi navedeni dužni su napostiti dan za dan osim starca i starice kao i teškog bolesnika koji ne očekuje oporavak i oni će ako mogu nahraniti siromaha sa jednim sa’aom.
O I’tikafu
I’tikjaf znači namjerno boravljenje izvjesno vrijeme u džamiji u kojoj se klanja svih pet dnevnih namaza i to radi sevapa. U džamiji u kojoj se ne klanja svih pet dnevnih namaza ne može se i’tikaf činiti. Žena i’tikaf može učiniti u svojoj kući ako ima jednu sobu u kojoj uvijek klanja. I’tikaf u šerijatskom pravnom smislu znači povlačenje u džamiju u ime Allaha dž.š. radi ibadeta i to posljednjih 10 dana mjeseca Ramazana.
Imamo tri vrste i’tikafa i to:
-vadžib a to je zavjetni i’tikaf,
-sunneti muekkede to je  i’tikaf  zadnjih 10 dana mjeseca Ramazana i ako ga netko učini sa ostalih spada odgovornost jer je on ‘alel- kifaje.
-mustehab je i’tikaf koji je izvan ovih.
Za valjanost i’tikafa uvjet je:
- da čovjek posti
- ne smije se udaljavati iz džamije osim za obavljanje nužde i mijenjanje abdesta,
-u džamiji jede pije i spava,
-ne smije imati odnos sa ženom,
-treba činiti što više ibadeta,
-treba ponijeti osnovne potrebe za svakodnevni život npr. odjeća, pribor za higijenu isl.
Odlike postača
"Džennet jedva čeka četvericu: učača Kurana, onog ko čuva jezik od griješna govora, džometa koji nahrani gladnog i postača u mjesecu ramazanu."
O težini i veličini posta jasno kazuje i sljedeći hadis:
"Ko isposti ramazan u ime Allaha s čvrstim i iskrenim imanom, vjerujući i nadajući se Allahovoj nagradi -Allah će mu oprostiti ranije učinjene grijehe prema Njemu."
S druge strane, post je, po hadisu, jedini ibadet koji ne prestaje i kada se spava.
"Postačevo je spavanje ibadet, njegova je šutnja tesbih (veličanje Allaha dž.š.), njegovo se djelo udvostručuje, dova mu se prima, a grijesi opraštaju."
Dakle, tokom cijelog ramazana postač je u ibadetu. Pored kuranskih ajeta kojima se naređuje post, on i na osnovu sahih hadisa spada u islamske šarte. "Islam se zasniva na pet temelja: šehadetu, salatu, zekatu, hadžu i savmu ili ramazanskom postu", kaže Resulullah.
التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ  "Oni se kaju, i Njemu klanjaju, i Njega hvale, i poste, i molitvu obavljaju, i traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju i Allahovih se propisa pridržavaju - a vjernike obraduj" (Kuran, et-Tevbe,112.)
U prave muslimane i muslimanke, vjernike i vjernice koji su Allahu poslušni i pokorni, potpuno iskreni, odani, predani i strpljivi, skrušeni i darežljivi, koji se grijeha i bluda klone i koji mnogo Allaha spominju - spadaju svakako i postači. Ovakvim ljudima Allah, dž.š., obećava oprost i neizmjernu nagradu. Post je, po hadisu, takav fadilet da Allah svako djelo prepušta čovjeku, ali post uzima Sebi i za njega obećava posebnu, neodređenu, za čovjeka nepoznatu nagradu; a najmanja je nagrada za učinjeno dobro djelo deseterostruka, jer, kako dalje navodi hadis, postač radi Allaha ostavlja hranu, piće i strasti, čineći to svjesno u ime Allaha. Čovjek se tako na jedini način, što se hrane tiče, izdiže i odvaja od životinje.
Svaki postač posti od zore do akšama. Vrijeme ustajanja na ručak naziva se SEHUR, vrijeme kada se zanijeti post - IMSAK, a vrijeme kad se prestaje postiti - IFTAR. Ko ima mogućnosti, lijepo je da se iftari hurmom ili vodom.
Najveća noć-Lejletu-l-kadr
Allah, dž.š., u suri El-Kadr/Noć Kadr u 1, 2 i 3 ajetu kaže:  
إنا أنزلناه في ليلة القدر وما أدراك ما ليلة القدر ليلة القدر خير من ألف شهر.
Mi smo ga počeli objavljivati u Noći Kadr, a šta ti misliš šta je Noć Kadr? Noć Kadr je bolja od hiljadu mjeseci...
A zatim, danas je petak, 03. septembar 2010., ili  24. ramadan, 1431. hidžretske godine. Ovo je trideset i peta džuma u novoj hidžretskoj godini. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!
Brzina prolaska vremena je jedan od predkijametskih znakova. Braćo i sestre u islamu, evo nas već u posljednjoj trećini mjeseca ramazana postimo 24. dan a klanjamo 25. teraviju. U nedjelju ako Allah da, dočekujemo 27. noć ramazana, u narodu poznatiju kao noć Kadra,  'Noć bolju od hiljadu mjeseci'.
Poslanik, s.a.v.s., se u noćima zadnjih 10 dana ramazana posebno predavao ibadetu. Iako su mu u činjenju ibadeta i izvan ramazana noge oticale od dugog stajanja u namazu, u posljednjim danima ramazana posebno bi bio aktivan. On s.a.v.s. bi mnogo spominjao svoga Gospodara, činio mu dovu, klanjao obavezne i dobrovoljne nafila namaze i postio.  I ne samo to, Poslanik, s.a.v.s., je tražio i od svih onih koji su u njegovoj blizini da se na sličan način ponašaju. Devletlija bi budio svoje ukućane, časne supruge i ukazivao im na značaj ovih momenata. Nije mogao podnijeti da neko od njegovih bližnjih u tim trenucima sveopće Božije milosti bude zaokupljen nečim drugim i da olahko propusti te Božije darove.
Allah, dž.š., kaže:  
إنا أنزلناه في ليلة القدر وما أدراك ما ليلة القدر ليلة القدر خير من ألف شهر.
Mi smo ga počeli objavljivati u Noći Kadr, a šta ti misliš šta je Noć Kadr? Noć Kadr je bolja od hiljadu mjeseci... Ibn Ubejne je rekao: "Gdje god se u Kur'anu spominje izraz "ve ma edrake"  - "  Da li ti znaš"?, Allah dž-š. je tome o čemu se pita poučio svoga Poslanika. A gdje god se spominje "ve ma judrike", isto "da li znaš?" to je ostala tajna čak i pred Poslanikom a.s.". Kao što vidimo u ovoj se suri spominje "ve ma edrake", što znači da je Poslanik bio upućen i upoznat sa vrijednosti "Lejtetul-kadra" kao i sa vremenom njenog pojavljivanja.
U ovom vaktu moralne i svake druge krize, ljudi su željni istinskih vrijednosti. Zato istinski ašici,  asli željno iščekuju ovu mubarek noć. Noć Kadr je posigurno noć Allahove milosti sa kojom je došla objava i poslanstvo Muhammedu a. s. Lejletul-Kadr je vrhunac slavljenja Dragoga Boga, noć zajedničkih dova: namaza svih meleka, ljudi i čitavog kosmosa. U ovoj mubarek noći sve diše i miriše namazom i dovama koje ključaju u srcima i prodiru iz srca. Cijeli svemir je u budan a dahabetile mu'minske duše, srce, razum i tijelo. Sa ljudima u dovama učestvuju i meleki koje predvodi najodabraniji melek Džebrail. Lejletul-Kadr je zbilja najveći teferič insanskih duša, praznik meleka u kojoj podjednako učestvuju svi, ljudi i meleki.
Halis mu’mini  u ovoj noći bi se trebali u takmičenju u dobrim djelima ugledati na Ebu Bekra, Allah bio sa njim zadovoljan,. Primjer Ebu Bekra je jako zanimljiv i poučan. Rekao je Enes ibnu Malik, Allah bio sa njim zadovoljan: "Klanjao je Poslanik jednog dana sa svojim drugovima sabah namaz, zatim se usmjerio prema njima, pitajući ih: "Ko je od vas osvanuo posteći?" Reče Omer: "Zanoćio sam, Božiji Poslaniče, sa nijetom da ne postim, tako da ja ne postim." Reče Ebu Bekr: "Zanoćio sam, Božiji Poslaniče, sa nijetom da postim, tako da ja postim." Zapita poslanik: "Ko je od vas danas posjetio bolesnika?" Reče Omer: "Božiji Poslaniče, klanjao sam sa tobom sabah i nisam se odatle pomakao." Reče Ebu Bekr: "Obaviješten sam jučer da je brat Abdurrahman ibnu Avf bolestan, pa sam ga posjetio prije sabah namaza." Zapita Poslanik: "Ko je od vas nahranio siromaha?" Reče Omer: "Božiji Poslaniče, klanjao sam sa tobom sabah i nisam se odatle pomakao." Reče Ebu Bekr: "Izašao sam od Abdurrahman ibnu Avfa i našao sam kod Abdurrahman ili Abdula ibnu Ebu Bekra komad hljeba od ječma, kojeg sam uzeo i sa njim nahranio siromaha." Rekao je tada Poslanik: "Ti, o Ebu Bekre, raduj se džennetu." Reče Enes: "Uzdahnuo je Omer tako da se čuo glas. Gdje mu je rekao Poslanik riječ sa kojom je bio zadovoljan. Da bi rekao Omer: "Nisam se takmičio sa Ebu Bekrom u dobru, a da me nije pretekao." (Tuhfetu Es-Sidik, Ibnu Belban) Dakle, ovu noć treba provesti u različitim oblicima ibadeta kao što je: Učenje i iščitavanju Kur`ana na arapskom i sa značenjem na svom jeziku, u noćnom namazu, u traženje oprosta, u pokajanju i dovama itd.
Posebice moramo obratitimo pažnju na teraviju i noćni namaz: "Ko provede Lejletu-Kadr vjerujući i očekivajući nagradu, biće mu oprošteno pretdhodo učinjeno." (Buhari, Muslim) Klanjajući pojedinačno ili u džematu u svojoj kući ili mesdžidu, što je bolje. Rekao je Poslanik, salallahu alejhi ve selem: "Ako čovjek klanja sa imamom sve dok ne završi, upisuje mu se noćni namaz." (Ahmed, Ebu Davud, hadis sahih)
Nafila u noći Kadr
U noći Kadr klanja se posebna nafila-namaz. Prenosi se od Ibn Abbasa, r.a., da je čuo Vjerovjesnika, a.s., kako kaže:”Ko klanja u noći Kadr dva rekata na svakom treba proučiti Fatihu jedanput i Kul huvallahu ehad sedam puta, a nakon selama zatražiti oprost riječima: ‘Estagfirullahi ve etubu ilejhi’ sedamdeset puta, neće ustati sa svoga mjesta, a da Allah, dž.š., ne oprosti grijehe njemu i njegovovim roditeljima, i poslat će Allah, dž.š., meleke da posade drveće u Džennetu i dobit će dvorac kraj kojeg će rijeke teći i neće otići sa dunjaluka sve dok ovo ne vidi.”191  Nafila povodom Lejletul-kadra ima najmanje dva rekata, dok najveći broj rekata zavisi od samog klanjača. Najbolje bi bilo tokom dana pripremiti se, a zatim cijelu noć Kadr provesti u ibadetu jer je cjelokupna noć, od akšama do pojave zore blagoslovljena. Ova nafila klanja se nakon teravih-namaza, a prije vitra.  Selam se predaje nakon svaka dva rekata.  Nijet za ovu nafilu je: “Nevejtu en usallije lillahi teala salate lejletil kadri edaen mustakbilel kibleti Allahu ekber.”  Nakon namaza se prouči 100 salavata na Vjerovjesnika (Allahumme salli ala Muhammed), a.s., ili onoliko koliko neko želi. 
Kad je jednom Poslanik a,s, držao hutbu, i tokom penjanja na mimber, na prvoj stepenici je rekao amin tako isto na drugoj i trećoj, ashabi se zabrinuše i upitaše poslanika zašto je to tako uradio a prije to nije radio tokom penjanja na mimber, on a,s odgovori; Kada sam bio na prvoj stepenici, Džibril mi reče; O Muhamede, ko god dočeka i doživi ramazan a ne oproste mu se grijesi, neka propadne, reci amin, i ja sam rekao. Zatim sam se popeo na drugu stepenicu,  Džibril a,s, reče;  O Muhamede ko god dočeka i doživi Lejletul Kadr, a ne oproste mu se grijesi, neka propadne, reci amin, i ja sam rekao. Zatim kad sam bio na trećoj stepenici, Džibril a,s, reče; O Muhamede ko god dočeka starost svog roditelja ili njih obadvoje, a ne budu mu oprošteni grijesi, neka propadne, reci amin, ja sam rekao”.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَتَاكُمْ رَمَضَانُ شَهْرٌ مُبَارَكٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَيْكُمْ صِيَامَهُ تُفْتَحُ فِيهِ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَتُغْلَقُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجَحِيمِ وَتُغَلُّ فِيهِ مَرَدَةُ الشَّيَاطِينِ لِلَّهِ فِيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا فَقَدْ حُرِمَ.
Ebu Hurejra, r.a., prenosi da je Božiji Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Došao vam je ramazan, mubarek mjesec. Allah, dž.š., vam je u njemu propisao post. U njemu se otvaraju vrata neba, zatvaraju vrata Džehennema i okivaju šejtani, nepokorni Allahu. U njemu je noć bolja od hiljadu mjeseci. Ko bude uskraćen za njezino dobro, uistinu je uskraćen!" (En-Nesai, Sunen)
Lejletul-Kadr je i noć Tevhida i iskrenog izgovaranja tehlila: “La ilahe illallah”, izgovaranje tesbiha Subhanalah, tahmida  Elhamdulillah i tekbira Allahu ekber. Znajmo da je  La ilahe illallah džennetski ključ. Ko ove riječi izgovora iskreno i po njima živi Allah dž. š. će ga uvesti u džennet.  Koliko je ovo važno najbolje se vidi iz riječi Muhammed a. s. koje prenosi ashab Ebu Hurejre, a koje glase: “Dvije su izreke lahke jeziku, teške na ahiretskoj tezulji i drage Milostivom: “Subhanellahi, ve bi hamdihi, subhanellahil-azim”. Dakle, i ove riječi treba što više učiti u noći Lejletu-Kadra.
Poslanik, s.a.v.s., preporučio svojoj časnoj supruzi, Aiši, r.a. da uči ovu dovu:
اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي.
Allahumme inneke afuvvun tuhibbul afve fa'fu anni
"Allahu moj, zaista Ti praštaš i plemenit si, voliš praštati, pa oprosti mi!" (Et-Tirmizi, Sunen, br. 3.435)
To sve zato što je Poslanik s.a.v.s. rekao: "Silazi naš Gospodar na nebesa dunjaluka u zadnjoj trećini noći i govori: "Ko Mi dovi, pa da mu se odazovem, ko nešto traži od mene pa da mu dadnem, i ko traži oprost od Mene, pa da mu oprostim." (Buhari i Muslim) Kao što se prenosi od nekih ispravnih prethodnika da su se pripremali za ovu noć tako što bi se kupali, mirisali i oblačili lijepu odjeću. Temim Edari je posjedovao ogrtač vrijedan hiljadu dirhema kojeg bi oblačio u noći za koju je prepostavljao da je Lejletul-kadr. Ibrahim Nehai bi se kupao svake noći zadnjih deset noći Ramazana. A Enes ibnu Malik bi se dvadeset i četvrte noći kupao, mirisao i oblačio ogrtač." (Vahatu Iman)  Poslušajmo i ovaj hadis: "O ti koji želiš dobro, približi se, a ti koji želiš zlo, udalji se, a Allah oslobađa od vatre svake noći." (Tirmizi, Ibnu Madže, Ahmed, hadis hasen)
Tu noć je vrijednije provesti u ibadetu nego trideset hiljada drugih noći. Ova poruka je rečena u kur'anskom ajetu: "Noć Kadr je vrijednija od hiljadu mjeseci." (Sura Kadr)
Jedne prilike Vjerovjesnik, a.s., je spomenuo nekog čovjeka iz Benu Israila po imenu Šemuni gazija koji se na Allahovom putu borio 1000 mjeseci. Ashabi su se tome začudili, a potom rastužili jer su shvatili da oni nisu u mogućnosti sustići njegova dobra djela jer oni žive znatno kraće, pa im je Allah, dž.š., podario Noć kadr koja je vrednija od 1000 mjeseci koje je taj gazija proveo u borbi na Božijem putu.  U jednom predanju stoji da je Sulejman, a.s., vladao 500 mjeseci i da je Zul-Karnejn vladao 500 mjeseci, a Allah je onome ko provede Noć kadr u ibadetu podario bolje od njihove vladavine, dakle, Allah daje nagradu od 1000 mjeseci.
Bogata je je ova noć svakim hajrom i događajima. Saznajemo iz autentičnih Poslanikovih hadisa da se u ovoj noći spusti na Zemlju više meleka nego što ima pustinjskog pijeska i prašine, i zbog njihovog prisustva na Zemlji ova noć ima posebnu vrijednost. Allahov Poslanik, Muhammed a.s. je praktikovao, kada je nastupila zadnja trećina Ramazana, da se odvoji se od svojih žena i oživljavao bi noći ibadetom. Znači nije se sastajao noću sa svojim ženama. Budio je i članove svoje porodice da čine ibadet sve do pojave zore. (Buhari)
Nije nikakvo pravilo ili ustaljeni zakon da Lejtetul-Kadr bude svake godine istu noć. Na primjer, većina ljudi smatra da ona bude dvadeset i sedmu noć Ramazana. A to ne mora biti tačno. Zato koristimo i preostale neparne noći u traženju noći Kadra.
 Molimo Te Uzvišeni i Najmilostiviji Allahu daj nam iskrenost u ibadetu, omogući nam da iz ovog mjeseca izađemo čisti od grijeha kao na dan kada nas je majka rodila, primi naše ibadete, usliši naše dove i popravi stanje muslimana. Pomozi o Milostivi nama slovenskim muslimanima da otkupimo zemlju za džamiju u Ljubljani. Amin.
Molimo Te Premilosti Allahu, oslobodi nas od vatre. Uputi našu djecu na pravi put, pomozi muslimane širom svijeta da izađu iz ropstva, potlačenosti, neznanja, zaostalosti i bijede.
Molimo Te Allahu, učini nas od onih koji redovno udjeljuju zekat i sadekatul-fitr i provode mubarek noći ramazana u ibadetu i od onih halis iskrenih Tvojih robova koji će dočekati i tražiti Lejletul-kadr, kako bi zaradili Tvoju milost i Tvoj oprost. Amin!

Literatura: Tefsir Ibni Kesir, Sahihul Buhari, Nafile, mr. hfz. Elvir Duranović,  fikhski propisi o postu, Muharem Štulanović


Ni komentarjev:

Objavite komentar