الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ
الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ.
وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ
وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ
شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ
بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ
حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.
صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه
وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده . ووزارئه الكاملين في عهده.
خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة
والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين،
رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا
عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه . إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون .
قال الله تعالى فى كتابه الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي
الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا
الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ [٦:١١٦]
صدق الله العظيم
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!
Zahvala
pripada Allahu dž.š. Neka je salavat i selam na Allahova Poslanika Muhameda,
s.a.v.s., na njegovu časnu porodicu, ashabe, i svakog onog koji bude slijedio
uputu do Sudnjega dana. (Amin)
A zatim: dragi brate i poštovana sestro, danas
je petak 25. ševval 1437. ili 29. juli 2016. godine. Ovo je 42. hutba u
novoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Petak u nas', a današnja je, ,Samoća'.
Uzvišeni Allah je rekao: ''Kad
bi ti slijedio pravila većine, oni bi te odveli sa Allahovog puta.''
(El-En'am, 116.)
''Ne mogu više! Gotov sam! Trudio
sam se koliko sam mogao ali izgleda kao da ništa nikad ne bude kao što bi
trebalo biti. Šta god da uradim, nikada nije dovoljno. Nikada neću biti dobar
musliman i nikada neću ispuniti ono što ljudi očekuju od mene.''
Da li vam ovo zvuči poznato? Vi ili
neko koga znate je vjerovatno rekao ovo u nekoj fazi života. Dešava se. Život
je takav. Šta je bio rezultat tog beznadežnog perioda? Prošao je, zar ne?
Sve se riješi vremenom, samo moramo biti strpljivi i ostati
optimistični. Siguran sam da ste imali slučaj kada niste mogli pronaći posao, osjećali
da nećete nikada uspjeti, ali na kraju jeste. Vjerovatno ste imali nesuglasica
sa članom porodice zbog kojih ste mislili da je kraj svijeta, ali nekako,
stvari su se vratile u normalu.
Ako se prisjetite svakog iskušenja koje ste ikada iskusili, vjerovatno
možete reći da ste ih sve prevazišli. Nevolje čovjeka savladaju samo onda kada
izostane optimizam i nada i kada ne radimo ništa da ih savladamo.
Zato, kada pođeš da učiniš dobro – prvo
pogledaj na desno i zamisli meleka, koji čeka da upiše to djelo, pa ga onda
uradi. A kada pođeš da učiniš loše – prvo pogledaj na lijevo i zamisli meleka,
koji čeka da upiše tvoje loše djelo, pa ga nemoj uraditi.
Prema tome, braćo moja, mi nikada nismo sami
i toga treba da budemo svjesni. Također, moramo voditi računa da ne budemo
nikada ni usamljeni. Kao muslimani, mi smo džematlije koje imaju svoj džemat i
svoju džamiju, u koju bi svako od nas trebao bar jednom mjesečno da dođe kako
bi potvrdio da je musliman i džematlija, da bi ovjerio svoj status džematlije i
insana.
Draga braćo, poštovane sestre, usamljenost je jedan od sve češćih
problema ,modernog doba', tako da deset posto ljudi tvrdi da je njihovo glavno
društvo televizija, drugima je to kahvana, trećima cigara, četvrtima
biciklarenje, pecanje riba, igranje šaha, ubitačno sjedenje pred kompjuterom i
televizorom. Inače, usamljenost je jednako nezdrava kao alkoholizam ili pušenje
15 cigareta dnevno. Usamljeni stariji ljudi imaju više zdravstvenih problema,
jer im nakon dvije do četiri godine usamljenosti raste krvni pritisak, teže
hodaju i slabe im još neke funkcije, a uz to imaju i 45 posto više šanse da
umru prerano.
Usamljenost ne mora značiti da živite sami, jer se čak 25 posto ljudi u
braku osjeća usamljeno, što za sobom povlači loše posljedice i sigurno utječe
na kvalitet života bračnog partnera. Rješenje ovog problema je, naravno,
pronalaženje nekog prijatelja, osobe s kojom ćete moći podijeliti svoje
probleme i nevolje, što će imati izuzetno pozitivan učinak na zdravlje, jer će stepen
stresa u kratkom roku pasti na manje od pola, a toliko će se i smanjiti rizik
od prerane smrti.
Danas postoje jako ugrožene kategorije usamljenih osoba kojih trebamo
biti svjesni, razumjeti ih, pomagati im, i biti im što češće pri ruci.
Prva kategorija su roditelji
koji pate za svojom odraslom djecom, koja im ne pokazuju ljubav i
razumijevanje. Roditelji padaju u depresiju koja se često završava sa teškim
bolestima i preranom smrću. Njihova djeca su često zaokupljena svojom
egzistencijom pa ne vide patnju roditelja, ne iskazuju im dužno poštovanje i
bar zehru ljubavi koja im je u godinama koje ih pritiskaju itekako potrebna.
Druga kategorija su relativno
mladi supružnici, muškarci i žene. Oni su u braku ali su otuđeni jedni od
drugih jer nisu razumjeli svoju ulogu. Oni ne poštuju status svog bračnog
druga, ne ispunjavaju bračne obaveze, pa utjehu često traže i nalaze u
pretjeranom gledanju televizije, odsustvom i ,izletima' iz stana i kuće,
traženjem društva svakojagog društva, samo da nisu sa svojim partnerom,
opijanjem, nikotiniziranjem i u drugim porocima.
Treća kategorija
su neudate djevojke i neoženjeni momci koji bezuspješno traže životnog druga. Traganje
za bračnim saputnikom se najčešće odvija na društvenim mrežama, u kafićima,
disko klubovima, žurkama i na koncertima turbo muzike. Ovo je najbrojnija grupa
u kojoj se usamljenost, razočaranost i depresija udomaćila, to je ranljiva grupa insana kojima treba stručno,
pametno i brzo pomoći. Mnogo je ,stručnjaka' koji analiziraju sve ove grupe
ljudi, nude im pomoć ali niko ne daje trenutne tretmane i blagotvorni lijek.
Poštovanje, razumijevanje može čovjeka
izvesti iz stanja usamljenosti i odbačenosti i dovesti ga na put samopouzdanja,
časti i boljeg statusa u društvu. U Medini je živio ashab zvani Džulejbib, r.a. Bio je jetim-siroče, deformisan i vrlo nizak. Društvo ga je
brutalno odbacivalo, jer su ljudi više obraćali pažnju na njegov vanjski izgled
i društveni položaj nego na njegovu čestitost. Ime Džulejbib, r.a., je dobio prije
prije prihvatanja islama a na arapskom jeziku značilo je "Kratki",
što oslikava njegov fizički izgled. Također se spominje da se čak opisivao
riječju ,,damim", što znači
deformisan, neprivlačan, odbojnog izgleda. Vremenom je postao pjedna usamljena
duša u potrebi za ljubavlju i samilošću. Kada je prihvatio islam postao je
pojam iskrenosti, časti i jakog islamskog vjerovanja. Džulejbib, r.a., je
zaradio poštovanje za kojim je žudio, te postao jedan od najvrjednijih ashaba
poslanika Muhammeda, s.a.v.s. Poslanik
s.a.v.s. je lično preuzeo obavezu da popravi Džulejbibovo, r.a., stanje i potrebe, što je jasno iz hadisa u kojem je
Poslanik, s.a.v.s., prišao jednom ensariji, tražeći ruku njegove lijepe kćerke
za Džulejbiba, r.a. Islamski učenjak, imam Ahmed, r.h., zabilježio je ovaj
događaj iz Džulejbibovog, r.a., života na sljedeći način:
Prenosi se od Enesa, r.a., da je
Poslanik,s.a.v.s., zaprosio ensarijku od njenog oca za Džulejbiba, r.a. Otac
reče: "Sačekaj dok se posavjetujem s njenom majkom." Poslanik, s.a
v.s., reče: "Uredu, neka tako bude." Čovjek ode i o tome obavijesti
ženu. Žena to kategorično odbi, a djevojka reče: ''Zar ćete odbiti Poslanikovu,
s.a.v.s., naredbu? Ako je on njim zadovoljan, oženite ga!'' To je smirilo
roditelje koji rekoše: ''U pravu si!'' Čovjek ode do Poslanika, s.a.v.s., i
reče mu :"Slažemo se". Poslanik, s.a.v.s., mu reče: "I ja sam
njim zadovoljan.'' Enes, r.a., kaže: ''Tako se ona udala za Džulejbiba koji ode
s Poslanikom, s.a.v.s., tragom jednog od njegovih pohoda u kojem poginu,
"Ona je kasnije'', kaže Enes, r.a., ''bila jedna od najbogatijih osoba u
Medini.'' U drugoj predaji se kaže:
''Među ensarijkama nije bilo žene s obilnijom nafakom od nje.''
(Mehasinut-te'vil, Ahmed)
Zato što je depresija usamljenost koja vodi u
izgubljenost i odbačenost, a usamljene
osobe često za sobom ,zatvaraju vrata' i vole mrak, potrebno je da im neko ,upali
svjetlo'. To ,paljenje‘ svjetla u njihovim životima može označiti preokret u
shvatanju i razumijevanju pojmova i egzistencijalnih biti njihovog života.
Kada osjetimo samoću mi
se vežemo za nešto, za nekoga, za neki odnos, samo da bi održali varku da nismo
sami. Juče nismo poznavali tu ženu ili tog muškarca, bili su nam stranci. Danas
smo prijatelji – ko zna što će biti sutra? Sutra možemo ponovo biti stranci –
odatle je bol. Želimo da nam prijatelj bude
zauvijek prijatelj ali se sutra on preokrene u neprijatelja. Znajmo da je
promjena jednostavno sastavni dio života.
Ja sam poznavao jednog
čovjeka koji bi rekao: „Ja imam povjerenja samo u novac. Ja ne vjerujem nikome
drugome.“
Ja rekoh: „Ti si iskazao
jedan zaista značajan stav.“
On reče: „ Svi se
mijenjaju. Ne možete se osloniti na nikoga. I kada ostarite, samo je novac vaš
prijatelj. Nikoga nije briga – čak ni sina, čak ni suprugu. Ako imate novac,
svi oni brinu o vama, svi vas poštuju, jer imate novac. Ako nemate novac, vi
postajete prosjak.“
Njegovo kazivanje da je novac jedina stvar u
svijetu kojoj možete vjerovati dolazi iz njegovog dugog životnog iskustva, iz
stalnih obmanjivanja od ljudi u koje je imao povjerenja – i on je pomislio da
ga nijesu voljeli ali da su bili pored njega samo zbog novca.
„Ali“, rekao sam mu, „u
trenutku smrti novac neće biti sa tobom. Ti možeš imati iluziju da je makar
novac sa tobom, ali kada tvoje disanje stane, novac više neće biti sa tobom. Ti
si nešto sakupio ali to će ostati na ovoj strani; to ne možeš ponijeti u smrt.
Ti ćeš tada pasti u duboku samoću koju si sakrivao iza fasade novca.“
Postoje ljudi koji stoje iza moći, ali razlog
je isti: kada su na vlasti mnogi ljudi su sa njima, milioni ljudi su pod njihovom
dominacijom. Oni tada nisu sami. Oni su tada veliki politički i vjerski lideri.
Ali vlast se mijenja. Jednog dana to imate, drugog dana to nestane, i iznenada
čitava iluzija nestane. Vi ste sami kao niko drugi jer su se drugi navikli da
budu sami. Vi se niste navikli na to... vaša samoća vas više boli.
Samoća može biti bolest ali dobrovoljno i
zdrave pameti možemo izabrati i osamu. To onda kada mi određujemo pravila svoga
ponašanja. Šta to znači? To znači da kada vidiš šta većina ljudi radi – ti radi
suprotno. Prema tome, ako većina ljudi drži cuku u kući – ti nemoj. Ako većina
ljudi pije alkohol – ti nemoj. Ako većina ljudi izbjegava davanje zekata,
sadake ili dobrovoljnih priloga – ti dadni. Ako većina ljudi bježi od džamije –
ti u nju dođi. Ako većina ljudi neće da dovedu djecu u mekteb – ti svoje
dovedi.
Dova
Uzvišeni Allahu, podari nam znanja i mudrosti
pa da na vrijeme shvatimo da je nesreća koja nas zadesi zbog grijeha naših, a
da je namaz odmor za umorne duše i viza za ulazak u Dženet.
Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema
našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa
da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne daj da zaboravljamo svoju
islamsku zajednicu. Amin!
ألا إن أحسن
الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي
في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.
أعوذ بالله من
الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ
الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك الله لنا و
لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك
يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد
الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و
تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و
ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي
محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي
محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح
أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و
لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن
علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك
يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر
بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم
لعلكم تذكرون.
صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir,
Sahihul-Buhari, ,Nikada ne odustaj' ;Akos', ,Samoća-Osho-MonteNegro, ;Samoća i
usamljenost', Midhat ef. Sejfić.
.
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar