الْحَمْدُ لِلَّهِ
رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ
وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ
لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ
أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ
مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ
إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ
وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا
لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.
صلى الله تعالى عليه وعلى
آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده
. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي.
وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين،
رضوان الله تعالى عليهم
وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه . إن الله مع الذين
اتقوا والذين هم محسنون .
قال الله تعالى فى كتابه
الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ
الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ
نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ
أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ ۖ قَالَ
إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ [٥:٢٧]
صدق الله العظيم
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!
Zahvala pripada
Allahu dž.š. Neka je salavat i selam na Allahova Poslanika Muhameda, s.a.v.s.,
na njegovu časnu porodicu, ashabe, i svakog onog koji bude slijedio uputu do
Sudnjega dana. (Amin)
A
zatim: Dragi brate i poštovana sestro, danas je petak 30. zu-l-ka'de 1437. ili 02.
septembar 2016. godine. Ovo je 47. hutba u novoj godini. Prošli petak
imasmo temu, ,Mektepski plan', a današnja je, ,Kurban bajram pred vratima'.
Rekao je Milostivi Allah: ,,Mi smo ti, uistinu, mnogo
dobro dali, zato se Gospodaru svome moli i kurban kolji, onaj koji tebe mrzi
sigurno ce on bez pomena ostati !(Mnogo dobro''- El-Kevser, 1-3)
Od
kako postoji čovjek prisutan je fenomen praznika (blagdana). Ovim
terminom su nazivani baška dani u kojima pripadnici naroda i konfesija ističu
svoju baštinu u svoju tradiciju.
Iz Kur'ana se jasno vidi da je kurban bio propisan prvom čovjeku na
Zemlji Ademu a.s. i njegovoj porodici. U suri El-Maide, 27. ajet čitamo riječi Svevišnjeg:
,,Istinski im ispričaj događaj dvojice sinova Ademovih. Obojica su kurban
žrtvovali i poklonili. Od jednog je kurban bio primljen a od drugog nije. Tada
onaj reče drugom: ,Tebe ću ubiti!', a ovaj odgovori: ,Žrtve Allah prima samo od
dobrih i bogobojaznih!''
U ovom časnom ajetu nalazimo
potvrdu da kurban datira još od Adema a.s.. Ovaj ajet daje bitnu dimenziju kurbana, a to je da u
instituciji kurbana glavnu ulogu ne igra žrtva (kurban), njena kakvoća, nego
iskrenost srca koje žrtvu prinosi.
Prema Kur'anu
Časnom i Šerijatu jasnom, dva blagdana islama poimenovani su arapskom riječju
'Îd. Ovaj naziv dolazi od imenice 'Avd u značenju povratak, što upućuje da je
vjerski praznik trajna blagodat, odnosno vrijednost koja se svake godine,
uvijek iznova, vraća. Za oba bajrama klanja se poseban namaz (Bajram namaz), donose
se tekbiri, a na Kurban bajram se kolje kurban, kao podsjećanje i primjer
poslušnosti Ibrahima, alejhisselam, Allahovoj naredbi.
Radovanje Bajramu i javno pokazivanje veselja je dio ibadeta Uzvišenom Allahu, kao što je ibadet klanjanje namaza,
primjena posta i ostalog. Zbog toga nam je Resulullah, Muhammed, alejhisselam,
kazao da se za Bajrame treba okupati, obući najljepše odijelo, Allaha Dragog
spominjati i zahvaljivati Mu na toj
blagodati.
Klanje kurbana je vadžib.
Osnovni uslov je materijalna mogućnost. Onaj ko ne kolje kurban zbog trenutne
nemogućnosti, a u toku godine je trošio novac na razne luksuze i višak
standarda, ne spada u kategoriju onih koji su oslobođeni obaveza klanja
kurbana. Kurban je dužan klati punoljetan, pametan, slobodan i
imućan musliman. Pod riječima imućan musliman misli se na čovjeka kojem njegove
redovne potrebe dozvoljavaju izdvajanje imetka za klanje kurbana. Onome ko je nanijetio klati kurban, Poslanik
s.a.v.s. naređuje da se ne šiša niti reže nokte i to od početka mjeseca
zul-hidždžeta, pa sve dok ne zakolje kurban, jer je Allahov Poslanik s.a.v.s.
rekao: ,Kad ugledate mlađak mjeseca zul-hidždžeta, neka onaj ko želi klati
kurban ne dira svoju kosu ni nokte sve dok ne zakolje kurban.' (Buharija i
Muslim)
Klanje kurbana
Onaj ko kolje kurban je pod abdestom. Kurban se vodi do mjesta klanja uz
bar 3 tekbira: Allahu ekber, Allahu ekber; La
ilahe ilellahu vallahu ekber; Allahu
ekber ve lillahil hamd!
Kao što se obredi hadždža, klanje kurbana, podizanje Kabe i voda zemzem
uglavnom vežu za Ibrahima i Ismaila, a.s, tako je i sa učenjem tekbira. Kada se
pojavio ovan - kurban od Allaha, dž.š, kao zamjena za Ismaila, a.s, kojeg je
Ibrahim, a.s, pripremio, po odredbi Allaha, dž.š, kao žrtvu, prisutni melek uči
tekbir: Allahu ekber, Allahu ekber. Ibrahim, a.s, također, uči: La ilahe ilellahu
vallahu ekber. Na kraju Ismail, a.s, kao dječak donosi tekbir i čini zahvalu
Allahu, dž.š, riječima: Allahu ekber ve lillahil hamd.
Tekbiri se počinju učiti iza sabahskog farza na dan Arefata, uoči
Bajrama, pa do iza ikindijskog farza četvrti dan Bajrama. Dakle, tekbiri se uče
pet dana iza farzova dnevnih namaza, kada se preda selam.
Iz poštovanja bi bilo lijepo kurbanu na tome putu prebaciti preko glave
peškir ili slično umjesto poveza očiju. Kurban se potom položi na zemlju
lijevom stranom tijela okrenuvši ga prema Kibli. Pri tome mu se veže donja
zadnja noga (tj. ona koja je na zemlji), među prednje dvije tako da mu gornja
zadnja noga ostane slobodna. Ovaj položaj je anatomski najpravilniji jer trzanjem
te slobodne noge, kao kompenzaciji bolu, ovan prije izbaci krv i ugine.
Pred samo klanje prouči se dova, kako se to u narodu kaže ,na nož': E'uzu
bil-lahi mineš-šejtanir-radžim–Bismillahir-rahmanir-rahim - Allahu ekber! Vedždžehtu vedžhije lillezi fetaressemavati vel erda
hanifen ve ma ene minel muškrikin. Bismillahi, Allahu ekber.
Allahume haza minke ve leke. Inne salati ve nusuki ve
mehjaje ve memati lil-lahi rabbil-'alemin. La šerike leh ve bi zalike umirtu ve
ene evvelul-muslimin. Allahumme tekabbel minni....
(ime i očevo ime onoga kome se kolje kurban) kema tekabbelte min
Ibrahime halilike ve Muhammedin 'alejhis-salatu ves-selam.
Iza ovoga se prouči još jedan tekbir kao prilikom dovođenja kurbana i
ovan se prekolje jednim potezom oštrog noža izgovarajući glasno ili poluglasno
(ne u sebi): Bismillahi, Allahu ekber
Pošto se kurban zakolje, prouče se još tri tekbira, ovaj put mogu i u
sebi, i sure Kevser-(inna eatajna). Obradu kurbana se ne započinje prije nego
se uvjeri da je životinja umrla i prestala isticati krv. Umjesto spomenute dove
također bi se mogla proučiti sura Kevser: Bismillahir-rahmanir-rahim-Innā ea'tajnā kel-kevser, Fe salli li Rabbike venhar,
Inne šānieke huvel-ebter.
Kurban namaz
Poznata je i nafila namaz kao Kurban namaz. Radi se o nafili; al nasut
(neobaveznoj ali dozvoljenoj i lijepoj stvari). Namaz se sastoji od dva rekata,
i klanja se od momenta klanja dok je kurban još živ i dok ne ugine. Iskustvo je
pokazalo da se vrijeme klanjanja i vrijeme umiranja kurbana upravo nekako
poklapaju.
Umjesto nijeta prouče se tri tekbira i dizanjem ruku uz Allahu Ekber
počinje prvi rekat. Kao i u svakom drugom namazu uče se Subhaneke,
Euzu-Bismila, Fatiha i ajet: Kul inne salati ve nusuki ve
mahjaje ve memati lillahi rabbil 'alemin. La šerike lehu ve bi zalike umirtu ve ene evvelul muslimin!
Ruknovi su kao i kod ostalih namaza a na drugom rekatu poslije Fatihe se
uči sure Kevser. Nakon predaje selama opet se uče tri tekbira. Takođe se i na
obadva rekata može učiti sure Kevser.
Nekoliko
riječi o mesu za svakodnevnu upotrebu
Mnogo se raspravlja o halal mesu.
Potrebno je kazati:
a)Idealno bi bilo da se koristi meso koje je zaklano na šerijatski propisan način
(kao klanje kurbana) te da mi to lično koljemo ili da dobro poznajemo onoga
koji kolje, a da je taj osvjedočeni musliman.
b)Ako to nije u stanju, onda da uzima meso u prodavnicama za koje se zna da
prodaju halal meso, te da kupuje mesne proizvode na kojima piše da su halal.
c)Ako ni to ne može postići, onda da gleda da je životinja zaklana, da nema krvi
u mesu i svakako da je dozvoljena. Ovo je situacija sa kojom se najčešće
susrećemo a odobrio je kada nema mogućnosti za a) ili b), šejh Šeltut, rektor
Univerziteta Al-Azhar u Kairu.
Kao i za druga pobožna djela i kod klanja kurbana je
važan nijet. U jednom rivajetu se prenosi da je jedan čovjek sa prijateljima utanačio
odlazak na hadždž nekom karavanom, ali je u posljednjem trenutku odustao. Kad
su se prijatelji vratili rekoše mu: "Što nas prevari, kad si već išao
zašto nisi htio ići s nama." On im odgovori: "Pa ja uopće nisam
išao." Oni će na to: "Kako nisi kad smo te i mi i drugi vidjeli
tamo." Riješili su svi skupa otići Imamu da razriješe ovaj nesporazum.
Imam ga je upitao za razlog zbog kojeg je u zadnjem trenutku promijenio
mišljenje o odlasku. Čovjek reče: "Prije svog polaska sam sreo ženu koja
je u ruci nosila crknutu kokoš. Pitao sam je zašto će joj ta kokoš. Ona mi nije
htjela odgovoriti ali nakon mog insistiranja ipak je rekla da njome kani
prehraniti bolesnog muža Sejida i njihovu djecu, te da misli da, s obzirom da
nemaju drugog izlaza, njima nije haram jesti crkotinu. Ja sam se malo zamislio
stavio ruku u džep i dao joj novac namijenjen za hadždž da prehrani svoju
porodicu." "Eto zašto su te tvoji prijatelji vidjeli na hadždžu iako
ti i ne znaš da si bio tamo. Allah (s.v.t.a.) je poslao meleka u tvom
obliku da svake godine do Sudnjeg Dana
obavlja hadždž za tebe" reče mu Imam.
Kurban je izraz nečijeg islama.
Ovaj čin opskrbljuje srce i dušu najboljom opskrbom, bogobojaznošću, a naše
tijelo štiti od belaja. Izvršavajući ovaj vjerski propis i prinoseći kurban kao
žrtvu, iskazujemo svoju odlučnost i spremnost da se, u ime Boga, požrtvovano i
samoprijegorno borimo na putu dobra, istine i pravde. Bajramsku radost podijelimo sa svim dobrim i
plemenitim ljudima iz našeg komšiluka.
Dova
Uzvišeni Allahu omogući nam da dočekamo Bajram
namaz, oprosti nam grijehe i uzdigni deredže, daj da ovaj blagdan provedemo u
rahatluku sa svojim porodicama, komšijama i džematom.
Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema
našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa
da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne zaboravljajmo svoju islamsku
zajednicu. Amin!
ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله
الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ
القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله
الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ
اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و
المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام
علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه.
فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها
الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت
علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت
علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و
بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا
تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا
البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي
القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون.
صدق الله
العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul-Buhari, Ishak Sedić,
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar