الْحَمْدُ لِلَّهِ
رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ
وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ
لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ
سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ
اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ
إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ
وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ
مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.
صلى الله تعالى عليه وعلى
آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده
. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي.
وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين،
رضوان الله تعالى عليهم
وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه . إن الله مع الذين
اتقوا والذين هم محسنون .
قال الله تعالى فى كتابه
الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ
الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
لَن تَنَالُوا الْبِرَّ
حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ
اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ [٣:٩٢]
صدق الله العظيم
U
ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!
Neka je hvala Allahu, Gospodaru Dana sudnjega,
Milostivom, Svemilosnom. Onome koji je svijet ukrasio pravednošću vladara,
pobožnošću učenih i darežljivošću imućnih. Neka je salavat i selam na
osljednjeg vjerovjesnika Muhammeda s.a.v.s., njegovu časnu porodicu, uzorne
ashabe i na sve njegove sljedbenike do Dana kada se račun bude
polagao.
A zatim: Dragi brate i poštovana sestro,
danas je petak 20. muharrem 1437. ili 21. oktobar 2016. godine. Ovo je 3.
hutba u novoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Zdrav razum', a današnja je,
,Vakuf u nas'.
Allah, dž.š, kaže: „Nećete
zaslužiti nagradu sve dok ne udijelite dio od onoga što vam je najdraže; a bilo
šta vi udijelili Allah će sigurno za to znati.“ (Ali Imran, 92)
Cijenjeni
džemaate!
Vakuf (arapski: avqāf, turski: vakıf) je
institut islamskog prava, koji se razvijao od
XI. do XIX. st., - po mnogo čemu odgovara institutu zaklade
u europskom pravu. Vakuf po islamskom pravu označava neko dobro koje neka osoba
(vakif) svojevoljno izdvoji iz svoje imovine, predajući je Allahu, dok prihodi ili svrha vakufa
služe ljudima. Dokument kojim se opisuje vakuf se zove vakufnama, na kraju
svake vakufname stoji ,,Proklet bio
onaj ko na bilo koji način oskrnavi ovo moje dobro djelo!"
U Šerijatu vakuf označava zadužbinu u
ime Allaha dž.š., odnosno izuzimanje predmeta iz svoje imovine i davanje na
Allahovom putu, sve dok je svijeta i vijeka. Najstariji vakuf je, svakako,
Ka’ba, koju je izgradio Ibrahim a.s., po čemu je ovaj veliki Allahov Poslanik poznat
kao prvi pravi vakif.
Prve vakufske
objekte u vidu gradova na Balkanskom području i u Bosni podigao je Isa-beg-Ishaković, (bio je osnivač
Skoplja, Šapca, Novog Pazara i Sarajeva) kao svoj vakuf, o čemu nam govori
najstariji osmanlijski dokument u Bosni, vakufnama Isa-bega Ishakovića datirana
između 1. februara i 3. marta 1462. godine.
Odnos
muslimana prema vakufima mora biti kranje obazriv, jer je to, po hadisu,
Allahova imovina prema kojoj se sa najvećom pažnjom treba ophoditi. U tom
svjetlu interesantna je dova iz vakufname Sultan Sulejmana, h.g. 950 /1543.
godine:…Neka onome ko bude pazio da moji vakufi opstanu i radio na tome da
se njihova dobit povećava, Allah učini da mu poslovi budu lijepi, primi njegove
sevape, da ga zato nagradi neizmjerno, da ga sačuva nepogoda i tuga
dunjalučkih.
Uzvišeni
Allah je kazao u Kur'anu:
إِنَّا
نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ
أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ
Mi ćemo
doista oživiti mrtve, i Mi pišemo sve što su pripremili, i tragove njihove!
I sve smo Mi pobrojali u Vodiču Jasnome. (Ja Sin, 12)
Ono što
čovjek radi unosi se u Knjigu njegovih djela, koja će mu biti data na Sudnjem
danu, da čita iz nje. Kur'an spominje tri vrste knjiga:
1. lična
knjiga: Čitaj svoju knjigu ( El-Isra', 14))
2. knjiga
ummeta: Svaki ummet bit će pozvan knjizi svojoj (El-Džasije, 28)
3. opća knjiga:
I sve smo Mi pobrojali u Vodiču Jasnome. (Ja Sin, 12)
Vakuf je
oslonjen na ova tri ajeta: nema ga bez iskrena nijjeta u ime Boga; sve što je
uvakufljeno kao trajno dobro upisuje se u knjizi svakog pojedinca, u knjizi
Ummeta i bit će zabilježeno u Knjizi Jasnoj.
Knjiga čovjekovih djela je otvorena čak i
nakon njegove smrti, sve do Sudnjeg dana. To su tragovi njegovog trajnog dobra
koje ne presušuje.
Umrli ima koristi i nakon dunjalučke smrti od
određenih djela koja je uradio za vrijeme svoga života. Dokaz za to su hadisi
Allahovog Poslanika, s.a.v.s., u kome on veli:
إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ
عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثَةٍ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ
أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ
„Kada čovjek umre i njegovo djelo se prekine,
osim u tri slučaja: ako je za sobom ostavio neku trajnu sadaku (sadekatun
džarijetun), znanje kojim se ljudi koriste ('ilmun juntefe'u bihi),
ili dobrog potomka koji Allahu upućuje dovu za njega (veledun salihun jed'u
lehu).“ (Muslim)
Na
osnovu ovog, i sličnih hadisa, ulema je pobrojala djela koja je vjerenik
ugradio iza životna čiji je uzrok bio umrli za svog života i od kojih ima
koristi i nakon svoje smrti. Takvih djela ima devet vrsta, a to su:
1. Trajna sadaka, poput raznih vrsta vakufa.
Sve dok traju vakufi i dok se njima koriste ljudi, umrli će imati od toga
nagradu.
2. Korisno znanje, poput pisanja korisnih
knjiga, udžbenika i naučnih djela, održavanja korisnih predavanja i vazova.
Ovdje se, svakako, mogu uvrstiti i razne vrste naučnih izuma od opće koristi
itd.
3. Hajirli dijete. To je dijete koje je
odgojeno u islamu i koje je spoznalo Allahova i roditeljska prava pa se moli
Allahu za svoje roditelje, ili dijete koje radi dobra djela u ime svojih
roditelja, ili koje roditeljima poklanja sevape svojih djela iz zahvalnosti što
su ga odgojili u islamu.
4. Izgradnja
džamije u kojoj bi se obavljao namaz i podučavalo islamu.
5. Izgradnja raznih općekorisnih centara i
domova u kojima bi bili prihvaćeni siromašni, nevoljnici, beskućnici, napuštena
djeca, djeca bez roditelja...
6. Izgradnja vodovoda, bunara, raznih vrsta
javnih česmi i sistema za navodnjavanje, koji bi koristili ljudima.
7. Izgradnja raznih pojilišta ili sistema za napajanje
stoke i divljači.
8. Sađenje voća ili drveća od čijih plodova,
drveta i hlada bi bilo koristi ljudima, pticama i životinjama.
9. Ostavljanje Mushafa svom nasljedniku da iz
njega uči, kao i uvakufljavanje Mushafa za potrebe džamije ili drugih mjesta u
kojima bi ljudi učili iz njih.
Za sve
spomenute hajrate, koji su posebne vrste vakufa, a učinjeni u ime Allaha,
dž.š., s ciljem postizanja Njegovog zadovoljstva, sevabi će teći i nakon smrti,
sve dok to bude koristilo ljudima.
Dr. El-Hurafi spominje zanimljive i rijetko poznate vrste vakufa:
„Postojao je vakuf posuđa. Naime,
nekada se je posuđe pravilo od gline, tako da ukoliko bi neko dijete razbilo
posudu, a da ga ne bi grdili roditelji, moglo je da ode u posebne trgovine gdje
bi dobilo novu posudu.
Takođe,
postojali su vakufi za pse lutalice,
mačke, pa čak i ptice selice kojima bi se iz vakufa obezbijedila hrana i
voda. Postojao je i vakuf za konje
koji su išli u borbu, a ostarili su i nemoćni za rad. Islam je i njima posvetio
pažnju, jer je naša vjera – vjera samilosti i blagosti. Vakuf obuhvata sve
dijelove života, i pruža lijepu sliku o našoj vjeri, različitu od one koju
odašilju zlonamjerni mediji. “
Sedamdesetih godina XX. vijeka, kada se
javila potreba za osnivanjem Islamskog
teološkog fakulteta u Sarajevu, Rijaset IZ-e u BiH je podsticao muslimane
da uvakufljuju svoju imovinu u novcu. U toj akciji su prednjačili tadašnji
reisu-l-ulema Naim Hadžiabdić, Ahmed Smajlović i Husein Đozo.
Rezultat
toga je, što je, zajedno sa ostalim rukovodiocima IZ-e insistirao da se zekat i
sadakatul-fitr daju za potrebe IZ-e, je opstanaka GH medrese i otvaranje prvog
fakulteta Islamskih nauka u Jugoslaviji. Danas bogatije Islamske zemlje višak
novca pretvaraju u vakufe u zemljama gdje su muslimani siromašni i gdje su manjina.
Treba poštovati volju vakifa i ne potcijeniti nečiji vakuf. Poznat je slučaj
dva učenika iz BiH, koji su svoj imetak od po pola marke (za sendviče) dali za
vakuf i zabilježeni sa kao veliki vakifi.
Gledajući sa vremenske distance, vakuf je bio
zrok nastanka mnogih gradova, sela, čaršija. Iz vakufa su hranjeni gladni,
liječeni bolesni, ugošćavani putnici-namjernici, pojeni žedni. Vakufom su
pregrađivane i premošćavane rijeke, popravljani putevi, podizane česme. Poznati
su česmanski vakufi u Mostaru čija je svrha bila da popravljaju česme koje su
pojile žedne putnike. Poznati su vakufi za miraz siromašnim djevojkama i vakufi
za smještaj napuštenih životinja itd.
Vakufili su i mladi i stari i muški i ženski
i oni koji su bili imućni i oni koji su imali manje. Nema dileme da vakuf može
učiniti boljim svijet u kojem živimo jer nas približava Allahovoj milosti preko
dobročinstva našoj zajednici. Na koncu, Allah dž.š je poručio:„Sve što činite –
sebi činite – i dobro i zlo…“ (Isra, 7.).
Dova
Molimo Te Uzvišeni da vratimo oduzete
vakufe i daj nam svijest za novim uvakufljavanjem na Tvom putu.
Milostivi
Allahu, podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas vode na
pravi put. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u
njemu. Ne zaboravljajmo svoju islamsku zajednicu. Amin!
ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله
الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ
القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله
الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ
اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و
المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام
علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه.
فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها
الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت
علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت
علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و
بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و
لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا
البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي
القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون.
صدق
الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, ,,Vakuf kao socijalni faktor'', Muharem Omerdić, ,Bosna i Hercegovina je bila, jeste i ostaće zemlja vakufa''.
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar