MUKABELA I
RAZUMIJEVANJE POSLUŠANOG 4. džuz

Počinjemo sa prvom mukabelom dan prije
ramazana a završavamo hatma-dovom uoči Bajrama ili prije klanjanja Bajram
namaza. Velika čast je znati pravilno učiti Kur’an a.š,, a velika nagrada čeka
one koji dolaze da slušaju i prate učenje mukabele u džamijama.
Zašto nas je malo na mukabelama?
Da bi mogli sebi odgovoriti nadvirimo se u
dušu i srce. Ako su nam u životu prioriteti imetak, bogata sofra, ormari
puni odjeće i obuće a mi i pored toga ,nemamo' vremena za abdest, za namaz, te
da je jacija u kasne sate a sabah prerano, sa nama nešto u redu nije.
3. džuz
U ovome
džuzu je spomen prvog Hrama koji je sagrađen za ljude, te ukazivanje na jedan
od dokaza obaveznosti hadždža.
Važnost čvrstog držanja za Allahovo uže,
jedinstvo muslimana, te pogubnost razjedinjavanja. Od temeljnih stvari i
osnovnih ciljeva naše vjere koje se spominju u ovom džuzu jeste zajedništvo: ,,Svi se čvrsto Allahova užeta držite i nikako
se ne razjedinjujte!'' Ali-Imran, 103. U tom smislu, Allahov
Poslanik, a.s., je rekao: ,,Obavezno se drži džemata muslimana i njihovog
vladara!” (Buhari i Muslim)
U
drugom dijelu sure Ali Imran centralni događaji koji se opisuju jesu bitke na
Bedru i Uhudu. Jedna od pouka Bedra jeste važnost kvaliteta spram kvantiteta. Koliko
puta smo bili svjedoci da se skupi mala grupa ljudi i napravi iz temelja
džamiju, česmu, asfaltiraju ulicu... dok s druge strane cijeli grad, naselje
ili selo, odnosno ljudi koji ne učestvuju s njima u toku života ne urede ni
ulicu? Stoga, kvantitet, brojnost može biti važna, ali nije presudna. Kada se i
najmanja grupa ljudi skupi, ali kvalitetna, radi dobra Uzvišeni Gospodar će
pomoći tu skupinu.
Završetak
sure Ali Imran (od 190 do 200 ajeta) ima veliku vrijednost, to su deset ajeta
koje je Muhammed, a.s., redovno učio i preporučio da se uče nakon buđenja iz
sna, počevši od ajeta: ,,U stvaranju nebesa i zemlje i u izmjeni noći i dana su
zaista znamenja za razumom obdarene; za one koji stojeći, sjedeći i ležeći
Allaha spominju i o stvaranju nebesa i Zemlje razmišljaju." (Ali-Imran
190-191.)
Aiša,
r.a., kazuje: „Jedne noći je Poslanik, a.s., ustao klanjati noćni namaz, pa
reče: 'O Aiša, ostavi me večeras da ibadetim mome Gospodaru.' Rekoh: ,Tako mi
Allaha ja volim da sam u tvojoj blizini, a i volim ono što i ti voliš.' Ustao
je, abdestio se, a zatim je počeo klanjati namaz plačući toliko da je skvasio
svoje krilo, pa je nastavio plakati toliko da je skvasio zemlju pod sobom,
nakon čega mu dođe Bilal r.a., da ga probudi za sabah namaz, pa kada ga zateče
uplakanog reče: ,O Allahov Poslaniče, plačeš, a Allah ti je već oprostio sve
prijašnje i buduće grijehe?', na šta mu Poslanik s.a.v.s., odgovori: ,Pa zar da
ne budem zahvalan rob!? Večeras mi je objavljeno par ajeta, teško li se
onome ko ih bude čitao, a ne bude o njima duboko razmislio: ,Doista u stvaranju
nebesa i zemlje, i smjeni noći i dana su znaci za one razumom obdarene koji
Allaha spominju stojeći i sjedeći i ležeći, i razmišljaju o stvaranju nebesa i
zemlje...“ (Ali Imran, 190.)
Sura
En-Nisa veoma mnogo stavlja akcenat na prava nejakih članova jednog društva
poput: jetima, žena, potlačenih koji sami nisu u stanju da izbjegnu nedaće. U ovoj suri je posebno zanimljivo da se govori
o jednoj porodici, koja nosi ime po muškarcu, a temeljna ličnost je
zapravo žena, Imranova supruga. Pored nje važna ličnost u suri je i hazreti
Merjem, odnosno ženski lik što nam dalje govori da bez žene, majke, supruge
porodica ne može postojati te da u islamskoj tradiciji žena nije sporedna uloga
već jedan od temelja porodice.
Kada se
čitaju ajeti i osobine supruge Imranove, starije žene, vidimo kao lik naše
majke koja brine o svom potomstvu i hazreti Merjem, ukrašenu imanom i čednošću,
kao lik naših sestara, supruga i kćerki. Nakon ove sure dolazi En-Nisa, sura
koja nosi naziv Žene, i to s određenim članom „El“ u arapskom jeziku to
su određene žene, one koje čine našu porodicu i one s kojima možemo zasnivati
porodicu.
Ova sura
spominje propise vezane za nasljedstvo, a podjela nasljedstva je propis kojeg
Allah nije prepustio ljudima, nego se On o tome pobrinuo, da se izbjegnu
međuljudski problemi koji se u većini slučajeva javljaju zbog imetka.
Literatura:
Tefsir Ibni Kesir, Sahihul Buhari, Elvedin Subašić
Priredio:
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar