2. 8. 19

MIMBERA - DUHOVNOST U BLAGDANIMA



الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ, وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا, مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ
 صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه, وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده.  و وزارئه الكاملين في عهده, خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر, وعمر, وعثمان, وعلي, وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين
 رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين, أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه, إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون
قال الله تعالى فى كتابه الكريم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِلَيْهِ يَصْعَدُ ٱلْكَلِمُ ٱلطَّيِّبُ وَٱلْعَمَلُ ٱلصَّٰلِحُ يَرْفَعُهُۥ
 صدق الله العظيم
Uz ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
Sva hvala pripada samo Uzvišenom Allahu, Salavat i selam na Njegovog Miljenika Muhammeda, a.s., njegovu časnu porodicu, vrle ashabe i mu'mine od početka pa do kraja svijeta.
A zatim: dragi brate i poštovana sestro, danas je petak 01. zu-l-hidždže 1440. ili 02. avgust 2019. godine. Ovo je 47. hutba u novoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Saslušaj‘, a današnja je, ,Duhovnost u blagdanima.'
Uzvišeni Allah kaže: ,,K Njemu se dižu lijepe riječi, i dobro djelo On prima..” (Faatir,10)
Arapska riječ za blagdan je eid, a znači povratak. Znači, vraćamo vam se, o ljudi, vraćamo se, mi bajrami tokom godine. Pa, onda, i vi se sjetite Boga, vratite se Bogu.
Hadž je zbir svih ovih islamskih temelja kojih ima pet. Namaz u neku ruku znači pasti ničice sili koja objedinjava i stvara vaseljenu, sve ove univerzume.
Zekat znači da se treba sjetiti onih koji su marginalizirani, koji su siromašni, koji su bolesni, koji su u potrebi. U našem imetku ima propisan dio za njih. Ramazan znači obnoviti svoju duhovnu dimenziju i pročistiti svoju tjelesnu konstrukciju postom. Hadž je sve propise objedinio, tu se vidi jedna simbolika gline od koje je čovječanstvo stvoreno, (žuta, crna, bijela, crvena). Zamislimo da će se za stotinu godina ili pedeset, osamdeset, sve čovječanstvo sa kojima smo mi tamo obavljali obred hadža će biti zemlja. I to je strašno pomisliti da ćemo mi biti zemlja. Ali je tako. I to je jedna simbolika hadža,
Tavaf-ophodnje su sa desna ulijevo. Dakle, obrnuto od kazaljke na satu ovih koje nosimo ili koje gledamo, to je ideja povratka. Bez pitanja hoćemo li doći na ovaj svijet, mi smo došli. Imamo zadaću sada, prvenstveno moralnu, na ovom svijetu, i treba je ispuniti što bolje, što moralnije. Ali se naprosto moramo i vratiti. U Kur'anu ima ajet: ,Nijednome čovjeku nismo dali vječnost, ovdje, odmah, da je preživi.'
Danas postavljamo pitanje, jesmo li se udaljili od pobožnosti od duhovnosti. Pobožnost nije kapric. Pobožnost nije inat. Realnost je da već godinama imamo opijanja za Bajram u određenim lokalima, restoranima, da nam je Bajram samo još jedna prilika za lakrdiju...
Blagdani su prilika da se čovjek nadkuči nad svoju egzistenciju, nad njezinu prolaznost, nad granične situacije svoje egzistencije - smrt, bolest, udesi, ali također i na radosne aspekte svoje egzistencije.
Ovo ne znači da naša tradicija obilježavanja Bajrama ne treba da samu sebe ne inovira. Ali, inoviranje tradicije trebalo bi biti utemeljeno, opet, na moralu, moralu i moralu.
Pa kako ga onda obilježiti?  Obradovati roditelje ako su nam živi, obradovati bračnog druga, djecu, obradovati prijatelje, komšije, susjede  u mahali, zgradi, bloku, ulici u kojoj živimo, darovima.
Ne mora to biti samo kurbansko meso. Može biti, dobra knjiga, posjeta i lijepa riječ. Lijepa riječ je opisana kao sadaka. Svi smo mi siromasi kada je u pitanju to da li smo potrebni lijepe riječi.
Kurban je dobro djelo koje kod čovjeka proizvodi svijest o Bogu. Svako djelo koje čovjek na ovom svijetu učini ima dva lica: unutrašnje i vanjsko. Spoljašnjost djela je njegova forma ili ono što se odnosi na Ovaj svijet, dok je unutrašnjost djela bît ili duh tog djela i ono što se odnosi na budući svijet. Zato moramo razmotriti koliko i u kojoj mjeri naša djela ostavljaju traga na našu dušu.
Primjer: Obavimo namaz. U vanjskom smislu gledano uzeli smo abdest, okrenuli se prema kibli, klanjali… Sve je to bila vanjština. Međutim, ovaj namaz ima i svoju unutrašnjost. A šta je unutrašnjost namaza? Unutrašnjost namaza je to: da smo klanjali zbog Gospodara, da nismo željeli sebe prikazati i predstaviti drugima, da nismo imali drugih namjera osim stjecanja Njegovog zadovoljstva, da smo u stanju namaza bili usredsređeni na razmišljanje o Bogu, da smo razgovarali smo sa Gospodarem. Ovo ostaje i ne propada.
Kod nas danas fali puno moralnih i odgojnih, pedagoških i etičkih adaba ili edeba, sitnica, naizglednih sitnica koje su svaka za se, put u Džennet, popravka rasklimanih dušinih baglama i baglamica, a one se rasklimaju u tempu života u kakvome jesmo. Gdje je tu šutnja? Gdje su dove? Gdje je mjesto osame? Tišina koja smiruje? Lahki zrak i povjetarac kakvog je preobilje bilo u ramazanu a ima ga u svakoj džamiji, uz tespih, zikr, pobožni ulazak u džamiju, bismilletom ulazak u auto, u kuću, u šetnju? Gdje su dekike za teobe, oni tanahni lomovi duša kad oči zasuze?…  sjetimo se da će sve brzo proći a mi imamo svoje određenje i put od ezela do ebeda.
Zato, ako te upitaju: Na koji način se čuva srce? Reci: Sprječavanjem njegovoga lutanja i prekoračenja, a oni se začinju u zavisti, uobraženosti, licemjerju, nemaru, taštini, škrtosti, pohlepi i sličnim stvarima.
Ako te upitaju: Koliko je pravila ponašanja oka? Reci: Dva; Najprije otvarati ga samo zarad pogledanja na četiri stvari, i drugo, zatvarati ga pred četiri stvari. Mora ih otvoriti kako bi vidio put kojim gazi kako bi znao gdje spustiti svoju nogu, a gdje ne. 2. Mora ih otvoriti kako bi porazmislio o nebeskim i zemaljskim domenima. Mora ih otvoriti prema moralnim podukama kako bi se njima okoristio. 4. Mora ih otvoriti kako bi posvjedočio čudesima Božijega stvaranja i čudima Njegovih bezgraničnih izuma.
 Ako te upitaju: Koje su to četiri stvari pred kojima oči treba zatvarati? Reci: 1. Ne bi trebalo gledati u vanjštinu ljudsku izvan dopuštenih ograničenja. U protivnom, to je otrovna strijela u srce ispaljena rukom Šejtanovom. 2. Trebalo bi zatvarati oči pred lijepih likova s pohotom. Ali, ako neko, čistoga srca, to i čini, diveći im se kao čudima Allahovog stvaranja, onda u tome nema ništa pogrešno. 3. Ne bi se smjelo uočavati pogrješke drugih, jer nema teže niti gore grješke od posmatranja grješaka drugih. 4. Ne bi se smjelo s prijezirom gledati na ostale muslimane, niti bi trebalo omalovažavati bilo koga, jer svako na pragu Vječnoga lišen je i mogućnosti propasti.
Ako te upitaju: Koliko je pravila uha? Reci: Dva.1. Trebalo bi ih otvarati za tri stvari 2. Trebalo bi ih čuvati od tri stvari. 1. Riječi Božije 2. Predaje Plemenitog Poslanika i njegovoga potomstva 3. Riječi duhovnih vodiča i mudrih ljudi kako bi sakupio i nakupio opskrbu za budući svijet i vječni blagoslov.
 Ako te upitaju: Koje su to tri stvari od kojih bi trebalo čuvati uši? Reci: 1. Obmanjujuće  2. Besmislice, nečist govor i beskoristan razgovor 3. Klevete, lažne optužbe i ogovaranje muslimana, jer i za slušatelja takvih riječi rečeno je da je saučesnik u pakosti i šteti.
Ako te upitaju: Koja su pravila ponašanja za jezik? Reci: Govoriti o šest stvari i šutjeti o osam stvari. 1. Učenje Kur’ana koji je Riječ Božija i utočište od prokletog Šejtana 2. Sjećanje i spominjanje Boga, koje glača i čisti srca 3. Riječi Poslanika, Imama i vjerskih učenjaka koji upućuju ljude 4. Vjerske zakone i pravila, jer vjera i napredak u ovome svijetu jesu preko njih 5. Povremeno reći ono što se u srcu taji. Ako te pitaju: Kojih je osam stvari koje jezik ne bi trebao izgovoriti? Reci:1. Laži, jer lažljivac je neprijatelj Božiji 2. Kršenje obećanja, jer to je osobina licemjera 3. Klevete i lažne optužbe, jer to su djela raskalašnih 4. Zavjere, neprijateljstva i traženje pogrješaka kod drugih jer to podstiče Šejtana 5. Samohvale i samoveličanja, jer to su dokazi taštine i pobune 6. Psovanje sluga i potčinjenih, jer to je djelo tiranina 7. Proklinjanje i moljenje za zlo drugima, jer to oduzima sjaj srcu i duši 8. Šale pričati, lakrdijati, izrugivati se i podsmjehivati se, jer to uzrokuje mnogo tuge.
Ako te upitaju: Koliko ima pravila ponašanja ruku? Reci: Pet.1. Njena zarada mora biti halal 2. Ne bi smjela povrijediti nikoga 3. Ne bi se trebala hlaćati zabranjenih stvari 4. Ne bi trebala iznevjeriti niti pronevjeriti povjerene stvari 5. Trebala bi pisati samo stvari koje jezik smije izgovoriti.
Uskoro ćemo jedni drugima čestitati: ,Nek ti toplina zamijeni hladnoću, Neka radost potjera tugu, Lijepo ružnom izbriše trag, neka ti i mrzak danas bude drag! Bajram Šerif Mubarek Olsun!' jesmo li se produhovili, hoće li čestitka biti iz srca?
Dova
 Allahu, molimo Te, podari nam iskrenost, da očistimo naše duše, da priznamo svoje grijehe, pa da produhovljeni dočekamo bajram.
 Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema džamijama i onima koji nam o vjeri govore i pravim putem nas predvode. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne udaljavajmo se od svoje islamske zajednice.

ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام:  و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم : إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان, و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي, يعظكم لعلكم تذكرون
 صدق الله العظيم

Literatura: Tefsir ibni Kesir,Sahihul Buhari,dr.Enes Karić,Amar Imamović,Edin Urjan Kukavica,Fahira Fejzić..
.
Nijaz Salkić

Ni komentarjev:

Objavite komentar