الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ،
وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ
وَنَعُوذُ بِاللَّهِ
مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ
سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ
فَلاَ هَادِيَ لَهُ
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ
أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ
سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ
صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه
الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا
أبي بكر وعمر وعثمان وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان
إلى يوم الدين
رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله،
اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون
قال الله تعالى فى كتابه الكريم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَالَّذِينَ
هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ
أُولَٰئِكَ
هُمُ الْوَارِثُونَ
الَّذِينَ
يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
صدق الله العظيم
U ime
Allaha, Milostivog, Samilosnog!
Sva hvala
i zahvala pripada Allahu dž.š. Gospodaru Sudnjeg dana neka je salavat i selam
na poslednjeg Allahovog poslanika Muhammeda a.s. na njegovu časnu porodicu i
ashabe.
A
zatim, danas je petak, 27. septembar 2019., ili 28. muharrem, 1441.
godine. Ovo je 4. džuma u novoj hidžretskoj godini. Prošli
petak imasmo temu, ,Donosimo salavate‘, a današnja je, ,Izostavljeni namaz.'
Cijenjeni
džemaate!
Allah
dž.š. nas u časnoj knjizi Kur'ani Kerimu kaže: ,,I koji namaz svoj na vrijeme
obavljaju – oni su dostojni nasljednici, koji će Džennet naslijediti, u njemu
će vječno ostati.” (El-Mu'minun,9-11)
Allahov
Poslanik, s.a.v.s., je rekao: ,,Namaz je vaga: ko ga u potpunosti izvrši,
naplatiće punu mjeru.” - ,,Moje
zauzimanje neće sutra dobiti onaj ko odlaže obavljanje obaveznog namaza u
vremenu za nj' određenom.”
Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, je objasnio da prvo pitanje koje će
biti postavljeno svakom čovjeku na Sudnjem danu jeste njegov namaz, pa ako mu
bude namaz ispravan i ostala djela će mu biti ispravna, a ako mu namaz ne bude
ispravan ni ostala djela mu neće biti ispravna. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je
također objasnio da je namaz zadnja karika vjere koja će nestati. Pa šta onda
ima da ostane od vjere ako se namaz napusti?
Kada
je Omer r.a. izboden nožem dok je obavljao namaz i kad
je već bio u smrtnoj agoniji, kroz suze je rekao: Bojte se Allaha, kada je u
pitanju namaz, nema ništa sa islamom onaj ko ne obavlja namaz. (imam Ibn
Malik). Ko bude čuvao namaz i Allah će njega čuvati, a ko zapostavi namaz i
Allah će njega zapostaviti. Omer r,a, svojim namjesnicima u pokrajinama pisao
je pisma: Brinite se o namazu, jer to je osnova islama i zadnje što se gubi od
vjere.
Kada
je Ibn Mesud r.a. upitao Poslanika a,s, koje je djelo najbolje, on
mu je rekao; Namaz obavljen u njegovo pravo vrijeme. (Imam Buhari i Muslim).
Ako
musliman ili muslimanka izostave namaz, dužni su ga što prije naklanjati.
Namaz koji nismo na vrijeme klanjali zove se fā'ite (izostavljeni
namaz). Namaz koji klanjamo u redovnom vremenu zove se vaktijje.
Naklanjavaju se samo izostavljeni farzovi pet dnevnih namaza i vitr-namaz.
Izuzetno, sabahski sunnet može se naklanjati, i to samo ako se naklanjava istog
jutra do pred podne.
Ako
trebamo klanjati redovni namaz (vaktijje) a imamo i izostavljenih namaza,
dužni smo prvo klanjati izostavljene namaze, i to po redu kako smo ih
izostavljali, pa zatim klanjati redovni namaz. Naprimjer: Ako smo propustili
sabah, podne i ikindiju-namaz, a trebamo klanjati redovni akšam-namaz, dužni
smo najprije naklanjati farzove sahaha, podne i ikindije namaza, a zatim ćemo
klanjati redovni farz akšamskog namaza. Ako tako ne postupimo, već klanjamo
prije akšam-namaz, onda će nam taj akšamski farz biti pokvaren. Ako bismo, pak,
klanjali redovni farz akšamskog namaza a izostavljene namaze: sabah, podne i
ikindiju naklanjavali poslije sljedećih pet dnevnih namaza, neće nam biti
pokvaren redovni farz akšam-namaza.
Red u
naklanjavanju izostavljenih i redovnih namaza nije obavezan u tri slučaja:
-ako
smo izostavili šest ili više namaza,
-ako
nam je vrijeme redovnog namaza na izmaku i
-ako
zaboravimo na izostavljeni namaz.
Kad
hoćemo naklanjati izostavljeni namaz trebamo zanijetiti tako
da ispred riječi fard dodamo riječ āhiri. Na primjer: Za izostavljeni farz
sabah-namaza zanijjeti se: Nevejtu en usallije lillāhi teālā salāte āhiri
fardi-l fedžri, edaen mustakbilel-kibleti, Allāhu ekber. (Odlučih naklanjati
posljednji izostavljeni farz sabah-namaza, u ime Allaha, Allāhu-ekber.)
Za
izostavljeni vitr-namaz zanijjeti se: Nevejtu en usallije lillāhi teālā salāte
āhiri-l-vitri, edaen mustakbilel-kibleti, Allāhu ekber.
Ko
izostavlja namaz čini veliki grijeh, a ako to čini zato što ne
vjeruje da je namaz strogo Božije naređenje i ne priznaje da je koristan i
potreban čovjeku, pa i ne strahuje od Božije kazne za propušteni namaz,
prestaje biti musliman. Stoga smo dužni svaki izostavljeni namaz naklanjati i
moliti Allaha, dž.š., da nam oprosti što smo propustili klanjati namaz u njegovom
pravom vremenu.
Ukoliko
osoba nije u stanju da svaki namaz klanja u njegovom vremenu i na
propisani način onda privremeno može koristiti određene olakšice. Jedan vid
olakšica jeste da spaja namaze.
Vijeće
za fetve Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini 2007.
godine donijelo je fetvu da je putniku dozvoljeno koristiti olakšicu spajanja
podne i ikindije namaza, te akšama i jacije, na osnovu hadisa i prakse Božijeg
Poslanika a.s., radi olakšanja izvršenja ovih ibadeta.
U
fetvi se također kaže: „Dozvoljeno je radnicima u firmama i tvornicama spajanje
podne i ikindije-namaza u naročito opravdanim okolnostima (kao što su kratkoća
dana, nemogućnost napuštanja radnog mjesta radi obavljanja namaza u njegovom
vremenu i sl.).“ Ukoliko Vi nemate uslova da koristite tu olakšicu onda Vam
ostaje mogućnost da naklanjate te namaz. Obaveza naklanjavanja namaza koji se
propusti klanjati na vrijeme ako se zaboravi ili prespava potvrđena je hadisom,
a u slučaju namjernog propuštanja na osnovu analogije, odnosno razloga utoliko
prije. Naklanjavanjem propuštenog namaza izvršava se obaveza nadoknade
propuštenog.
Sigurno
je da naklanjavanje nema onu vrijednost koju ima namaz
obavljen u njegovom vremenu, ali u svakom slučaju radi se o obavezi nadoknade
propuštene obaveze, poput napaštanja posta i ostalih naknadno izvršenih
obaveza. Naknadno izvršena propuštena obaveza je dobro djelo, a, kako kaže
Kur'an, dobra djela brišu ona loša: „Dobra djela zaista poništavaju
hrđava." (Hud, 114)
Prema
toma ako ne možete obaviti namaz u njegovom vremenu, niti ih možete spojiti
onda ih naklanjajte kod kuće onim redom kojim su propušteni. Namaz ne može
klanjati prije nego nastupi njegovo vrijeme. Tako da se npr. ne može klanjati
podne, ikindija i akšam u sabahskom vremenu.
Pitanje: Interesuje
me kako ću obaviti naklanjavanje namaza ako je blizu akšamsko vrijeme a nisam
klanjao podne i ikindiju? Koji je redoslijed inače kod naklanjavanja namaza?
Odgovor: Ako
ima vremena za oba namaza, prvo trebate naklanjati podne, pa onda klanjati
ikindiju makar u posljednjim trenucima ikindijskog vremena. Ukoliko nema
vremena za oba namaza, onda je preče da se klanja vaktija namaz (ikindija)
prije isteka njegovog vremena, a poslije toga će se naklanjati podne namaz.
Jednog
dana nam je Božiji Poslanik a.s., držao govor i rekao: "...Nema nijednog
čovjeka koji redovno klanja pet namaza, daje zekjat, posti ramazan i čuva se
teških grijeha, a da mu na Sudnjem danu neće biti otvoreno svih osam
džennetskih kapija..." (Hakim)
Priča
se da je jedna žena došla kod Musaa, a.s., kajući se i rekla mu: „Učinila sam blud, pa sam ostala trudna, a kada se dijete
rodilo ubila sam ga“
Musa
joj reče: „Kako je velik grijeh koji si učinila, idi odavde prije nego što
Allah spusti na nas vatru zbog grijeha koji si učinila.“
Žena
je otišla, pa Allah posla meleka s neba Musau, a.s., te mu reče: „Šta si učinio
sa ženom koja je učinila tevbu? Zar nisi našao nekog ko je u težem stanju od
nje?“
Na to
Musa reče: „Ko je u težem stanju od nje?“
A
melek mu odgovori: „Onaj ko namjerno i svjesno ostavlja namaz, on je u gorem
stanju od nje.“
Dova
Milostivi
Bože, osvijesti nas i počasti odgovornošću da svoje namaze na vrijeme klanjamo.
Uzvišeni
Gospodaru, podari nam poštovanje do naših džamija i prema onima koji nas pravim
putem vode. Volimo džamiju radujmo se petku i džumi namazu. Ne zaboravljajmo
svoju islamsku zajednicu.
ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما
قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا
قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون
أعوذ بالله من
الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم : إِنَّ الدِّينَ
عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ
[جلوس]
بارك الله لنا
و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك
يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد
الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و
تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته
يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي
محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي
محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد
اللهم أصلح أحوالنا,
و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا
شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا
البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين
ان الله يأمر
بالعدل و الإحسان, و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي, يعظكم لعلكم
تذكرون
صدق الله
العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir,Sahihul Buhari, (Iz
knjige: Ta'limul-Islam, Redžep Muminhodžić, Izdavač: El-Kalem, Sarajevo, 2000.
god.), Fetva-i emin Vijeća muftija Islamske zajednice muftija prof.
dr. Enes Ljevaković.
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar