16. 6. 09

ODGOJ I POUČAVANJE


Nijaz SALKIĆ


UČITELJEVO ISKUSTVO ZDRAVLJE I ŽIVI PRIMJER


(Vjero)učitelj je važna a ponekad i presudna karika u formiranju zdrave ličnosti. Učitelj je mjera (vaga) za dobro i slabo kod učenika. Često puta djeca i omladina pitaju vjeroučitelja i traže odgovore na sva životna pitanja. Većina pitanja se odnose na Boga, vjeru, Poslanike, Sudnji dan. Međutim, postoje dani i časovi na kojima učenici pitaju sve što im padne na pamet. Učitelj tada mora biti mudar, ozbiljan principijelan, dosljedan, a ponekad duhovit i vedar čovjek, da bi sa njegovim odgovorima, ponašanjem ili doslijednošću bili zadovoljni njegovi učenici. Ne zaboravimo da su naši učenici pravi mali i mladi kritičari a ponekad i zlopamtila.


Učiteljevo zdravlje

Obzirom da učitelj-odgajatelj ima kontakt i dodir sa čovjekom, sa tom složenom ljudskom prirodom, neophodno je da posjeduje jedan potreban nivo duševne stabilnosti. Ne smije da bude prevrtljive prirode, nestabilan ili sklon brzoj i nepromišljenoj reakciji, ili da bude previše osjetljiv, a kamoli da bude psihički bolestan. Ne smije dozvoliti da zaboravi da je juče nešto zabranjivao a danas odobravao i popuštao. U većim skupinama djece i omladine pojaviće se nestašni učenici, skloni provociranju, izazivanju učitelja ili samodokazivanju kroz ometanje nastave. Učitelj će u tim trenucima procijeniti kako nastupiti dalje. Sješće, malo razmisliti, pa, ili prekinuti nastavu, ili ispričati kakvu duhovitu hikaju i pričicu, ili sa učenicima stupiti u otvoreni razgovor o temama nevezanim za trenutni sat i nastavu.



Živi primjer

Dobar učitelj će primijetiti neke nedostatke u odgoju, ponašanju ili navikama svojih učenika. Neće direktno prouzivati učenika i ukazivati mu na grešku. Nego će iz svog iskustva ispričati neki neprijatan događaj koji se njemu desio, pa potom upozoriti sve učenike da tako ne rade. Drugi put će kod pohvale nekog učenika ukazati kako je i on (učitelj) bio dobar učenik i limao lijep odnos do rofitelja i džamije dok je bio mali, pa mu je Uzvišeni Allah podario, to što mu je dao. Učenicima treba ukazivati na način kako da sačuvaju svoje zube, kako da čuvaju vid, koju obuću je najzdravije nositi. Uglavnom, pravi učitelj će biti živi primjer pozitivca i pouzdane osobe na koju će se učenici javno ili potajno ugledati. Isto tako, Učitelj će pomno pratiti napredovanje učenika u nastavi i znanju u redovnoj školi i ponašanju kod kuće. Pitaće ih jesu li se popravili od prošle sedmice u kući, školi, u mektebu ili u namazu. Znači, učitelj će na neki način pratiti i nadzirati svoje učenike baš poput kakvog dobrog pastira.


Stalni nadzor, da ili ne

Stalni nadzor ne znači da se učenik popravlja i ispravlja za svaki najmanji propust. Takav odnos bi kod učenika stvorio odbojnost prema učitelju, što je naravno velika šteta i neuspjeh. Mudar učitelj će ponekad prešutiti negativnu pojavu kod učenika, bojeći se da će biti kontra efekat ako bude na nju stalno upozoravao. On će na osnovu svoga iskustva procjeniti da li je bolje upozoriti ili prešutiti, ali se upozoravanje ne smije u potpunosti zapostaviti. Nema sumnje da se ovakav način odgoja smatra jednim od najjaćih principa u stvaranju besprijekorno uravnoteženog čovjeka.


Poslanikova praksa

Kao najbolji uzor svome ummetu, Poslanik, sallallahu aeljhi ve sellem, je bio primjer stalnog nadgledanja. On je stalno pratio i nadgledao odgoj svojih ashaba, što potvrđuju mnogi hadisi. Prenosi Buharija i Muslim od Ebu Seida El-Hudrija da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,rekao: «Čuvajte se sjedenja na javnom putu!» Prisutni mu na to rekoše: « Allahov Poslaniče, nama je potrebno da se tu okupljamo i razgovaramo?Allahvo Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, im na to odgovori: «Ako to već morate, onda dajte putu ono što mu pripada.» Oni ga ponovo upitaše: « A šta putu pripada, Allahov Poslaniče?» On im odgovori: «Obaranje pogleda, suzdržavanje od vrijeđanja, odazivanje selama, naređivanje dobra i odvraćanje od zla.»

2 komentarja: