الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!
Hvala Allahu dželle ša'nuhu. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od mahana i ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može uputiti. Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, koga je On uistinu poslao da radosnu vijest donese i da opomene prije nego što nastupi Sudnji čas.
Allah, dž.š., u 7. suri (El-Ea'raf - Vrhovi Bedema ) u 54. ajetu kaže:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ
"Gospodar vaš je Allah, koji je nebesa i Zemlju u šest dana stvorio, a zatim se nad Aršom uzvisio".
A zatim, danas je petak, 11. februar 2011., ili 08. Rebiu-l-evvel, 1432. hidžretske godine. Ovo je deseta džuma u novoj hidžretskoj godini. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!
Kur'an je posvetio toliku pažnju stvaranju da je jedan od naučnika rekao da, kad bismo samo kur’anski govor u vezi sa stvaranjem Nebesa i Zemlje htjeli protumačiti, trebalo bi nam na stotine tomova knjiga.
Uzvišeni Allah s.v.t.a. je rekao:
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا
"Allah je sedam nebesa i isto toliko Zemalja stvorio; Njegovo naređenje na sve se njih odnosi, a nek znate da je Allah kadar sve i da Allah znanjem Svojim sve obuhvata!" (Et-Talak, 12.)
Uzvišeni Stvaralac obavještava da je On stvorio sve stvari - nebesa, Zemlju i ono što je među njima - u šest dana, a zatim se nad Aršom uzvisio, onako kako to odgovara Njegovoj uzvišenosti, مَا لَكُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا شَفِيعٍ "Vi, osim Njega, ni zaštitnika ni posrednika nemate", tj. On je Vlasnik upravljanja stvarima, Stvoritelj, On upravlja svim stvarima, svemoćan je pa nema zaštitnika stvorenjima izuzev Njega niti ima zagovarača osim sa Njegovim izunom. أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ "Pa zašto se ne urazumite", tj. o vi koji obožavate drugog osim Allaha i koji se oslanjate na drugog mimo Njega - On je Uzvišen i Svet, nema suparnika, sudruga, pomoćnika, rivala niti Sebi jednaka. لَّا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ Nema drugog boga osim Njega niti drugog gospodara osim Njega, Milostivog Samilosnog. Njegov govor: "On upravlja svime, od neba do Zemlje, a onda se sve to Njemu vraća", znači da se spušta njegova naredba sa najvećih nebeskih visina do krajnjih dijelova sedme Zemlje.
Uzvišeni Allah veli: اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ "Allah je sedam nebesa i isto toliko zemalja stvorio. Njegovo naređenje na sve se njih odnosi."(65:12) Njemu, Uzvišenom, penju se djela ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ "u danu koji, prema vašem računaju vremena, hiljadu godina traje." Ali melek to prevali za vrijeme koliko je treptaj oka. "To je Onaj Koji zna i nevidljivi i vidljivi svijet, Silni i Milostivi", tj. Allah, dž.š., je Svjedok nad djelima Svojih robova koja se sva Njemu dižu, i velika i mala. On je silan, Slavan, Onaj Koji je pokorio i potčinio svaku stvar. On je Milostiv prema Svojim robovima vjernicima. On je Silan u Svojoj milosti. Milostiv u Svojoj Silini, i to je ta potpunost. Silina sa Milošću i Milost sa Silinom. On je Milostiv bez ikakve manjkavosti.
Svemilosni Halik nas obavještava da je On usavršio sva stvorenja i precizno ih i mudro stvorio. Zatim, nakon toga nas obavještava o stvarenju nebesa i Zemlje On nas podsjeća na stvarenje čovjeka pa veli: "Koji je prvog čovjeka stvorio od ilovače." Znači da je od ilovače stvorio oca čovječanstva, Adema, a.s., "a potomstvo njegovo stvara od kapi hude tekućine", tj. razmnožavaju se, također, od tekućine kapi) koja izlazi iz kičme čovjeka i grudi žene. "Zatim ga skladno uobličava", tj. Adema nakon što ga je stvorio, od zemlje. Stvorio ga je savršeno, "i život mu udahnuo i On vam sluh i vid i pamet daje." - Riječ znači pamet, umovi. "a kako vi malo zahvaljujete" na ovim sposobnostima kojima vas je Uzvišeni i Svemoćni Allah opskrbio. Sretan je onaj ko ih upotrijebi u pokornost Njemu, Svemoćnom. "Oni u susret s Gospodarom svojim ne vjeruju." Zatim rekao je: "Reci: 'Melek smrti, koji vam je za to određen, duše će vam uzeti.'" Iz ovog ajeta se vidi da je "Melek smrti" određena osoba među melekima, kao što je već napomenuto u hadisu navedenom u komentaru sure "Ibrahim". Neki ga nazivaju Azrailom i kao takav je i poznat. To kaže Katade i drugi. On ima svoje sluge. U jednom hadisu stoji da njegove sluge vade duše iz tijela i kada dođe do grla onda je preuzima Melek smrti. Mudžahid rekao je: "Njemu je Zemlja napravljena da izgleda kao tas i iz nje uzima ljudske duše kada želi." To isto od Allahovog Poslanika prenosi i Zuhej ibn Muhammed.
Govor Uzvišenog: "a poslije ćete se Gospodaru svome vratiti" znači na Dan proživljenja, kada ćete ustati iz vaših kabura da bi bili adekvatno nagrađeni. وَمَن يَكْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ۚ “Onaj ko grijeh uradi - na svoju štetu ga je uradio. – وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا A Allah sve zna i mudar je. وَمَن يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا A onaj ko kakav prijestup ili grijeh počini pa time nedužna čovjeka potvori - فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا natovario je na sebe i kletvu i grijeh očiti.” (Kur’an 4,111-112.)
Imam Ahmed bilježi predaju Enesa ibn Malika, r. a., koji kaže da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: "Kada je Allah stvorio Zemlju učinio je da se potresa, zatim je stvorio planine, rasporedio ih po njoj, pa se ona smirila. Meleki su se zadivili planinama i upitali: 'Gospodaru, ima li među Tvojim stvorenjima nešto snažnije od planina?' On je odgovorio: Da, željezo.'Oni upitaše: 'Gospodaru ima li nešto snažnije od željeza?' On je odgovorio: 'Da, vatra. 'Ovi upitaše: 'Gospodaru, ima li nešto snažnije od vatre?' On je odgovorio: 'Da, vjetar.' Oni upitaše: 'Gospodaru ima li nešto snažnije od vjetra?' On je odgovorio: 'Da, čovjek koji dijeli tako da mu ne zna ljevica šta daje desnica.'" Hadis bilježi jedino Ahmed. Neki čak navode i rasprostiranje planina na Zemlji po ostalim krajevima, na istok i zapad, i spominju njihovu širinu, dužinu pružanja, visinu i toliko o njima govore da bi ovdje bilo preopširno sve to navoditi.
Uzvišeni Allah spominje i brdo Sinaj. Hafiz Ibn-Asakir bilježi u knjizi o vrijednostima Mesdžidul-Aksaa (Džamije u Jerusalimu), govoreći o svetoj planini, predaju Ebu-Hurejre, r. a., koji je rekao: "Naš Gospodar se zakleo četirima planinama i rekao; وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ 'Tako mi smokve i masline, وَطُورِ سِينِينَ i Sinajske gore, وَهَٰذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ i grada ovog, bezbjednog. (Et-Tin, 1.-3.) Smokva je planina ulja, maslina je brdo Bejtul-Makdisa, a brdo Sinaj i ovaj sigurni grad su brdo kod Meke." Kaže: "Smokva je brdo na kojem je Damask, a maslina je brdo na kojem je Bejtul-Makdis."
Ibn-Džerir bilježi da je Ebu-Seleme ibn Abdurrahman imao nekakav spor s ljudima u vezi neke zemlje, pa je ušao kod Aiše, r. a., i spomenuo joj to. Ona je rekla:
"O Ebu-Seleme, ostavi se zemlje, zaista je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: 'Ko prisvoji koliko pedalj zemlje, bit će mu privezan za vrat kroz sedam Zemalja.'" (Buhari, Muslim,Ahmed)
"O Ebu-Seleme, ostavi se zemlje, zaista je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: 'Ko prisvoji koliko pedalj zemlje, bit će mu privezan za vrat kroz sedam Zemalja.'" (Buhari, Muslim,Ahmed)
Takođe se bilježi i u knjizi El-Mezalim i kod Muslima, od Jahja‘a ibn Kesira. Bilježi ga i Ahmed lancem koji doseže do Aiše, r. a. Buhari bilježi predaju Salima od njegovog oca da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: "Ko uzme nešto od zemlje bez ikakvog prava, ona će mu biti privezana na Sudnjem danu kroz sedam Zemalja."( Buhari ) Imam Ahmed bilježi predaju Ibn-Mes'uda, r. a., koji je rekao: "Rekao sam: 'Allahov Poslaniče, koje je nasilje najgore?' On je odgovorio: 'Obrađivanje zemlje koju čovjek musliman bespravno oduzme svome bratu. Nema nijednog kamenčića na zemlji koju neko bespravno uzme, a da mu na Sudnjem danu neće biti privezan za vrat u utrobi Zemlje, a njenu utrobu zna samo Onaj koji ju je stvorio.'"( Ahmed u svome Musnedu )
Dova
Gospodaru, Ti čuješ naš govor i vidiš nas, znaš sve naše javno i tajno, ništa Ti skriveno nije. Mi smo siromasi i nemoćni, od Tebe tražimo spas i zaštitu. Priznajemo svoje grijehe, pa nam podari trenutak iskrene teobe, trenutak Tvog zadovoljstva i primanja pokajanja. Gospodaru, odričemo se naše snage i moći, i zaštitu tražimo u Tvojoj snazi i moći. Zahvaljujemo Ti jer si nas stvorio iz ničega i odlikovao nad mnogim stvorenjima, dao si nam vlast nad drugima i na Zemlji nas imenovao namjesnicima.
Milostivi Gospodaru, podari nam ljubavi prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju, džemat i da jedva čekamo dolazak dana petka i džume u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.
Uzvišeni Allahu, oprosti grijehe nama, roditeljima našim, našim umrlima i svim muslimanima Neka je svaka hvala Allahu, subhanehu ve te'ala, na početku i na kraju i neka je Allahov salavat i selam na Njegovog vjerovjesnika!
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, Dnevni virdovi.
Nijaz SALKIĆ
Ni komentarjev:
Objavite komentar