21. 6. 13

ŠTA JE NAMA RAMAZAN





الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين، رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون ...
قال الله تعالى فى كتابه الكريم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
صدق الله العظيم
     U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 

      Draga braćo i cijenjene sestre, dragi roditelji, omladino! Pred nama je neobičan mjesec, poznat kao mjesec Allahove milosti, u kome se ukazuju prilike i neviđene mogućnosti. Ramazan su ashabi sa Poslanikom, s.a.v.s., iščekivali cijelu godinu i za njim potom tugovali cijelu godinu. Vjerujem da znamo blagodati mjeseca ramazana i šta sve u njemu trebamo činiti. Vjerujem da se psihički pripremamo za ramazanski zikr, za ramazansko učenje Kur'ana, za ramazansko pošćenje posta, za ramazansko klanjanje namaza i za ramazansko činjenje ibadeta. Vjerujem da smo svjesni da je u ramazanu svaka sekunda, svaka minuta važna, a da o sahatima i danima njegovim ne govorim. Hoću da vjerujemo da ćemo televizijske programe zanemariti u toku ramazana. Za početak naučimo  hadis u kome je poslanik s.a,v,s. kazao: “Ako musliman obuče siromašna muslimana, Allah će ga obući odjećom Dženneta, ako nahrani gladnog muslimana, Allah će njega nahraniti plodovima Dženneta, ako napoji žednog muslimana, Allah će njega napojiti sa zapačećenog džennetskog napitka.“ (Tirmizi)

Allah dž.š. u Kurani Kerimu u 2. suri El-Bekare u 185 ajetu kaže:

      U mjesecu ramazanu počelo je objavljivanje Kur'ana, koji je putokaz ljudima i jasan dokaz Pravoga puta i razlikovanja dobra od zla. Ko od vas u tom mjesecu bude kod kuće, neka ga u postu provede, a ko se razboli ili se na putu zadesi, neka isti broj dana naposti – Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoće imate – da određeni broj dana ispunite, i da Allaha veličate zato što vam je ukazao na Pravi put, i da zahvalni budete.

    Znajmo da je Ramazan za muslimane velika blagodat od Allaha (dž.š.). Ovu blagodat mogu shvatiti samo oni koji na primjeren način izražavaju poštovanje prema ovome mjesecu, u protivnom ramazan će doći i otići ne donijevši nam nikakvo dobro. Koga ramazan ostavi ravnodušnim pa se za njega ne pripremi na osnovu hadisa: “Kad bi moj ummet znao šta je zbilja ramazan, oni bi poželjeli da on potraje cijelu godinu.“ , onda je pitanje šta je sa njegovim imanom. Kada spomenemo riječ ramazan najviše razmišljamo o ramazanskom postu, njegovom najtežem momentu koji se ponavlja svake godine. Zato post kod većine postača i nepostača izaziva skrivenu ili pokazanu dozu straha zbog mogućnosti ili nemogućnosti prakticiranja posta. Ovogodišnji ramazanski dani za muslimane Evrope su najduži dani posta.

    Poštovani džemaate!, Znajmo da ramazan ima svoju draž u sehuru i iftaru. Od Ibn 'Umera (r.a.) prenosi se da je prenio: - Rekao je Resulullah (s.a.v.s.): “Zaista Allah (dž.š.) i Njegovi meleki šalju Svoju milost na one koji sehure!“ Sehūr znači uzimanje hrane neposredno pred zoru. Ima učenjaka koji kažu da vrijeme sehura počinje od poslije ponoći (Mirqāt). Zemahšeri u svome Keššāfu kaže da se noć dijeli na šest dijelova, a da je posljednji dio vrijeme sehura pa, prema tome, kada noć traje 12 sahata, posljednja dva sahata su vrijeme sehura. Ovdje se mora istaći da je uzimanje hrane u posljednjim trenucima pred zoru bolje i sevapnije. Ima mnogo hadisa koji su puni govora o fadiletima sehura. Božiji Poslanik (s.a.v.s.) kaže: “Razlika između našeg posta i posta ehl-i kitābija leži u tome što mi jedemo na sehuru, dok to oni ne čine.“ Božiji Poslanik (s.a.v.s.) također kaže:“Ustajite na sehur, jer je u njemu veliki blagoslov!“ „U tri stvari je veliki blagoslov: džematu, tharīdu i sehuru.“  U ovom hadisu je riječ džemat upotrijebljena u općem smislu,  pa mi zaključujemo da ona u sebe uključuje i namaz u džematu kao i sva dobra djela koja se čine u zajednici ili džematu, kojoj, specijalno zbog toga, Allah (dž.š.) pruža Svoju pomoć. Tharīd  je ukusni hljeb ispečen sa mesom. Sehūr  je treća spomenuta stvar u ovom hadisu. Kada bi Resulullah (s.a.v.s.) pozovi neke svoje ashabe na sehur, reci bi:“Dođite i sa mnom jedite berićetli hranu!“ U jednom hadisu se kaže:“Ustajte na sehur i uzmite snage za post! Spavajte poslije podne, jer će vam to pomoći da ustanete u posljednjem dijelu noći (kako biste ibadetili)!“ Poslanik je rekao:“Sehur je pun berićeta kojim vas Allah (dž.š.) nagrađuje, pa ga nemojte propuštati!“

     Ramazan ima svoju socijalnu značajku koja se ogleda u pomaganju siromašnih i drugih kategorija kojima se dijeli i pomaže a koje su u Kur'anu spomenute. U hadisu se kaže da će svakoga ko  nahrani gladnog, odjene onoga ko nejma šta za obući i ko pruži utočište putniku Allah (dž.š.) spasiti patnje na Sudnjem danu. Nadalje, u ovom hadisu Resulullah (s.a.v.s.) spominje koliko je sevap dati iftar postaču. U jednom hadisu se kaže da meleki zazivaju bereket za one koji iz svoje halal zarade nahrane postača na iftaru, a tokom Lejletu'l-kadra Džebrail (a.s.) se rukuje sa takvim čovjekom. Znak ove počasti je da srce takvog čovjeka postane nježno, a iz očiju mu lahko poteku suze. Zato je veliki sevap prirediti iftar u svom domu i stanu.

     Ramazan ima tri perioda. Prva trećina ramazana je vrijeme Allahovog (dž.š.) rahmeta, što će reći da Allah (dž.š.) tada Svoju milost obilato prosipa na mumine. Oni koji su zahvalni Allahu (dž.š.) na Njegovim blagodatima primaće blagodati u još većim razmjerama. Kur'an-i kerim kaže: “Ako budete zahvalni, Ja ću vam još više davati.“ Srednji dio ramazana je vrijeme magfireta (opraštanja) kao posebna nagrada za post. A posljednji dio ramazana donosi spas od džehennemske vatre. Ovo je potkrijepljeno i brojnim drugim hadisima.

     Ramazan je prilika za pokajanje i učenje tevbe – istigfāra. Ima više hadisa u kojima se govori o koristima ove dove. U jednom od njih čitamo: “Ko god često čini tevbu-istigfār, Allah (dž.š.) mu nalazi izlaz iz svake teškoće, otklanja mu brigu i tugu i daje mu nafaku odakle se i ne nada.“  Zato se pripremimo za manje spavanja i puno više ibadeta u toku ramazana. Nek nam jezik bude zauzet učenjem dova poput ove: "Allahumme inni zalemtu nefsi zulmen kesira. Ve la jagfiru zunube illa ente. Fagfirli magfireten min 'indike verrhamni. Inneke entel Gafurur-Rahim. (O Allahu! Ogriješio sam se prema sebi veoma mnogo. A niko ne može oprostiti grijehe osim Tebe. Pa mi oprosti svojim oprostom i smiluj mi se. Ti si Onaj koji prašta, Milostivi.)

     U ramazanu ne bi trebali bez opravdanog razloga, izostavljati namaz u džematu. Ako smo se potrudili da postimo dug i vruć dan, potrudimo se da poslije iftara odmah klanjamo akšam namaz u džematu, da na vrijeme stignemo na jaciju i teraviju. U toku dana u džematu klanjajmo podne i ikindiju namaz, proučimo po mogućnosti bar jedan džuz Kur'ana. Pazimo da predugo ne spavamo ujutro pa da propustimo salātu'l-išrāq (namaz koji se klanja neposredno po izlasku sunca) i salātu'd-duhā (namaz koji se klanja sahat-dva prije podneva. Pred spavanje klanjajmo salātu't-tehedždžud (namaz koji se klanja duboko iza ponoći) Nemojmo iznalaziti razloge da ne klanjamo ove nafile.

    Ramazan je dragocjena prilika za svakoga koja se ukaže jednom u godini. Bilo bi jako pohvalno i korisno kada bi oni među nama koji su toliko sputani dunjalukom pokušali da obnove svoj vjerski život bar u mjesecu ramazanu nakon što su ga jedanaest mjeseci rasipali! Trebamo puno čitati i proučavati Kur'an a.š., jerbo postoji povezanost između ramazana i učenja Kur'ana. Znajmo da su gotovo sve Allahove (dž.š.) Objave su spuštene u ovome mjesecu. Kur'an-i kerim je iz Levh-i mahfuza (Pomno čuvane Ploče) spušten na Semā'ud-dun-ja (Nebo najbliže Zemlji), a odatle je, dio po dio, u toku 23 godine, spuštan u „srce“ poslanika Muhammeda (s.a.v.s.). Poslanik Ibrahim (a.s.) je svoje Suhufe (Listove, Ploče) primio u prvoj trećini ramazana; Davud (a.s.) je svoj Zebūr primio 12. ili 18. dana ramazana; Musa (a.s.) je svoj Tevrāt primio 6. dana ramazana; Isa (a.s.) je svoj Indžīl primio 12. ili 13. dana ramazana. Eto, u ovim činjenicama mi vidimo posebnu vezu između ramazana i učenja Kur'ana ili tilāveta, do čega su držali svi naši prvaci u pobožnosti. Džebrail (a.s.) je učio cijeli Kur'an našem poslaniku Muhammedu (s.a.v.s.) tokom ramazana.

    Ramazan i mjesec sabura. Najveće životne teškoće saburli čovjek može podnijeti pa i duge i vruće ramazanske dane, odvikavanje od cigara i sl. Dužina teravije ili njeno kasno obavljanje duboko u noć odgaja nas u duhu moralne čvrstine; teravija nije nikakvo veliko nametanje ili iskušenje, a njezino propuštanje značilo bi gubljenje vjerodostojnosti vjernika. Ramazanski dan pruža vjerniku da iskoristi velike mogućnosti za promociju i iskazivanje svoje vjere kroz učenje Kur'ana prije sehura, učenje Kur'ana u iščekivanju sabah namaza i učenje mukabele po namazu, klanjanje Duha namaza su odlike čvrstih mu'mina. Iščekivanje podne namaza, podne u džematu i mukabela po namazu, iščekivanje ikindije namaza, klanjanje ikindije u džematu i mukabela po namazu u džematu i iščekivanje iftara, su odlike čvrstih saima-postača

     Na kraju poslušajmo hadis Od Ka'ba ibn 'Udžrea (r.a.) prenosi se da je pripovijedio: - Jedne prilike nam je Resulullah (s.a.v.s.) sa minbere rekao:“Priđite malo bliže minberi!“  i mi smo prišli. Kada se spustio sa prvog basamka, rekao je:“Amin“;  kada se spustio sa drugog basamka, rekao je:“Amin“; kada se spustio sa trećeg basamka, rekao je:“Amin.“ Kada je sišao sa minbere, mi smo rekli: - O, Božiji Poslaniče, mi smo danas od tebe čuli nešto što nikada ranije nismo čuli?!- na što je on rekao:“Kada sam se spustio sa prvog basamaka, preda mnom se pojavio Džebrail (a.s.) i rekao:“Teško onom ko dočeka mubarek ramazana a on ga prođe a da nije uspio zaslužiti da mu budu oprošteni grijesi!“ Ja sam na to rekao: Amin. Kada sam se spustio na drugi basamak, Džebrail (a.s.) mi je rekao:“Teško onom u čijem se društvu spomene tvoje ime, a on ne donese salavat na tebe!“ Ja sam i na to rekao: Amin. A kada sam se spustio na treći basamak, Džebrail (a.s.) je rekao:“Teško onom kod koga oba roditelja ili jedan od njih dočeka starost a on ih ne bude služio pa tim služenjem ne zasluži da uđe u Džennet!“ Ja sam i na to rekao: Amin.“

Dova

      Molimo Te Allahu, učini nas od onih koji će biti primjer i uzor drugima u dobru.  Molim Te Allahu sačuvaj nam sve ono što imamo i volimo, molimo Te Allahu podari nam sve ono što nemamo a želimo da imamo, a prije svega mi išćemo Tvoju Milost i oprost grijeha, jer samo Si Ti onaj koji nam može oprostiti grijehe.

      Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu. Amin!

ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم

Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, Bericet i nagrada ramazana,  Muhammed Zekerijja Kandehlevi, prijevod prof. dr. Džemaluddin Latić

Ni komentarjev:

Objavite komentar