17. 4. 15

MIMBERA - (NE)SKROMNOST



الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.
 صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين،
 رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون ۞
قال الله تعالى فى كتابه الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ [١٥:٨٨]
 صدق الله العظ
  U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!

 Allahu neka je hvala na početku i na kraju! Neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika, njegovu porodicu, ashabe i sve muslimane!

 Dragi brate i poštovana sestro, danas je petak 28. džumade-l-uhra 1436. ili 17. april 2015. godine. Ovo je 25. hutba u novoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Ponašanje', a današnja je ,(Ne)Skromnost'.

  Uzvišeni Allah s.v.t.a., veli: " Ne pružaj poglede svoje na ono što Mi dajemo na uživanje nekim od njih i ne budi tužan zbog njih, a prema vjernicima blag budi." (El-Hidžr, 88) 

  Kada musliman uznapreduje u akidi-vjerovanju on se zaogrne imanom i skromnošću i postaje mu'min. Zaista je skromnost odsjaj veličine a oholost znak slabosti. Mu'min ne pokazuje svekoliku premoć nad drugima, on je svjestan svoje malehnosti pred Svemogućim, zato on svaki svoj namaz započinje riječima „Allah je najveći“. Kroz vjenika protiče skromnost, on sebe doživljava kao majuhnu kockicu u ogromnom mozaiku poslaganih kockica koje ispunjavaju sliku džemata, ili u najširem smislu – mozaik ummeta. Dok vjernik koji se oholi nad drugima,  sebe vidi kao veliku sliku, u koju se ostali vjernici moraju uklopiti po njegovoj viziji džemata i ummeta. U mu'minskom odnosu prema drugima, ne smije biti ni trunke oholosti, jer Muhammed, s.a.v.s., upozorava da onaj u čijem se srcu nađe koliko trun oholosti, neće ući u Džennet.

 Dakle, vjernik mora posjedovati osobinu zvanu tevadu'u. To je jedna od plemenitih moralnih osobina, koje su  odlike poslanika i vjerovjesnika, bogobojaznika, dobrih ljudi i za Allahovu vjeru iskrenih radnika. Tevadu'u je ponajprije blagost i smirenost, dostojanstvo i umjerenost, vedro lice i osmijeh i neophodna osobina za onoga koji u radu za Allahovu vjeru želi uspjeh da požanje.

  Naši vrli odgajatelji su savjete dijelili riječima: „Ekim nefseke fi ma ekameke-Allahu fihi“ – Postavi sebe u onome za šta te je Allah dao“. Neskromnost nije plod valjanog akideta. Nalazimo mnoge koji su sebi postavili visoki cilj da bude iz nemarnosti kompletne zajednice – nekad i kompletan islamski ummet, a još uvijek nisu smogli snage sebe probuditi na sabah namaz!

 Ogromnoj zajednici muslimana mnogo štošta fali. Ako odredimo prioritete na prvo mjesto dolazi snalaženje, organizacija i produktivnost. Muslimani smo većinom kupci a najmanje proizvođači. Svima nam fali potrošačka kultura. Sve nam je na dohvat ruke i stalno smo u potrazi za najnovijim i najboljim proizvodima. Okruženi gotovim i naviknuti na gotivu, ne pomišljamo da i sami nešto proizvodimo a mogli bi početi od običnog vrta u kome bi uzgajali hranu.

  Proučavajući povijest iščitavamo da je muslimanski ummet prije nekih 1000 godina (tokom zlatnog doba islamske civilizacije) bio zahvaćen sličnom potrošačkom kulturom. Uspjeh rastuće islamske civilizacije je donio nova, do tada nepoznata bogatstva koja su preokupirala muslimane i učinila da zaborave na svoju pravu, istinsku svrhu. Prema riječima Poslanika, salallahu alejhi ve sellem, ova potrošačka kultura nas je zaista uništila:

  Radujte se i budite sasvim spokojni u pogledu nafake! Jer, Allaha mi, siromaštvo nije ono zbog čega bih za vas strahovao, već se bojim da se i vi ne okrenete dunjaluku kao što su se okrenuli oni prije vas, pa da se u njemu natječete kao što su se oni natjecali i da vas on upropasti kao što je njih upropastio. (Muslim)

  Mnogi brinemo da nam je na dunjaluku što komotnije a za beskrajni ahiret  malo ko haje. Danas se zadužujemo kako bi kupovali veće kuće, veće stanove ili bolje automobile a kada za nekoliko godina sve to otplatimo, proces ponavljmo i ponovo se zadužujemo.

  Kako se od dužničkog ropstva izliječiti?

  Mi muslimani imamo islamski koncept “zuhd”, koji je često pogrešno protumačen. Mnogi misle da “zuhd” podrazumjeva potpuno zanemarivanje dunjaluka, skrivanje u nekakvom ćošku, te bijedan, surov i težak život. Naprotiv, u islamu se gornja ruka – ona koja daje, smatra vrijednijom od donje – one koja uzima. Ko bi davao zekat, zekatulfitr, sadaku i ostalo da nije vjernika i njihovog kapitala ? “Zuhd” znači da držimo dunjaluk u našim rukama, na uzici a ne u našim srcima.

  Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, dobio je posebnu objavu kada je u pitanju skromnost i blagost prema vjernicima! Rekao je u hadisu Ijjada b. Himara, r.a.: „I, doista, Allah mi je objavio da budete skromni i blagi jedni prema drugima, kako se ne bi uzdizali jedan nad drugim i kako ne bi činili nasilje jedan drugom." (Muslim)

 Takođe, u hadisu Ebu Hurejre, radijallahu 'anhu, Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao: „Nema nijednog čovjeka a da na svojoj glavi nema 'hakemu' (halka za koju se vežu uzde i njima upravlja)! Ta 'hakema' je u ruci meleka. Ukoliko čovjek bude skroman i blag, kaže se meleku: 'Podigni njegovu hakemu' (kako bi bio vedra i ponosna čela, uzdignute glave, zadobio obećan ponos i hvale dostojno mjesto), dok, ukoliko on sam poželi da se uzdigne (da se uzdiže i oholi nad drugim ljudima, da dođe do ponosa i veličine na neprimjeren način, putem koji nije put vjernika), kaže se meleku: 'Spusti njegovu hakemu' (kako bi bio donji, ponižen i prezren)." (Taberani, Bezzar)

 Omer, r.a., prenosi od Allahova Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Svevišnji Allah je rekao: 'Ko bude radi Mene skroman, blag i ponizan ovako (pa je Omer pokazao rukom spuštajući je dlanom okrenutim prema zemlji), Ja ću ga uzdignuti ovako (Omer je okrenuo ruku i uzdizao je dlanom okrenutim prema nebesima)'." (Bilježe ga Ahmed i Bezzar)

  Kako razviti skromnost?

  Usvojimo minimalistički životni stil: Okružimo se samo stvarima koje su nam “potrebne” a ne stvarima koje “želimo”. Poklonimo ili izbacimo iz kuća i stanova ono što nam nije potrebno a zadržimo samo stvari koje su bitne za naš svakodnevni život. Na taj način ćemo se osjećati mnogo “lakši”.

  Investirajmo više, trošimo manje: Pokušajmo da uvijek uložimo više a potrošimo manje naših blagodati (vrijeme, novac, snaga). Trošimo vrijeme u učenje, u pomaganju drugima, u korisnom poslu i u ibadetu. Ulažimo svoj novac u dobrotvorne svrhe, nove ili postojeće poslovne prilike, donirajmo u dobrotvorne organizacije. Pomažimo siromahe i budimo na pomoći ljudima koji nas okružuju.

  Širimo poruku jednostavnosti: Potičimo svoju porodicu i prijatelje da žive jednostavan a ne materijalistički život. Širimo poruku o tome kako se možemo boriti protiv agresivne potrošačke kulture a savjete crpimo iz Kur’ana i sunneta.

  Braćo i sestre, u jednoj od skromnih medinskih kuća sjedi Omer ibn El-Hattab, radijallahu anhu, sa grupom ashaba, pa im kaže: „Poželite nešto!“ Reče jedan od njih: „Želim da ova kuća bude puna zlata, pa da ga podijelim na Allahovu putu!“ Drugi reče: „Želim da ova kuća bude puna dragulja, pa da ih podijelim na Allahovu putu!“ Potom Omer, radijallahu anhu, reče: „Poželite još nešto!“ Rekoše: „Ne znamo šta bi poželjeli, halifo mu'mina!“ Reče Omer, radijallahu anhu: „Želim da ova kuća bude puna ljudi kao što su Ubejde ibn El-Džerrah, Muaz ibn Džebel i Huzejfe ibn El-Jeman!“ (Hakim u Mustedreku)

 Zato, budi blag kao Ebu Bekr, ponosan kao Omer, stidan kao Osman i hrabar kao Alija, neka je Allah zadovoljan sa svima njima.

  Dova

  Naš Gospodaru, učini dunjaluk posjedom u našim rukama, a ne dozvoli da uđe u naša srca ! 

 Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne daj da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu. Amin!

ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم

Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, Enis ef. Burdžović-Vjernik je skroman u pogledu sebe, diskretan u pogledu drugih, Mohammed Faris-Zuhd (skromnost) – protuotrov za potrošačku kulturu,



Nijaz Salkić

Ni komentarjev:

Objavite komentar