الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ
بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ
شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ
مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ
وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ،
أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ
كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.
صلى الله تعالى عليه وعلى آله
وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده.
ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى
بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين،
رضوان الله تعالى عليهم وعلينا
أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا
والذين هم محسنون ۞
قال الله تعالى فى كتابه الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ
الرَّحِيمِ
إِنَّ الَّذِينَ
يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ
اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ
لَهُم
مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ
صدق الله العظيم
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!
Hvala Allahu, Gospodaru svjetova, koji
nam je podario islam. Molimo Ga da nas
učvrsti u vjeri, pa da budemo smireni i postojani do kraja svoga puta na
ovom svijetu. Salavat i selam na Poslanika Muhammeda, njegovu porodicu i ashabe.
Allahu pripada sva hvala i na početku i na kraju!.
A zatim: dragi brate i poštovana sestro,
danas je petak 08. ševval 1439. ili 22. juni 2018. godine. Ovo je 40.
hutba u novoj godini. Prošli petak imasmo temu, , Mjesec ševval i post', a
današnja je, ,Smiren i postojan.'
Draga
braćo!
Allah Uzvišeni
kaže: „…A ako Allaha i Njegova
Poslanika budete slušali, On vam nimalo neće umanjiti nagradu za djela vaša.” –
Allah, uistinu, prašta i samilostan je. (El-Hudžurat, 3.)
U
proteklom ramazanu smo ubirali ljetinu za oba svijeta. Cijeli mjesec navikavali
smo se da nije teško ustati na sehur, cijelu noć ne spavati, manje jesti,
iskreno govoriti, samokritičan biti, potrebnome pomoći i zabrinutog utješiti. Konntrolisali smo svoje strasti i uramljivali
želje u okvir vjere. Čari ramazana su nestale. Pitamo se kako sačuvati
ramazansku stečevinu, kako zadržati pobožnost, smirenost i postojanost?
Najvažnija stečena i trenirana osobina je samokontrola.
Ona se ogleda kroz smirenost, staloženost i postojanost u govoru, ponašanju i
činjenju dobra. Ako želimo to prepoznati ili da nas drugi po tome upamte, bićemo
uvijek pravedni i uravnoteženi u onome što namjeravamo kazati, bez razlike da
li smo sretni ili uznemireni, da li volimo ono što se dešava ili mrzimo.
Smirenost se prepoznaje tonu glasa, u riječima koje biramo, u našim pokretima,
našem izrazu lica i našem ponašanju, kada smo sami ili u društvu koje nas
razumije ili ne shvaća.
To se ogleda i prepoznaje u našim ibadetima
koji nisu ograničeni samo na namaz,
post i hadž. Cijeli naš život je ibadet. Ebu Hurejra, r.a., prenosi da je jedan
čovjek prišao Poslaniku, s.a.v.s., i rekao: „Poslaniče, ima jedna žena koja
puno klanja, puno posti i puno sadaku dijeli ali ona uzmemirava komšije
svojim jezikom’. Poslanik, s.a.v.s, reče: ,Ona je
u Džehennemu‘. (Musned Ahmed i Sahih Ibn Hibban)
Ako pazimo na svoje predstavljanje svijetu i
Uzvišenom Bogu, tada je
samokontrola uvijek sa nama i mi se suzdžavamo od brzopletog reagovanja. To
znači da uvijek reagujemo na prikadan način u skladu sa našim iskustvima iz
prošlosti kao i prema onome što učimo iz iskustva drugih osoba. Neki se u
momentima toliko opuste da ih je teško
prepoznati.
Sa provokacijama u svom svakodnevnom životu se
moramo nositi kao da nas prati
skrivena kamera koja čeka da snimi svaku našu reakciju na nju i da je
emitira cijelom svijetu. Ovo će dovesti do toga da reagujemo promišljenije
i da naučimo da se kontrolišemo. To je zbog toga što znamo da su smirenost i
kontrola kvaliteti vrijedni hvale, a neoprezno reagiranje je znak slaboumnosti
i slabosti karaktera.
Oni koji imaju mjeru smirenosti nisu tu
vještinu preko noći postigli. Naučili su je nakon velikog broja pokušaja i
isto toliko propusta. Međutim, nikada nisu odustali od pokušaja da se
poboljšaju. Allah Uzvišeni kaže: „…A ako
Allaha i Njegova Poslanika budete slušali, On vam nimalo neće umanjiti nagradu
za djela vaša.” – Allah, uistinu, prašta i samilostan je. (El-Hudžurat,
3.) Ovaj ajet je iz sure el-Hudžurat koja se bavi nizom relevantnih
pitanja, poput zapovijedi da se ne diže glas iznad Poslanikovog, zatim da se ne
šire glasine, da se ne kleveću ljudi, da se ne ismijavaju, i da se izbjegne
sumnja.
Gledajući pozitivno na stvari, čak i na
provokacije i tugu sa kojom se suočavamo, je nešto što proizlazi iz naše
vjere u Allahovu mudrost i naše saznanje da se ništa ne dešava u Stvaranju osim
kako On to hoće. Budući da očekujemo najbolje od Allaha, umjesto da negativno
reagiramo, reagirajmo smireno i nastojimo da iskoristimo mogućnosti koje
nam nove okolnosti predočavaju. Naša unutrašnja priroda je veoma jaka. Ukoliko
smo osoba koja je po prirodi mirna, onda smo počašćeni prirodnim kvalitetom
kojeg Allah voli. Inače, praksa čini razliku. Kao što je to Ebu el-Derda
rekao: „Blagost
se stiče kroz praksu i strpljenje se stiče kroz praksu“.
Smirenost se stiče kao što se stiče i imetak.
Namazom ulazimo u oazu mira i smiraja, jer se namaz smatra najboljim
i najvrjednijim ibadetom: ,,Ono što žele - vjernici će postići, oni koji
molitvu svoju ponizno obavljaju.'' (El-Mu’minun, 1.-2.).
Ko postigne
smirenost u namazu osjetit će slast ibadeta i imana, zato je Allahov Poslanik,
, govorio: ,,Smiraj moga oka je u namazu.” (En-Nesai). Pojam,,smiraj oka”
znači: vrhunac sreće, zadovoljstvo, osjećaj opuštenosti i spokoja.
U
valjanoj pripremi za namaz i vedrini i raspoloženju u kući u vidu ugodnog
ambijenta za klanjanje: da odlazak u džamiju bude događaj za nas i za sve
ukućane, ne izbjegavati obavljanje sunneta – činjenje pohvalnih djela prije
namaza, oblačenje lijepe i ugodne odjeće, odlazak na namaz smireno i
dostojanstveno bez žurbe, učiniti da namaz bude uživanje pa u tom cilju
spriječiti da nam bilo šta od stavri i događaja poremeti postizanje smirenosti i
koncentracije u namazu.
Primjer,
ako smo na džumi namazu ostaviti telefon u autu a ne uklopiti
stanje vibriranja, pa da nas neko 5 minuta zove a mi kao klanjamo i vrtimo se
pri tome. Ili nećemo da promijenimo abdest da se ne bi ponovno ,kvasili', pa
trpimo malu ili veliku nuždu, ili brzo odklanjamo jer je postavljena sofra i
čekaju nas tamo ukućani i prijatelji.
Ako
hoćemo istrenirati smirenost onda ćemo izbjegavati obavljanja namaza u
navedenim prilikama, da zaštitimo misli kako bi se mogli u cijelosti predati
veličanstvenom djelu, namazu i cijelim svojim bićem se posvetiti svome
Gospodaru.
Mnogo
treba vježbati smirenost i u samom namazu, pravilnim zvršavanjem namaskih
radnji, obavljajući ruku’ i sedždu na način da nakon svakog pokreta zastanemo
toliko da se cijelo tijelo umiri, da se svaka kost vrati na svoje mjesto. Osoba
koja ne ostvari smirenost u namazu, ne može ostvariti ni bogobojaznost, jer
potkradanje namaza uništava bogobojaznost, a gavranovo kljucanje (brzo i
nesmotreno obavljanje namaza) uništava nagradu.
Treba obratiti pažnju i na smirenost prilikom
džume namaza. Prije odlaska na
džuma-namaz preporučeno je kupanje, oblačenje najljepše odjeće i što raniji
odlazak u džamiju, prije početka hutbe, da ne kasnimo na slušanje važnih poruka
na hutbi.
Prisuti
na džuma-namazu dužni su pažljivo slušati hutbu, jer je u toku hutbe
zabranjeno pričati i zanimati se nečim drugim što ometa mogućnost slušanja i
praćenja hutbe, makar to bilo poigravanje sa serdžadom ili bilo čime što
odvraća pažnju. Ljudi vole da slušaju hutbu pruženih nogu, neki okrenutih nogu
prema kibli, neki naslonjeni ovako ili onako. Treba znati da je smirenost pri
slušanju hutbe pobožnost.
Ima muslimana koji odlazak na džumu namaz
smatraju običajem. Tako se i
ponašaju pa na džumu odlaze povremeno ili nikako. Allah Uzvišeni prijeti onome
ko propušta džumu-namaz bez opravdanog razloga, da će mu na srce pečat staviti,
o čemu Allahov Poslanik kaže: ,,Ko bez opravdanog razloga izostavi tri džume,
Allah će mu na srce pečat staviti.” (Ebu Davud i Ahmed). Šta to znači: na srce
pečat staviti; koprenu navući i učiniti ga nehajnim, neupućenim i
neprosvijetljenim kao što su srca licemjera (munafika) i velikih grješnika.
Upamtimo da su opravdani razlozi za izostavljanje džuma-namaza neuobičajene
neprilike i teškoće koje zadese čovjeka, ili strah od nečega što bi moglo da
ugrozi život ili nanese veliku materijalnu ili tjelesnu-zdravstvenu štetu. Ako
je posao kojeg obavlja dotični musliman njegov jedini izvor opskrbe, a
poslodavac mu nije ostavio mogućnost za obavljanje džuma-namaza, a uz to on ne
posjeduje imetak kojim bi mogao pokrivati troškove života osim posla kojeg
trenutno obavlja. U tom slučaju dopušteno mu je da propušta džuma-namaz zbog
postojeće nužde sve dok ne nađe drugi posao ili na neki način stekne uvjete da
izdržava sebe i svoju porodicu, neovisno od posla koji radi.
Postojani i smireni musliman je
naučio i istrenirao da i kada učestano putuje ,na daleke pute'
zna kako da se ponaša. Od sunneta –
prakse Allahovog Poslanika je da putnik ili osoba koja privremeno boravi na
nekom mjestu, manje od četiri dana a udaljen je više od 90 kilometara, skraćuje
četvororekatne farz-namaze na dva rekata. Tako će
farz podne, ikindije i jacija-namaza klanjati po dva rekata umjesto četiri
uobičajena, osim ako klanja iza imama koji nije putnik, u tom slučaju će
slijediti imama i klanjati četiri rekata. Vjerski je utemeljeno da putnik
izostavlja sunnet-namaze (preporučene namaze), osim sunneta sabah-namaza.
Putnik
ima olakšicu spajanja podne i ikindija-namaza, zatim akšama i jacija-namaza
u bilo koje vrijeme predviđeno za obavljanje namaza koje spaja. Naročito je ovo
pogodno u situaciji samog putovanja kao olakšica, milost i izbjegavanje
neugodnosti i otežavanja putniku.
Vjernik zna da će se nekada i
razboljeti i neće namaz moći obavljati kao kada je zdrav. Namaz je obaveza
koja ne spade sa muslimana sve dok je svjestan i razuman, bez obzira u kako
bolestan i iznemogao bio. Zato ako je bolestan, on će na Kijamu – stajanju u
namazu ako ne može stajati, ili mu stajanje predstavlja opterećenje ili loše
utiče na razvoj i prolazak bolesti i bolova, bolesnik će namaz obavljati
sjedeći. Ako nije u stanju ni da sjedi, onda će obavljati namaz na boku,
ležeći, odnosno u onom stanju koje mu odgovara. Allahov Poslanik, Allah mu mir
i spas darovao, rekao je: ,,Obavljaj namaz stojeći, pa ako ne možeš, onda
sjedeći, a ako i to ne možeš, onda ga obavljaj na boku.” (El-Buhari).
Bolesnik
koji ne može učiniti ruku’ ili sedždu kako je propisano, onda će ih
učiniti blagim naginjanjem tijela ili glave naprijed, koliko situacija
omogućava.
Ako klanjač nije
u stanju da sjedi uobičajeno u namazu kako propisi nalažu, sjedit će na stolici
ili nečemu sličnom.
Osobi
kojoj predstavlja opterećenje abdest i taharet za svaki namaz pojedinačno,
dopušteno je da spaja podne i ikindiju, te akšam i jacija-namaz.
Kome zbog bolesti
šteti korištenje vode prilikom uzimanja abdesta, dozvoljeno je uzimati tejemum
da bi se obavio namaz.
Dova
Gospodaru, molimo Te, ojačaj nam uputu,
osnaži iman, omili islam i daj da budemo ustrajni i izdržljivi na Pravom putu u
zadovoljstvu Tvome, amin!
Milostivi Allahu, daj nam svijest da
volimo džamiju i one koji nas vode na pravi put. Daj nam da ustreptimo kada se
približi petak i džuma namaz. Oživi naša srca da ne zaboravljamo svoju islamsku
zajednicu ma gdje bili i živjeli. Amin!
ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما
قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم
ترحمون.
أعوذ
بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك
الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و
الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة
الثانية
الحمد
لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما
لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله
و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم
صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد
مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي
ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما
يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا
بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا,
مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و
ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون
صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir.Sahihul-Buhari.
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar