22. 3. 19

MIMBERA - BOGATI MUSLIMAN



الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.
 صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين،
 رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون
قال الله تعالى فى كتابه الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ
 صدق الله العظيم
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!       
Zahvala pripada Allahu, dž.š., salavat i selam na posljednjeg Allahovog, dž.š., poslanika, Muhammeda, s.a.v.s., njegovu časnu porodicu, vrle ashabe, sve vjernike i vjernice do Sudnjega dana.
A zatim: dragi brate i poštovana sestro, danas je petak 16. redžeb 1440. ili 22. mart 2019. godine. Ovo je 28. hutba u novoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Namaz spas', a današnja je, ,Bogati musliman.'
Cijenjeni džemaate!
Rekao je Uzvišeni Allah: ,, Allahove džamije održavaju oni koji u Allaha i u onaj svijet vjeruju….'' (Et Tevbe,18)
Bogatstvo je relativan pojam. Mnogi imaju osjećaj da su bogati ako su zdravi, lijepi, sretni, obrazovani, imućni, poštovani, ugledni i dobro pozicionirani.
Svjesni musliman vidi istinsko bogastvo u produhovljenosti, u imanu, islamu i ihsanu.
Produhovljeni muslimani su koristili geometrijsku sliku kruga kako bi opisali suodnos temeljnih dimenzija islama. Sa bilo koje tačke u prostoru se može proizvesti kružnica i beskonačan broj poluprečnika koji povezuju svaku tačku na obodnici kruga sa središtem. Svaki musliman prihvaćanjem Božijeg Zakona postaje jedna tačka na toj obodnici. Svaki poluprečnik je put od obodnice do Središta.
Uspješne generacije produhovljenih muslimana su kroz historiju svojim uzornim ponašanjem i blagošću proširili islam u  dijelovima Indije, Jugoistočne Azije i u većem dijelu Afrike.
Dunjaluk (sa svim svojim blagodatima) je sladak i privlačan i ljudima je urođena ljubav prema njemu. Kada se vjera ogoli i nestane duhovnosti i muslimani dožive duhovni pad, onda se okreću kako vjetar puše i glavni cilj im je (svejedno bili učenjaci, političari ili obični narod) sačuvati vlastiti komoditet i što više uživati u životu.
Ibn Haldun prije 700 godina nije imao jasnu predstavu samo o stvarnosti u kojoj je živio, čini se da je on dostigao stepen genijalnosti i da mu je Allah podario pronicljivost koja mu je pomogla da vidi mnogo dalje od trenutačne situacije. Tako on, opisujući stanje država u fazi njihovog propadanja i potpunog kolapsa, veli: ,,Kad države (narodi) propadaju u njima se pojavi mnoštvo astrologa, prosjaka, munafika, mudrijaša, pisaca, narodnih pripovjedača, pjevača, pjesnika, skitnica (probisvijeta), gatara, bubnjara, razmetljivaca, onih koji proriču sudbinu gledajući u dlan i oportunista. U takvim državama nestane uvažavanja, upravljanje je loše, istina se pomiješa i poistovjećuje sa lažim. Kada države propadaju u njima preovladava teror, ljudi pribjegavaju sektaštvu, pojavljuju se čuda i šire se glasine. Prijatelj postaje neprijatelj i neprijatelj postaje prijatelj, a glas laži dominira nad glasom istine i ljudi se međusobno optužuju i potvaraju jedni druge….”
Džamija je kuća nade i mira, pa kada uđemo u džamiju nastojmo pronaći istinski smiraj i orijentaciju. Samo u tišini možemo osluhnuti sebe, osjetiti i najskritije treptaje svoje duše.
U džamiji duhovno oživimo, pa bi iz džamije trebali izaći ispunjeniji i zadovoljniji kako bi svjedočili nur Božiji (Kur’an, 24:35) i proširili milost svjetovima (Kur’an, 21:107). U džamiju odlazimo da bi postali bolji, a i iz nje izlazimo da bi svijet bio bolji.
Džamija ne spaja samo u svojoj unutrašnjosti kada se ljudi povežu kako bi se molili Bogu, prostor džamije najbolje uobličava Božije riječi da se ljudi okrenu jedni prema drugima, da se upoznaju i ,,računaju” jedni na druge. Pravci koji polaze iz sakralnog prostora džamije stapaju se i u njihovoj vertikali. Svi minareti okrenuti visini dosežu i krajnju nebesku tačku ili počelo. To počelo jeste mesdžid nebeski ili Kaba nebeska – bejt el-ma’mur. Bejt el-ma’mur je nebeska Kaba, odnosno nebeski prototip ili nacrt zemaljske Kabe. Zato je džamija jaki, intenzivni prostor. Kaba je tako i stjecište najdublje čovjekove dove: ,,Tebe obožavamo i pomoć tražimo od Tebe – Uputi nas ka Putu pravome.” (Kur’an, 1:4,5)
Sržni ibadet koji se obavlja u džamiji je namaz. Na arapskom jeziku izraz za namaz jeste es-salat i on upravo označava vezu, komunikaciju, povezanost, spajanje, razgovor, ali i mir, zaštitu, čistotu... Džamija kao duhovni orijentir poziva na vezu sa Izvorom, komunikaciju i razgovor (es-salat), kao i na spas (el-felah), odnosno potpuno samoostvarenje (et-tahkik). Sve to u konačnici krunisano je duševnim spokojem i zadovoljstvom (el-seken).  
Sve su džamije u horizontali upravljene prema Kabi, a ona je centar svijeta, el-umm el-qura. O Ka'bi kao centru su govorili: ,,Kaba u centru harema, harem u centru Hidžaza, Hidžaz u centru zemlje, zemlja u centru lunarne sfere, a lunarna sfera u centru božanske sfere”. Kao što se zvijezde okreću oko Sjevernjače, tako se i sve ostale džamije i vjernici u njima ,,okreću” oko Kabe.
Tumačeći Kiblu Ibn Arebi smatra kako se ulaskom u džamiju otkriva pet istosmjernih pravaca čovjekovog duha ili pet spiritualnih kibli. Prva je Kibla mihrab, druga sama Kaba, treća bejt el-ma’mur, četvrta prijestolje Božije (el-arš), a peta centar bivanja Božijeg (el-kursijj). Mihrab je kibla duše. Kaba je kibla namjere ili nijeta. Bejt el-ma’mur je kibla razumijevanja. Arš je kibla srca. Kursijj je kibla intelekta.
Kako je mi’radž Poslaniku, a.s., bio najveći događaj koji mu je priskrbio neslućenu duhovnu energiju i optimizam, tako i namazi u džamijskom prostoru jesu potencijalna pokretačka snaga vjernicima. Iskreno i svjesno bivanje u džamiji predstavlja optimalni kvalitet vremena – spominjanje Allaha i obavljanje molitve je najznamenitije i najveće djelo. U trenucima obavljanja namaza vjernik najizravnije provodi vrijeme sa Stvoriteljem (mi’radž). Vrijeme sa Stvoriteljem jeste čisto Vrijeme. Svjestan vjernik, stoga, u tim trenucima ima priliku da bude ,,savremenik” optimalnog Božijeg prisustva, odnosno svjedok Najčišćeg Vremena.
 Allah, dž.š., u Kur’anu kazuje ljudima da se ,,pri svakom polasku u džamiju nagizdaju.” (Kur’an, 7:31) Treba naglasiti kako se u ajetu insistira na ,,lijepom odijevanju” kod ,,svake džamije”, odnosno pri svakom odlasku u džamiju, jer svaki odlazak potencijalna je prilika za boravak u najčišćoj blizini Božijoj. Svojim temeljnim osobenostima, džamija je najoptimalniji prostor za razvitak čovjeka (njegovog duha i tijela) i njegovu pripremu za opstanak u ,,vanjskom” svijetu kao i unapređenje toga svijeta i svega na njemu. Vjernik je u molitvi i u džamiji ,,najsavremenije biće.” ,,Ne mogu me obuhvatiti ni zemlja Moja, ni nebo Moje, ali me može obuhvatiti srce moga roba, tanahno i smireno.” (Hadis)
Sve ovo kazuje kako se treba dobro ,,pripremiti” prije ulaska u džamiju, kao i prije odluke šta ćemo to pustiti u svoje srce. Ukoliko iskreno želimo čuti šta nam Bog poručuje, pred sakralnim prostorima džamije i srca treba izuti obuću strasti, pohote, prazne priče i malodušja, baš kako je to činio Musa, a.s., u dolini Tuva.
Na kraju zapitajmo se, kako i zašto ljudi-vjernici ne iskorištavaju ovoliki duhovni potencijal džamije? Kako to da se danas nemarno prolazi pored mjesta našeg duhovnog zavičaja? Kako da toliko malo dobrih ljudi odlazi u džamije, a iz njih izlazi još manje dobrih i boljih? Kako to da ne želimo biti ,,džamijski ukras i nakit”? Jedno je sigurno. Čisto srce dovest će do čiste džamije. Sa čistog mimbera teći će čiste i iskrene riječi, pa nebesa neće biti tako daleka kao što se danas misli. Jedan od odgovora na spomenuta pitanja i aporije svakako je znakoviti ajet iz sure El-Hadž: ,,Oni ne poznaju Allaha kako treba; a Allah je, uistinu, moćan i silan.” (Kur’an, 22:74)
Dova
Molimo Te da ukabuliš našu hutbu, da nagradiš sve koji su je slušali i drugima prenosili. Učini naš namaz svjetlom u kaburu i ključem Dženneta. Uvedi nas, o Gospodaru svjetova, u Džennet sa Tvojim miljenicima i odabranicima.
Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema džamiji i predvodnicima koji nas vode na pravi put. Volimo džamiju, radujmo se petku i džumi namazu. Ne zaboravljajmo svoju islamsku zajednicu. Amin! 

ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون
 صدق الله العظيم

Literatura:Tefsir ibni Kesir,Sahihul Buhari,Poglavlje iz knjige: Muhammed–čovjek Božiji, Sejjid Husein Nasr,Mirza Sarajkić.

Nijaz Salkić

Ni komentarjev:

Objavite komentar