17. 7. 20

MIMBERA - KURBAN I BAJRAM

الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.

وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.

 صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين،

 رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون

قال الله تعالى فى كتابه الكريم :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ

إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

 صدق الله العظيم

S imenom Allaha, Milostivog, Samilosnog! 

O Allahu, o naš Gospodaru, o naš Opskrbitelju, o Vladaru nebesa i Zemlje, o Vladaru Sudnjega dana, neka Ti je svaka hvala, svaka zahvala na blagodatima dini Islama, časne knjige Kur'ana, slanja Tvoga Resula Muhammeda s.a.v.s.

Neka je salavat i selam na Tvoga miljenika Muhammeda a.s., na njegovu porodicu, na njegove vjerne ashabe, i na sve Tvoje dobre robove sa kojima si Ti zadovoljan. Amin!

A zatim: dragi brate i poštovana sestro, danas je petak 26. zu-l-ka'de 1441. ili 17. juli 2020. godine. Ovo je 46. hutba u novoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Kako iz nevolje, a današnja je, ,Kurban i bajram.'

Braćo i sestre! Pred nama je ako Bog da mubarek Kurban-bajram i blagoslovljeni mubarek dani za koje se veže i dužnost klanja kurbana. Zato, očistimo svoje nijetove, očistimo svoja srca kako bi naše žrtve, naši kurbani bili približili nas Allahu i skinuli sa nas dio naših grijeha.

Zaklati kurban, prinijeti žrtvu Milostivome Allahu dž.š. je vadžib-dužnost svakome punoljetnom, pametnom, slobodnom muslimanu i muslimanki koji su preko svojih životnih potreba u mogućnosti nabaviti kurban, znači posjeduju nisab u vrijednosti težine 91,5 gr. zlata ili 641,5 gr. srebra. Kurban je naređen 2. g. po hidžri riječima iz sure Kevser: „Mi smo ti uistinu mnogo dobro dali. Pa zato se Gospodaru svome moli i kurban kolji. Onaj koji tebe mrzi sigurno će on bez spomena ostati.“ (Kevser 1-3)

Život je dug maraton, naporna trka, stalni napor za postizanje nečega. U životu možemo postići mnoge stvari, ali u našim srcima uvijek postoji mala praznina, ponekad se želimo zaustaviti i usredotočiti na ono što zanemarujemo.

Riječ kurban, općenito, u širem smislu, znači žrtva i ono što se žrtvuje. Tradicija kurbana traje već 4 hiljade godina, od klanja prvog ovna. Zato i jest kurban požrtvovanje, napuštanje i odustajanje. Kurban je prilika da se dokaže da se svijet ne treba posmatrati samo sa materijalne strane, već da postoje još i savjest i pravda.

Ono što je bitno za čovjeka jeste da djeluje zakonito, halal i prihvatljivo. Sve legitimno nije zakonito, sve legitimno nije halal. U pravu se traži zakon, u društvu legitimnost, u islamu halal, a u srcu/moralu prihvatljivo (kabul).  

Kurban se kolje na kompletnu porodicu. Ukoliko želimo kurban za umrloga onda se on kupuje posebno van kurbana za porodicu. Kurban za umrloga se takođe kolje u danima kurban bajrama i on se dijeli kao i ostali kurbani na tri dijela osim u slučaju da se radi o kurbanu po oporuci koji se dijeli kompletan.

Kazivanje o Ibrahimu, a.s., kojem je Allah, dž.š., putem sna naredio da kao žrtvu prinese svoga sina, uči nas da smisao našeg žrtvovanja u ime Allaha, dž.š., jeste da nas i naše porodice Allah, dž.š., sačuva nevolja i nedaća,  jeste to da nas Allah, dž.š., stavi pod Svoju zaštitu.

Propis o načinu podjele kurbanskog mesa na tri trećine nije slučajan, nego upućuje na tri važne oblasti našeg interesovanja i djelovanja u životu.

Iz kurbanske cjeline prvo odvajamo za sebe i porodicu tako u raspodjeli vremena dnevnog prvo mislimo na porodicu. Nju nikad ne smijemo zaboraviti. Ona je na prvom mjestu. Neće nam kurban pomoći prelazak preko sirat ćuprije ako nas vlastita djeca budu vukla za noge i usporavala optužujući nas da se nismo brinuli za njih, da ih nismo u mekteb slali, klanjati naučili, itd..

Druga trećina dijeli se rodbini. Koliko je važna briga o rodbini najbolje će nam svjedočiti sljedeće poslanikove riječi. „Ko u krugu svoje rodbine ima siromaha, pa ne bude dobročinitelj prema njemu, i sadaku koja njemu pripada usmjeri drugom Allah mu tu sadaku neće primiti i neće ga na Ahiretu ni pogledati''. Uz porodicu, obaveza obuhvata i komšije, jer propisi dini islama daju veliku pažnju komšiji, stavljajući njegova prava odmah uz prava rođaka.

Posljednja trećina kurbana se izdvoji siromašnima. Ebu Zer r.a. Poslanika moli: Oporuči mi nešto, što će mi u životu biti važno''. Poslanik reče: „voli siromaha i druži se s njim''. Poslanik kaže: ,,Allah dž.š. je na pomoći svome robu sve dok je on na pomoći svome bratu''. Želiš Božiju pomoć? Ima put, pomozi brata!''

U jezičkom značenje sadaka označava milostinju, ali ima isti jezički korijen kao i riječi صِدْقٌ (iskrenost) صَدَاقَةٌ (prijateljstvo), صَدْقَةٌ (vjenčani dar) pa ako bi se uzele u obzir se jezičke finese ove riječi i mogućnosti njenog značenja mogli bismo reći da je sadaka djelo koje ukazuje na iskrenost imana tj. vjere u Allaha, dž.š., prijateljstvo i ljubav među ljudima, jer sadaka koju imućan čovjek dadne siromahu ukazuje na to da on voli tog siromaha, da je samilostan prema njemu te da ima namjeru da sa njim živi u miru, međusobnom potpomaganju i uvažavanju.

Dova                               

Gospodaru naš, primi naše kurbane i sve ostale ibadete, učini naše sutra boljim od danas, obdari nas činjenjem dobra i napuštanjem lošeg, tako ti milosti Tvoje u bajramskim danima! Amin!

Milostivi Allahu, učini da volimo džamiju pa da se radujemo džumi namazu. Čuvajmo svoju islamsku zajednicu.

ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.

[جلوس]

بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين

الخطبة الثانية

الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.

اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.

اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.

اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.

ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون

 صدق الله العظيم

Literatura:Tefsir ibni Kesir,Sahihul Buhari,Mensur ef. Imamović,Kurban, simbol žrtve u islamu,Kurban: Bogobojaznost i približavanje načelima.

Nijaz Salkić


Ni komentarjev:

Objavite komentar