Draga braćo, cijenjene sestre, braćo mu'mini, sestre mu'minke, esselamu alejkum! Hvala Allahu Gospodaru svih svjetova koji nas je danas ovdje okupio u islamu, salavat i selam na Njegova Miljenika Muhammeda, Mustafu, s.a.v.s.
Protekli ramazan
Danas je 1. dan Bajrama, to je svakako dan pobjede, ovo je vakat u kojem se veselimo što smo tokom mubareć mjeseca u proteklih 30 dana krotili našu dušu, trenirali svoju volju, učili se saburu, ljubavi do rođaka, prijatelja, nevoljnika i prosjaka. Bio je to period samilosti, druženja i međusobnog razumijevanja. Bili su to dani nezaborava, dani posta, jedvačekane noći iftara i sehura, dragih teravija i lijepih druženja i pobožnih sijela. Sve smo to sinoć ispratili i nadamo se time se okoristili i spremili u našu seharu dobrih djela koja će nas pratiti na putu ka vječnosti preko Sirat ćuprije sve do dana Sudnjega, kada će se konačno sehara otvoriti i ponovno prebrati. Zato ovog jutra molim Milostivi Allahu ukabuli nam naš post, primi naše klanjane sabahe, podne, ikindije, akšame, jacije, teravije, vitr namaze i noćne nafile. Molim Te Najmilostiviji primi naše pokajanje, naše dove, ukabuli naše sadake, naš zekat, obraduj ovog jutra naše najmilije koji su se preselili sa ovog svijeta.
O Bajramu
Vrijednost džemata
Eto ode nam dragi gost iz našeg džemata. Vjerujem da vam je žao one atmosfere, one bezbrižnosti, one topline. Ako je ramazan otišao, draga braćo i poštovane sestre, nije otišao džemat, nije nestalo druženje, nije nestala Džuma namaz, nije prestala vjeronauka. U dolazećem vremenu ne zaboravimo jedni druge, obilazimo se, nađimo vremena za muhabbet. Razgovor i druženje nam je svima potrebno. Međusobno se uvažavajmo, volimo se u ime Allaha, pomažimo se kao prava braća. Znajmo da je u džematu rahmet. Zajednički namaz je jedan od uzroka oprosta grijeha. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nam kaže: "Kada imam kaže "gajril magdubi alejhim veleddallin" (a ne na put onih na koje je pala srdžba, niti onih koji su zalutali) - recite Amin! Onome čiji se izgovor poklopi s izgovorom meleka, biće oprošteni grijesi."
I kaže: "Kada imam kaže: "Semi’ Allahu limen hamideh" (Allah čuo onoga ko Ga hvali) - recite: "Allahumme Rabbena lekel hamd" (Gospodaru naš, Tebi hvala). Onom čiji se izgovor poklopi s izgovorom meleka, biće oprošteni prijašnji grijesi."
I kaže: "Ko uzme abdest za namaz i upotpuni ga, a potom krene da obavi propisani namaz, klanja ga sa ljudima, u džematu ili u džamiji, Allah će mu oprostiti grijehe."
Zajednički namaz navodi muslimana da ide u džamiju i u većini slučajeva, pješači praveći mnoge korake. U tome je velika nagrada i dobro, koje zna samo Allah Uzvišeni i Milostivi. Navedeni su mnogi hadisi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o vrijednosti dolaska u džamiju i pješačenja. Od toga su riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: "Ko se abdesti za namaz i upotpuni abdest, potom ode u džamiju i klanja s ljudima propisani namaz, ili u džematu ili u džamiji, Allah će mu oprostiti grijehe."
U oba "Sahiha" se bilježi: "Najveću nagradu za namaz imaju oni koji su najdalje pješačili. Onaj ko čeka namaz da bi ga klanjao za imamom ima veću nagradu od onoga koji ga klanja pa zaspi."I kaže: "Hoćete li da vam kažem čime Allah briše grijehe i uzdiže stepene? Upotpunjavanjem abdesta u vrijeme kad nam se mrsko abdestiti (kao što je žestoka hladnoća i velika zima itd.), puno koraka do džamije, čekanje namaza poslije namaza, to vam je bdijenje (ribat)."
I još kaže: "Ko porani u džamiju i okasni iz nje, Allah mu za svaki izlazak ili povratak pripremi mjesto u džennetu."
I još veli: "Ko se abdesti u svojoj kući, a potom ode u jednu od džamija da bi obavio farz, svaki njegov korak mu briše po jedan grijeh, a drugi mu podiže stepen."
Od koristi zajedničkog namaza je i to da onom ko četrdeset dana obavlja zajednički namaz ne propuštajući prvi tekbir, Allah garantuje dvije zaštite: očuvanje od vatre i očuvanje od munafikluka. Da nas i naše prijatelje Allah sačuva i skloni od Svoje kazne. Od Enesa, radijallahu anhu, se bilježi da je rekao: "Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: "Ko u ime Allaha četrdeset dana klanja u džematu, prisustvujući prvom tekbiru, garantuju mu se dvije zaštite: očuvanje od vatre i očuvanje od munafikluka.«
U životu imamo mnoga vremena u kojima je dova primljena, čak postoje vremena u kojim se dova ne odbija. Od ovih vremena je zlatna prilika, vrijeme između ezana i ikameta. Najveća osnova za iskorištavanje ovog skupocjenog trenutka je zajednički namaz, jer, vjernik, u većini slučajeva, dolazi u džamiju prije ikameta i uči dove i spominje Allaha, što nije slučaj sa onim koji sam klanja, te ne obraća pažnju na ovo.
O Džuma namazu
Božiji Poslanik, s.a.v.s., u jednom hadisu veli: "Petak je dan koji je Allah, dž.š., odredio kao poseban dan muslimanima." Vjerovjesnik, s.a.v.s., u drugom hadisu kaže: "Najbolji dan, u kome se sunce rodilo, jeste petak. Tog dana je stvoren Adem, a.s., tog dana je uveden u Džennet i toga dana je izašao iz njega." Takođe od Ebu-Hurejre, radijellahu anhu, se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: "Na dan džume meleki stoje na vratima svake džamije i upisuju jednog za drugim (imena onih koji idu klanjati dzumu-namaz). Kada se imam uspe na minber, oni pozatvaraju stranice i pođu prisustvovati spominjanju Allaha. Onaj koji porani na džumu, kao da je zaklao kamilu, zatim onaj nakon njega, kao da je zaklao kravu, zatim onaj nakon njega, kao da je zaklao ovcu, zatim onaj nakon njega, kao da je zaklao kokoš, a onaj zadnji, kao da mu je poklonjeno jaje." (Prenose Buhari i Muslim)
Odlazak na džumu-namaz Ababe b. Rifa’a pripovjeda: "Dok sam išao na džumu-namaz, stiže me Ebu-Abbas i reče: "Čuo sam Vjerovjesnika, sallallahu alejhi we sellem, kako kaže: "Ko upraši svoje noge na Allahovom putu (misli se na odlazak na džumu-namaz), Allah će ga sačuvati od džehennemske vatre." (Prenosi Buhari)
Od Ebu-Hurejre, radijellahu anhu, se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: "Na dan džume meleki stoje na vratima svake džamije i upisuju jednog za drugim (imena onih koji idu klanjati džumu-namaz). Kada se imam uspe na minber, oni pozatvaraju stranice i pođu prisustvovati spominjanju Allaha. Onaj koji porani na džumu, kao da je zaklao kamilu, zatim onaj nakon njega, kao da je zaklao kravu, zatim onaj nakon njega, kao da je zaklao ovcu, zatim onaj nakon njega, kao da je zaklao kokoš, a onaj zadnji, kao da mu je poklonjeno jaje." (Prenose Džema’a, osim Ibn-Madže)
Briga o porodici i njen odgoj
Prenosi Ibn Omer r.a.: "Čuo sam Poslanika s.a.v.s. kada je rekao: "Svi ste vi čuvari i svi ćete biti pitani za ono što čuvate. Vođa (imam) je čuvar i biće pitan za ono za što čuva. Čovjek je čuvar svoje porodice i biće odgovoran za nju. Žena je čuvarica u kući svoga muža i odgovorna je za ono što joj je povjereno na čuvanje. Sluga je čuvar imetka svoga pretpostavljenog i odgovoran je za njegovo čuvanje." (Buharija)
Da li i mi ispunjavamo preuzete obaveze i čuvamo li ono za što ćemo biti pitani? Da li čuvamo svoje porodice ili smo brigu o njihovu čuvanju predali ulici i medijima? Znajmo da ćemo u svakom slučaju biti pitani za povjerenje i emanet. U emanet nam je data porodica a za nju ćemo sigurno odgovarati, kako muž kao glava porodici i glavnokomandujući, tako isto i žena kao njegov zamjenik i stub našeg doma i kuće. Kako se budemo postavili na početku oblikovanja i formiranja svoga jata i porodice, tako ćemo na kraju »kusati« svoju čorbu. Ako naučimo i odgojimo svoju djecu na kur'anskoj pedagogiji, na kur'anskom moralu, ahlaku, u završnici svoga života u svojoj djeci ćemo imati pomagače, prijatelje, sagovornike i razumijevajuću djecu. Jer, Kur'an i hadis posvecuju veliku pažnju poslušnosti djece prema roditeljima. Uzvišeni Allah s.v.t.a. kaže: "...i roditeljima dobročinstvo činite. Kad jedno od njih dvoje, ili oboje, kod tebe starost dožive, ne reci im ni "uh"! - i ne podvikni na njih, i obraćaj im se riječima poštovanja punim. Budi prema njima pažljiv i ponizan i reci: -Gospodaru moj, smiluj im se, oni su mene kad sam bio dijete njegovali!" (El-Isra, 23-24)
Iz ovog ajeta razaznajemo kako kur'anska pedagogija reguliše i raščlanjuje stav djece prema "jedinim besplatnim prijateljima na ovome svijetu" - kako je neko nazvao roditelje. Dobra djeca stalno imaju na umu sadržaj navedenog ajeti-kerima i ovog hadisi-serifa: "Uzvišeni Allah vam poručuje da vašim majkama činite trostruko dobro; zatim preporučuje da svojim očevima činite dvostruko dobro, potom preporučuje vam da budete pažljivi prema ostaloj rodbini i to prema stepenu srodstva." Ako budemo islamski odgajali djecu nećemo sigurno doživjeti da nas se djeca kutarišu čim nas malo zabole leđa, stavljanjem u domove za ostarjele i iznemogle osobe.
Prenosi Ebu Hurejre r.a., a biljezi ga Ebu Davud, hadisu u kome Allahov Poslanik Muhamed a.s. kaze: "Tri osobe neće ući u džennet niti će Allah dž.š. na Sudnjem danu u njih (po)gledati: dijete neposlušno prema roditeljima, razgolićena žena koja se poistovjećuje s ljudima (tj. oblači mušku odjeću) i čovjek koji ne vodi računa o moralu svoje porodice."
Odgoj djece i njihovo slanje navakat u mekteb
Postoje u pedagogiji različita shvatanja o početku odgoja prema dobi i psihičkoj zrelosti djeteta. Mnoga islamska pedagoška shvatanja zastupaju mišljenje da sa islamskom poukom i odgojem, treba početi u slijedećim fazama:
1. U najranijoj mladosti, već od pete godine života djeteta, prvo u roditeljskom domu. Majka i otac dužni su da strogo po islamskim propisima odgoje svoje dijete u islamu i da ga pouče osnovnim islamskim propisima.
Evo šta kaže Allah dž.š. u Kur’anu a.š.:
IZ KALE LUKMANU LIBNIHI VE HUVE JEIZUHU JA BUNEJJE
Kad Lukman reče sinu svome, poučavajući ga ; O sine moj, ne smatraj druge Allahu ravnim, mnogoboštvo je zaista, velika nepravda “. “ O moj sinko, obavljaj namaz i traži da se čine dobra djela, a odvraćaj od hrđavih djela i strpljivo podnosi ono što te zadesi “. U suri TAHA Allah dž.š. zapovjeda: “ Naredi čeljadi svojoj da obavljaju namaz i ustraj u tome “.
Najbolji muallim i vjeroučitelj bio je Muhammed a.s., evo njegovih riječi; “ Roditelji su obavezni prema djetetu: Da mu dadnu lijepo islamsko ime, da ga lijepo odgoje, da ga pouče pismenosti i da ga poduče obavljanju islamskih dužnosti “. “ Kada dijete počne raspoznavati koja mu je desna, a koja lijeva ruka, počnite ga privikavati da klanja namaz. Jasno se vidi da prvi i osnovni oblici islamskog odgoja i vjeronauke počinju od roditelja i oni su dužni da taj vid odgoja počnu primjenjivati u najranijoj fazi dječijeg života.
2. Svakako da na svijest djece puno utiče i vjerski život njihovog okruženja, tj. njihova najbliža okolina. Djecu treba uključiti u vjerski život za vrijeme ramazana; pripreme iftara, odlasci na teraviju, ramazanska sijela itd.
Djeca se raduju proslavama Bajrama, klanju kurbana, jer tada djeca dobijaju razne poklone od roditelja, rodbine i komšija.
Dova
رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ
''Gospodaru naš, mi vjerujemo pa upiši i nas među one koji su posvjedočili!'' ( Al-Maida 83 )
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
''Gospodaru naš, sami smo sebi zulum učinili, i ako nam Ti ne oprostiš i ne smiluješ nam se, sigurno ćemo biti izgubljeni!'' ( Al-Araf 23 )
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ
''Gospodaru naš, daj nam snage da izdržimo i učini da kao vjernici umremo!'' ( Al-Araf 126)
رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ
'' Gospodaru naš, mi vjerujemo, zato nam oprosti i smiluj nam se, jer Ti si najmilostiviji!''( Al-Muminun 109 )
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ
'' Gospodaru moj, oprosti i smiluj se, Ti si Samilosnik najbolji! ''( Al-Muminun 118 )
رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ ۖ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا
'' Gospodaru naš, poštedi nas patnje u Džehennemu, jer je patnja u njemu propast sigurna!''( Al-Furkan 65 )
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
'' Gospodaru naš, podari nam u ženama našim i djeci našoj radosti i učini da budemo predvodnici bogobojaznih! ''( Al-Furkan 74 )
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
'' Gospodaru naš, podari nam u ženama našim i djeci našoj radosti i učini da budemo predvodnici bogobojaznih! ''( Al-Furkan 74 )
رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ
'' Gospodaru moj, podari mi znanje ( mudrost ) i pridruži me onima koji su dobri,
وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ
i učini da me po lijepom spominju oni što će poslije mene doći,
وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ
i učini me jednim od onih kojima ćeš Džennetske blagodati darovati,
وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ
i ocu mome oprosti i ne osramoti me na na Dan kad će ljudi biti oživljeni! ''( Aš-Šuara 83-87 )
الَّتِي رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ
'' Gospodaru moj omogući mi da budem zahvalan na blagodati Tvojoj,
أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ
koju si ukazao meni i roditeljima mojim i da učinim dobra djela na zadovoljstvo Tvoje
وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
i uvedi me milošću Svojom, među dobre robove Svoje!''( An-Neml 19)
الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَىٰ عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَىٰ
'' Hvala Allahu i mir robovima Njegovim koje je On odabrao!''( An-Neml 59 )
Amin!
Literatura:
Tefsir Ibni Kesir
Prijevod Kur'ana, Besim Korkut
Ni komentarjev:
Objavite komentar