بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!
Hvala Allahu dželle ša'nuhu. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od mahana i ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može uputiti. Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, koga je On uistinu poslao da radosnu vijest donese i da opomene prije nego što nastupi Sudnji čas.
Allah, dž.š., u 55. suri ( Er-Rahman ) u 14.-16. ajetu kaže:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ - خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ
"On je čovjeka od sasušene ilovače, kao što je grnčarija, stvorio, a džina od plamene vatre -pa, koju blagodat Gospodara svoga poričete?!"
A zatim, danas je petak, 04. februar 2011., ili 01. Rebiu-l-evvel, 1432. hidžretske godine. Ovo je deveta džuma u novoj hidžretskoj godini. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!
Zavidnost je teška bolest. To je bola poznata od Ademova stvaranja. Zavidluk se sakriti ne da. Oboljelog oči odaju, srce zavidlukom progovara, crni otrov dušu oboji dušu dok bolest tijelo osvoji. Allahov poslanik, sallellahu alejhi ve sellem, kaže: "U srcu su dvije misli: jedna, koja dolazi od meleka, bogati ga dobrom i potvrđuje Istinu, pa ko takvo nešto osjeti to je od Svevišnjeg Allaha i neka Allahu zahvaljuje, i druga, koja dolazi od neprijatelja (tj. šejtana), obuzima zlom, negira Istinu i zabranjuje dobro, pa ko takvo nešto osjeti, neka Allaha zamoli da ga sačuva od prokletog šejtana." (Tirmizi)
Kako je počelo? Uzvišeni Allah obavještava meleke da će On učiniti Adema i njegov porod nasljednicima na Zemlji, da će ih On učvrstiti i učiniti ih da oni vladaju njome. Prisutni meleki pitaju zar će Allahov halifa na Zemlji biti onaj koji ne posjeduje carstvo poput nebeskog carstva. Njima je bilo poznato da je Allah, s.v.t.a., stvorio prije ljudi stvorenja na Zemlji koja su činila razvrat. Meleki se obraćaju svome Gospodaru i govore mu: “Zar ćeš učiniti nekoga namjesnikom ko će nered činiti i krv proljevati, a mi Te veličamo onako kako Tebi dolikuje i zahvaljujemo Ti!“ Allah, subhanehu ve te’ala, ukazuje na tajnu i mudrost koja je vezana za Ademovo stvaranje, a koju Allah, dželle šanuhu, zna, a oni ne znaju.
Vele kada je Allah htio da stvori Adema, a. s., da na Zemlji nastani njega i njegovo potomstvo nakon njega, On je oblikovao njegovo tijelo od nje (zemlje), Iblis, koji je bio zapovjednik džina - a većina njih su bili vjernici, njegovo ime je bilo Azazil — došao je da ga vidi. Kada ga je vidio osušenog, znao je da će on biti biće nad kojim on neće imati vlast. Rekao je: "Ako budem imao vlast nad tobom, sigurno ću te uništiti, a ako ti budeš imao vlast nada mnom, ja te sigurno neću slušati!" Kada je Allah u Adema udahnuo od Svoga Ruha, naredio melekima da mu učine sedždu, Iblis je osjetio ogromnu zavist prema njemu i nije htio da mu učini sedždu. Rekao je: قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ ۖ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ "Ja sam bolji od njega. Mene si stvorio od vatre, a njega si stvorio od zemlje." Tako se nije pokorio naredbi (Allaha) i usprotivio se Gospodaru, Slavljenom i Uzvišenom. Pogriješio je u pogledu svojih riječi (tj. što je rekao to što je rekao), udaljio se od Njegove milosti i izgubio položaj koji je svojim ibadetom bio zaslužio. On je bio poput meleka, iako nije bio od njihove vrste, jer je stvoren od vatre, a oni od svjetlosti. Njega je zavela njegova narav koja ga je vukla i on se vratio svojoj vatrenoj prirodi. قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ “E, izlazi onda iz Dženneta!“ - reče On - “proklet da si! وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَىٰ يَوْمِ الدِّينِ Moje prokletstvo će te do Sudnjeg dana pratiti!“ (Sad:73-78)
Prenosi se da je Seid bin Džubejr rekao: "Kada je Allah, dž.š., prokleo Iblisa, njegov se prvotni lik promijenio. Zacvilio je žestokim glasom i svako cviljenje na dunjaluku, sve do Sudnjeg dana, od toga je." Prenosi Ibn Ebi- Hatim. A kada se obistinila srdžba koja je bila nezbježna, zbog svoje potpune zavisti tražio je odgodu (izvršenja naredbe) do Sudnjeg dana, a to je Dan proživljenja, rekavši da će zavesti Adema i njegovo potomstvo. Allah, dž.š., udovoljio je njegovom traženju, davši mu vremena i odgodivši mu rok, pa pošto se ta odgoda ostvarila, Allah, dž.š., učinio ga je ružnim, izobličio ga. to je dokaz da čovjek kada počini grijeh da se njegova fizionomija (lik) i ponašanje promijeni.
Uvidjevši da će biti uništen nekadašnji vjernik Iblis učini sedždu Allahu dž.š. i zatraži da ga ostavi u životu do Sudnjeg dana, i Allah mu prima molbu iz mudrosti koju je On, subhanehu ve te’ala, želio. قَالَ أَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ “Daj mi vremena do dana oživljenja!“ - zamoli on. قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ “Daje ti se vremena!“ - reče On. قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ “E zato što si odredio pa sam u zabludu pao“ - reče -,“kunem se da ću ih na Tvom pravom putu presretati, ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ - pa ću im i sprijeda, i straga, i zdesna, i slijeva prilaziti, i Ti ćeš ustanoviti da većina njih neće zahvalna biti!“ قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَّدْحُورًا ۖ لَّمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنكُمْ أَجْمَعِينَ “Izlazi iz njega, pokuđen i ponižen!“ - reče On - “Tobom i svima onima koji se budu povodili za tobom doista ću Džehennem napuniti! (El-E’raf:13-18)
Što se tiče sudbine Adema kaže se da je Adem bio sam nastanjen u Džennetu nakon što je Iblis protjeran iz njega. Poslije toga ga je Allah, dželle šanuhu, uspavao i uzeo mu rebro sa njegove lijeve strane i na to mjesto stavio meso, i od tog rebra stvorio Havu. Kada se probudio ugledao je ženu kako sjedi, pa ju je Adem upitao: “Ko si ti?“ Odgovorila je: “Žena“. Upitao ju je zašto je stvorena, pa mu je odgovorila da je zbog toga da se uz nju smiri. هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا “On je taj koji vas od jednog čovjeka stvara - a od njega je drugu njegovu stvorio da se uz nju smiri...“ (El-E’raf:189)
Iblisovo zavođenje Adema
Adem i njegova žena su sretno živjeli u Džennetu. Sve im je bilo potaman. Nisu osjećali ni glad ni žeđ, ni žegu ni studen, niti su znali za golotinju. Allah, dželle šanuhu im je dozvolio sve vrste plodova, osim od jednog drveta. To je bilo iskušenje čovjeku da mora biti obazriv i disciplinovan. Iblis je upravo u toj odredbi Uzvišenog Allaha vidio svoju priliku i način na koji će čovjeka unesrećiti. فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا I šejtan im poče bajati da bi im otkrio stidna mjesta njihova, koja su im skrivena bila, i reče: وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ “Gospodar vaš vam ovo drvo zabranjuje samo zato da ne bi meleki postali ili da ne bi besmrtni bili“, - i zaklinjaše im se: “Ja sam vam, zaista, savjetnik iskreni!“ (El-E’raf:19-21)
Insanski zaborav
Adem i Hava su zaboravili Iblisovu prošlost i to da je Iblis njihov neprijatelj. Prije nego je krenuo u napad Iblis se prodobrio. Stalno je zijaretio-obilazio Adema i njegovu ženu. U razgovoru je glas uljepšao, maskirao je svoje zle namjere vješto upakovanim lažima. Ademu i Havvi je proturio priču o eliksiru mladosti i vječnosti koji se nalazi u voću koje treba nabrati sa zabranjenog drveta. Kada su su Adem i Havva bili prepričani i napokon oslobodili stega i okusili plod sa zabranjenog drveta, njihova stidna mjesta su se ukazala, a prije toga ni jedno od njih nije vidjelo sramotne dijelove drugog. Iz stida su počeli da pokrivaju svoje tijelo lišćem. Prisjetimo se nekih današnjih eliksira čiji se sastojci obavezno miješaju sa alkoholom. Šejtan nam od kada je proklet haram prikazuje lijekom a ružne stvari lijepim djelima. فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ “I na prevaru ih zavede. فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ A kad oni ono drvo okusiše, stidna mjesta njihova se ukazaše i oni po sebi džennetsko lišće stavljati počeše. وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ “Zar vam to drvo nisam zabranio?!“ - وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ zovnu ih Gospodar njihov -“i rekao vam: “Šejtan vam je, zbilja, otvoreni neprijatelj.“
Poslije prekršaja Uzvišeni Allah s.v.t.a. otkazuje gostoprimstvo nesavjesnim gostima koji su prekršili kodeks gostoprimstva i Njegove Uzvišene dobrote. قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا “Izlazite iz njega svi“ - reče On-, بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ “jedni drugima ćete neprijatelji biti!“ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَىٰ Od mene će vam uputa dolaziti, i onaj ko bude slijedio uputu Moju neće zalutati i neće nesrećan biti.“ (Ta-ha:123)
Opraštanje Ademu i njegov izlazak iz Dženneta
Uvidjevši svoju grešku Adem i Havva u plaču se pokajaše: “Gospodaru naš“ - rekoše oni - “sami smo sebi krivi, i ako nam Ti ne oprostiš i ne smiluješ nam se, sigurno ćemo biti izgubljeni“.(El-E’raf:22-23) Milostivi Allah im oprosti i Ademu objavi upute: فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ“I Adem primi neke riječi od Gospodara svoga, pa mu On oprosti. On, doista prima pokajanje, On je milostiv.“ (El-Beqare:37)
Allah, subhanehu ve te’ala, je izveo Adema iz Dženneta i naselio ih na Zemlji, te ih obavijestio o zakonitostima koje je odredio. Poučio ih je da će biti neprijateljstvo u njihovoj porodici, i da će oni raditi i graditi na Zemlji i uživati na njoj do određenog roka, a Allah će im davati uputu, pa ko je bude slijedio, neće činiti grijehe i neće imati poteškoća.
Neki ljudi iz neznanja tumače događaje vezane za Adema i Havvu. U tim pričama se nepravedno potcjenjuje uloga žene i često se joj daje negativna uloga za vrijeme šejtanovog zavođenja. U islamu nema istočnog grijeha koji prelazi na sve ljude i tvrdnje da je Havva kriva, ( da je Adema navela na grijeh), jer je nju kao šejtan prvo nagovorio i 'prelomio'. Uzvišeni nam kazuje da su se oboje pokajali: قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ “Gospodaru naš“ - rekoše oni - “sami smo sebi krivi, i ako nam Ti ne oprostiš i ne smiluješ nam se, sigurno ćemo biti izgubljeni“.(El-E’raf:22-23)
Ko su ustvari šejtani-džini i kako oni djeluje na nas? Džinni i ljudi se žene i udaju, spolno opće, razmnožavaju se, jedu, piju, ljute se, žaloste se, smiju se, umiru, tuguju, osvećuju se, zavide, mrze, lažu, varaju, i druge osobine kao i ljudi imaju, pa iz toga se već može naslutiti zašto neki džinni, bilo nevjernici ili muslimani obični ili čak vjernici čine nepravdu ljudima opsjedajući njihova tijela. Takođe džinna ima jako pametnih, visokih, niskih, ima jako glupih, tvrdoglavih, oholih, milostiva srca, nježnih, grubih, oni koji inad čine, ima ih koji hoće da razgovaraju prilikom rukje, dok drugi to neće, ima ih koji se neće nikada javiti a ima ih koji ne mogu ni govoriti (kao u ljudi, nijemi).
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: „Doista Iblis postavi svoj prijesto iznad vode i zatim šalje svoje trupe, pa mu bude od njih najdraži onaj ko izazove najveću fitnu. Jedan od njih dođe i kaže učinio sam to i to, a on mu odgovori: 'ništa nisi uradio!' Zatim dođe jedan od njih i kaže: 'nisam ga ostavljao sve dok nisam rastavio između njega i njegove žene!' Tada ga Iblis primakne sebi i kaže:' divan li si ti!“ (Muslim, 7284.)
Šejtani nemaju moć nad čovjekom! Sve što mogu je samo navođenje na zlo. Uzvišeni Allah obaviještava o onom što će šejtan reći svojim sljedbenicima u Džehennemu:„I kada bude sve riješeno, šejtan će reći: 'Allah vam je pravo obećanje dao, a ja sam svoja obećanja iznevjerio; ali, ja nisam nikakve vlasti nad vama imao, samo sam vas pozivao i vi ste mi se odazivali; zato ne korite mene, već sami sebe...'“ (Prijevod značenja Ibrahim, 22.) Sedžda je veza sa Uzvišenim Stvoriteljem i ko je ne čini Uzvišenom Allahu sigurno će je činiti šejtanu.
Dova
Euzu bi kelimatillahi-ttammeti min kulli šejtanin ve hammetin ve min kulli ajnin lammetin. "Tražim zaštitu savršenim Allahovim riješima od svakog šejtana, od ujeda (kakve životinje) i svih zlih očiju."
Allahumme aslih li dini-llezi huve ismetu emri ve aslih li dunjaje-lleti fiha meaši ve aslih li ahiretí-Iletí fiha meadi. Ve ahjini ma kanetil-hajatu hajren li ve teveffeni iza kanetil-vefatu hajren li vedž'alil- lajate zijadeten li fi kulli hajrin vedž'alil- mevte rahaten li min kulli šerrin. Gospodaru moj, utječem Ti se od slabosti, od lijenosti, od pretjerane plašljivosti, od škrtosti, duboke starosti i patnje u kaburu. Gospodaru moj, podari mojoj duši pokornost i očisti je jer Ti ćeš je najbolje očistiti, Ti si njen Prijatelj i Zaštitnik. Allahu moj, sačuvaj me znanja koje ne koristi, srca koje nije bogobojazno, duše nezasite i dove koja se ne prima. (Muslim)
Milostivi Gospodaru, podari nam ljubavi prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju, džemat i da jedva čekamo dolazak dana petka i džume u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.
Uzvišeni Allahu, oprosti grijehe nama, roditeljima našim, našim umrlima i svim muslimanima Neka je svaka hvala Allahu, subhanehu ve te'ala, na početku i na kraju i neka je Allahov salavat i selam na Njegovog vjerovjesnika!
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم
Nijaz SALKIĆ
Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, Dnevni virdovi.
Ni komentarjev:
Objavite komentar