Priredio: Nijaz SALKIĆ
Allah Uzvišeni kaže: إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا "Uistinu Allah Uzvišeni i meleki Njegovi donose salavat na Vjerovjesnika. O pravovjerni, donosite i vi na njega salavat i selam." (Ahzab, 56)
Riječ salavat je množina od arapske riječi salat. U našem jeziku uobičajna je upotreba ove riječi sa značenjem u jednini. Tako se kaže učiti, donositi salavat. Učenje ili donošenje salavata mogli bismo najjednostavnje definisati kao ibadet koji se ubraja u kategoriju spominjanja Allaha Uzvišenog, kao što je učenja Kur'ana, izgovaranja tehlîla, tesbîha, tahmîda i drugo i ima posebno mjesto i značaj.
"Najpreči ljudi na Kijametskom danu su mi oni koji najviše donose salavate na mene." (Tirmizija)
"Ko donese na mene jedan salavat Allah, za taj jedan, donese na njega deset i upiše mu deset dobrih djela (hasenata)." (Tirmizija) "Ko donese na mene jedan salavat, Allah donese na njega deset salavata, umanji mu se deset grijeha i podigne deset stepeni (deredžat)." (Nesaija)
"Meleki neprestano donose salavat na onoga koji donosi salavat na mene, pa neka to rob umanji ili uveća." (Ahmed) "Mnogo i često donosite salavat na mene, jer je vaš salavat na mene oprost za vaše grijehe." (Ibnu Asakir)
"Ko donese na mene jedan salavat, Allah donese na njega deset; ko donese na mene deset salavata, Allah donese na njega stotinu; ko donese na mene stotinu salavata Allah će mu među oči napisati razrješenje (beraet) od licemjerstva i beraet od Vatre i nasataniće ga sa šehidima na Kijametskom danu." (Taberani)
Pri spomenu njegova, a.s., imena, bilo da ga mi izgovorimo ili da čujemo nekoga drugog da ga izgovara. Neki učenjaci smatraju da je dovoljno i jedan puta donijeti salavat na njega na jednom sijelu ili skupu. Neki smatraju da je to obaveza kada god se on, alejhisselam, spomene.
"Kada čujete muezzina, govorite ono što on izgovara, zatim donesite salavat na mene, jer onaj ko donese na mene salavat, Allah za taj salavat donese deset na njega, zatim od Allaha tražite meni 'vesîlu'. To je položaj u Džennetu koji je poželjan samo jednom Allahovom robu, a nadam se da ću ja biti taj. Pa ko bude tražio 'vesîlu' za mene dozvoljeno mu je zauzimanje (šefa'at)." (Muslim)
Hazreti Omer, radijellahu anhu, kaže: "Dova je zaustavljena između Neba i Zemlje i od nje se ništa ne uspinje dok ne doneseš salavat na svog Vjerovjesnika, a.s." (Tirmizija)
Poznati pobožnjak iz Damaska Ebu Sulejman ed-Darani (umro 215. h.g.) kaže: "Ko ima namjeru da traži od Allaha neku potrebu neka počne sa salavatom, zatim neka traži svoju potrebu i neka to završi sa salavatom na Vjerovjesnika, a.s., jer Allah Uzvišeni prima salavate, a On je plemenitiji i dostojanstveniji od toga da odbije i vrati ono što je između dva salavata." (Ebu Abdullah Muhammed el-Kurtubi, Džami'ul-bejan li ahakamil-Kur'an, Darul-hadis, Kairo, 1996., dio 14, str 225)
"Mnogo donosite salavate na mene petkom i uoči petka. Ko to bude radio biću mu svjedokom i zagovornikom na Dan proživljenja." (Bejheki)
"Kada zvoni uho nekome od vas neka se sjeti mene, neka donese salavat na mene i neka kaže: 'Spomenuo Allah onoga ko mene spominje po dobru." (Ibn Huzejme) "Kada zaboravite nešto, donesite salavat na mene, sjetićete se onoga što ste zaboravili, ako Allah da." (Ebu Musa el-Medini)
Mufessiri i muhaddisi spominju i neke druge prilike kao što je hutba džumuanska, bajramska, kišna dova, vjeridba, početak govora, prilikom pisanja, prilikom ustajanja i napuštanja sijela, nakon zahvale Allahau Uzvišenom, pri i poslije jela, prikom mirisanja ruže itd.
Prva i najveća korist i smisao je da mi time izvršavamo imperativ od strane Allaha Uzvišenog. Kako smo razumjeli, Allah Uzvišeni donosi salavate na onoga koji ih donosi na Njegova Poslanika. Donoseći salavate na njega mi zapravo učimo dovu za njega da mu Allah Uzvišeni da prednost (fedilete), visoki položaj (deredžeter-refiate) ugled i čast i poveća spomen na oba svijeta, a na dovu koju mi učimo za svoga brata muslimana meleki kažu: 'Amin, tebi to isto!', pa se, dakle, opet korist vraća nama samima. Dalje, razumjeli smo, za onoga koji donosi salavate na Poslanika, a.s, meleki čine istigfar i traže oprosta za njegove grijehe, pa je učenje salavata ujedno kao i učenje samih istigfara.
Poznato je da ako neko nekoga voli mnogo ga spominje i o njemu govori, tako i mi donoseći salavate, izražavamo svoju ljubav prema Allahovom Poslaniku a.s., Onaj koji ne donosi svakodnevno salavate na Pejgambera, a.s., teško može tvrditi da ga voli i da mu je stalo do onoga što je donio i prenio od Allaha Uzvišenog.
SALAVAT KOJI SE UČI ČETVRTKOM I NEDJELJOM PRIJE JACIJSKOG EZANA
,,Es-salatu ves-selamu alejk, 'alejke ja sejjidina ve senedena ve mevlana Muhammeda, ja resulallah.
,,Es-salatu ves-selamu alejk, 'alejke ja sejjidina ve senedena ve mevlana Muhammeda, ja habiballah.
,,Es-salatu ves-selamu alejk, 'alejke ja sejjidina ve senedena ve mevlana Muhammeda, ja šefi'allah.
,,Es-salatu ves-selamu alejk, 'alejke ja sejjidina ve senedena ve mevlana Muhammeda, ja rahmeten lil-'alemin.''
,,Salavat i selam na Tebi, naš prvače, naša vezo i naš usmjeritelju Muhammede, Allahov poslaniče.
,,Salavat i selam na Tebi, naš prvače, naša vezo i naš usmjeritelju Muhammede, Allahov miljeniče.
,,Salavat i selam na Tebi, naš prvače, naša vezo i naš usmjeritelju Muhammede, Allahov zagovorniče.
,,Salavat i selam na Tebi, naš prvače, naša vezo i naš usmjeritelju Muhammede, svjetovima svim milosniče.''
Literatura: Vrijednost i značaj donošenja salavata na Muhammeda a.s. , h Zekerijah-ef. Čajlaković, Vrijednost i značaj donošenje salavata, Mensur Valjevac
Ni komentarjev:
Objavite komentar