23. 11. 18

MIMBERA - ZABORAVLJANJE JE DOBRO ILI SLABO



الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.
 صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين،
 رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون
قال الله تعالى فى كتابه الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ
وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا 
وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ 
وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ
إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
 صدق الله العظيم
 U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!            
 Hvala Allahu Uzvišenom što učini život Allahovog Poslanika, a.s., uzorom za one koji žele postići Njegovo zadovoljstvo, na ovom i Budućem svijetu.
 Salavat i selam na Ahmeda, Mustafu, Muhammeda, Njegova miljenika i zadnjeg Poslanika. Salavat i selam na Poslanikovu časnu porodicu, vrle ashabe i sljedbenike s kraja na kraj svijeta, od hidžre do kijameta i ponovnog proživljenja i ustajanja.
 A zatim: dragi brate i poštovana sestro, danas je petak 15. rebiu-l-evvel 1440. ili 23. novembar 2018. godine. Ovo je 11. hutba u novoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Sastanak i rastanak', a današnja je, ,Zaboravljanje je dobro ili slabo.'
Poštovana braćo i sestre.
 Zaboravljanje je uobičajeno za većinu ljudi, a posljedica je haotičnog i ubrzanog života i preopterećenosti mozga svakodnevnim informacijama. Ne zaboravljaju samo stariji, to se događa i mladim.
 Naučne studije su pokazale da je zaboravljanje normalna pojava te da se u prosjeku svaki čovjek 30-ak puta hefteno zapita gdje je ostavio ključeve, telefon, naočale ili zašto je došao u neku sobu. Na slabljenje memorije utiče umor, stres i prekratko spavanje. Zaboravljanje ne mora značiti da smo mentalno oboljeli.
Oko čega se ne trebam brinuti:
- Ako zaboravim zbog čega sam došao u kuhinju
- Tražim auto po parkiralištu jer se ne mogu sjetiti gdje sam ga ostavio
- Gubljenje ključeva, naočala, novčanika i sličnih predmeta
- Zaboravljanje nečeg nevažnog što mi je prijatelj rekao prije nekoliko dana
- Zaboravljanje imena čovjeka kojeg sam nedavno upoznao
- Trenutno zaboravljanje riječi tj. kako nešto zovemo
Zaboravljanje sitnih stvari način je na koji se naš mozak bori s viškom informacija, i one koje ima pohranjene u kratkoročnoj memoriji nestaju kako bi se stvorilo mjesta za nove.
Obratiću pažnju ako:
- Obavljanje više zadataka odjednom postane teško izvedljivo
- Ako imam problema s orijentacijom na poznatim mjestima
- Zaboravljam imena rođaka ili prijatelja
- Ponavljam pitanja ljudima, a već sam ih isto pitao prije pola sata
Ove situacije zahtijevaju vašu pažnju, a takvu vrstu zaborava može prouzrokovati depresija. No, ako je neko svjestan svojih problema oko zaboravljanja, vjerovatno nije senilan, smatraju liječnici.
Znak za uzbunu
- Traženje soka a da nisam svjestan da sam ga već popio
- Zaboravljanje imena unuka, supružnika ili braće i sestara
- Loša procjena vremena, npr. zaboravljanje uzimanja jakne zimi ili oblačenje dugog kaputa ljeti
- Neprepoznavanje bliskih prijatelja
- Ostavljanje predmeta na čudnim mjestima, primjerice novčanika u frižideru
- Dezorijentacija u vremenu i prostoru
U ovakvim se situacijama preporuka je savjetovati s ljekarom koji će najbolje procijeniti stanje i odrediti terapiju.
Šta još može djelovati na slabu koncentraciju?
Nemam dovoljno želučane kiseline
Vitamin B12, kojeg ima u mesu, ribi i mliječnim proizvodima, poznat je po svojoj važnoj ulozi u proizvodnji crvenih krvnih stanica, ali se također vjeruje da je povezan sa zdravom memorijom. Nedavna je jedna studija utvrdila je da je nedostatak vitamina B12 bio povezan s pamćenjem i problemima s razmišljanjem. Teorija je da B12 igra ulogu u zaštiti mijelinske ovojnice - izolacijskog sloja oko živaca. Njezina oštećenja mogu usporiti živčane impulse, koji utjiču i na pamćenje. Manjak vitamina B12 javlja se kada tijelo ne apsorbira dovoljno vitamina kroz tanko crijevo', kaže jedan naučnik.
Tog važnog vitamina ima u mesu, ribi i mliječnim proizvodima, pa posebno vegetarijanci trebaju biti oprezni kako bi uzimali dovoljno vitamina B12. Mogući su uzroci i opasna perniciozna anemija (autoimuna bolest u kojoj tijelo počinje napadati stanice u želucu, sprečavajući apsorpciju hranjivih tvari) i Kronova bolest. Češći okidač je jednostavno starenje, jer s godinama želudac proizvodi manje količine želučane kiseline, neophodne za apsorpciju vitamina.
Neke stvari nikako ne smijem zaboravljati kao što je jedan učenjak kazao:
,,Čini djelo radi Allaha i traži nagradu samo od  Njega i ne očekuj da ti iko od ljudi zahvali, već očekuj da te ljudi sprječavaju. Da te zbog toga što radiš zamrze! Da ti priželjkuju nemir a zaboravljaju zasluge.
Ne zaboravljam dobrotu ljudi a ponaosob svojih roditelja i učitelja.
 Osoba koja izgradi sebe na osjećaju zahvalnosti naspram dobrote koju su nam poklonili ili poklanjaju drugi ljudi, s pravom može očekivati Allahovu nagradu, jer je Allah Onaj koji je Zahvalan onima koji su bili zahvalni ljudima.
 Ne zaboravljam mjesto odakle sam krenuo i status u društvu koji sam na početku svoje životne priče imao. Neka mi to bude mjerna jedinica za uspjeh ili neuspjeh u radu, u životu i napredovanju.
 Ne zaboravljam šta radim, koliko zarađujem i koliko trošim. Izračunajem koliko mogu uštediti i na stranu ostaviti i novac u korisne svrhe podijeliti.
 Ne zaboravljam dane bilježiti. Moje vrijeme je potrošno, ograničeno i ostavlja trag na mom licu i duši. Izračunću koliko mi je otprilike vremena ostalo. Jerbo, moj dan je samo moj, kada osvanem, ne očekujem noć. Živjet ću samo ovaj dan, ne prethodni koji je prošao zajedno sa svojim dobrom i zlom, niti budući koji tek treba da nastupi. Sunce će me zasigurno grijati samo danas. Znam da je čitav moj život sadržan u jednom danu.  S toga, sve svoje misli podrediću ovome danas, kao da sam u njemu rođen i da ću u njemu umrijeti.
 Ne zaboravljam nijedan dnevni namaz. Kada osvanem, danas ću skrušeno obavljati namaze, temeljito čitati i razumijevati Kuran, izbistriti um, srcem zikr činiti, biti umjeren u svim stvarima, pristojan u ophođenju s ljudima, zadovoljan stečenim, brinuti o svom izgledu, čuvati zdravlje i biti od koristi drugima.
 Neki je čovjek došao jednog dana, sav uzbuđen, mudrom Sokratu.
– Slušaj, moram ti ispričati kako je tvoj prijatelj…
– Stani! – prekine ga filozof
– Jesi li ono što mi kaniš reći procjedio kroz tri cjedila?
– Tri cjedila?
– začudi se čovjek.
– Da, prijatelju moj, tri cjedila! Prvo je cjedilo ISTINE. Jesi li provjerio je li ono što mi želiš ispričati istinito?
– Nisam, čuo sam da ljudi o tome govore…
 – Pa dobro prijatelju, sigurno si onda to procjedio kroz drugo cjedilo
 – a to je cjedilo DOBROTE. Ima li što dobro u onome što mi želiš ispričati, makar i nije sigurno je li sve istinito?
– Ne – odgovori čovjek, oklijevajući
 – ne radi se ni o čemu dobromu. Baš naprotiv… – Hm! – prekine ga mudrac
 – pokušajmo sada i s trećim cjedilom. Je li KORISNO to što mi želiš ispričati? Pa… nije baš!
 – U redu – reče mudrac – ako ono što mi želiš ispričati nije ni istinito, ni dobro, ni korisno onda to lijepo zaboravi i ne brini se o tome kao što se ni ja ne brinem!
 Kada me uhvati očaj probaću otjerati tugu, nemir, srdžbu, mržnju i zavist. U svoje srce uklesaću jednu rečenicu koja će mi biti na umu: ,,Moj dan je samo moj dan." Kada jedem vrući svjež kruh današnji, štetu mi neće počiniti suh i prokisao hljeb jučerašnji, niti onaj sutrašnji koga očekujem.                                                                       
 Ja iz iskustva ne zaboravljam ljude, jer najbolje znam ko me od njih na šta podsjeti i čiji govor je prazna priča a čiji mudra besjeda mi znanje povećava.  
 Ne zaboravljam fine ljude, družim se sa onima koji čuvaju namaz i bježim od onih koji slijede strasti i loše postupaju, nadam da ću tako osjetiti istinsku radost života. Ipak zaboravljam dobro koje činim ljudima i time se nipošto ne hvalim.
U suri Kazivanja, Allah s.v.t.a., poručuje: „Time što ti je Allah dao nastoj steći ahiret, a ne zaboravi svoj udio na ovom svijetu i čini dobro drugima kao što je Allah sebi dobro učinio, i ne čini nered na Zemlji, jer Allah ne voli one koji nered čine“
Dova
 Gospodaru moj, molim Te da moja duša s Tobom bude smirena, da vjeruje u susret s Tobom, da bude zadovoljna s Tvojim određenjem i zadovoljna s Tvojom nagradom!'  Amin!
 Milostivi Allahu, daruj mudrost onima koji nas na pravi put vode. Neka nam srca ustrepte na džumi namazu. Zavolimo svoju islamsku zajednicu. Amin!


ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون
 صدق الله العظيم

Literatura:Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari,Martina Japec.



Nijaz Salkić

Ni komentarjev:

Objavite komentar