20. 12. 19

MIMBERA-BAJRAM



الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين، رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون ...:
قال الله تعالى فى كتابه الكريم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ
صدق الله العظيم
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
Hvala Allahu, dž.š., Koji nas je uputio na Pravi put i poslao nam Muhammeda, s.a.v.s., da nas poduči djelima od kojih ćemo imati nagradu i sevap na budućem svijetu.  
A zatim, danas je petak, 20. decembar 2019., ili  23. rebiu-l-ahir, 1441. godine. Ovo je 16. džuma u novoj hidžretskoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Dženaza namaz', a današnja je, ,Bajram-namaz.'
Uzvišeni Allah u Kur'anu veli: ,,Mi smo ti, uistinu, mnogō dobro dali, zato se Gospodaru svome moli i kurban kolji, onaj koji tebe mrzi sigurno će on bez spomena ostati.“ (El-Kevser,1-3)
Klanjanje Bajram-namaza je obaveza svakog punoljetnog, zdravog i pametnog muškarca. Uoči Bajrama je lijepo okupati se, obući najljepšu odjeću. Prema hadisu Enesa, radijallahu anhu, kaže se: ,,Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ne bi izašao iz kuće na dan Bajrama sve dok ne bi pojeo nekoliko datula.” (Buhari)
Mustehab je noć ili dio noći uoči Bajrama provesti u zikru, namazu, učenju Kur'ana, učenju tekbira, tesbiha i istigfara. Ebud-Derda’ r.a. kaže: „Ko provede noć uoči Bajrama u ibadetu Allahu, neće mu umrijeti srce onoga dana kada srca budu umirala.“
Sunnet je otići jednim putem na Bajram-namaz, a vratiti se, po mogućnosti, drugim putem, jer time se uvećava svečanost Bajrama, a i stiču se veći sevabi. Na ovaj način imamo priliku „zaraditi bereket i jednog i drugog puta, jer će nam taj put svjedočiti na Sudnjem danu, radi svjedočenja ljudi i džina koji stanuju pored tih puteva, radi sretanja više ljudi i poznanika i nazivanja selama i čestitanja Bajrama.
- U vrijeme bajrama, nema klanjanja dobrovoljnih namaza ni prije ni poslije Bajram-namaza. Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, na dan Bajrama klanjao dva rekata i nije klanjao ništa ni prije njih, a ni poslije njih. (Buhari)
- Čuvajmo tradiciju svojih očeva i djedova ne prespavajmo bajramski Sabah-namaz. Provedimo vrijeme između Sabah-namaza i Bajram-namaza u džamiji, u ibadetu, u zikru, u slušanju vazova.
- Nipošto ne kasnimo na Bajram-namaz. Ne ulazimo u džamiju zadnji i predzadnji, dahabetile na Bajram-namaz, gurajući i ometajući imama i druge, tražeći slobodno mjesto.
- Ne odgađajmo dijeljenje Sadekatul fitra do Bajram-namaza. Osim ako je nekome kasnila penzija ili plata. Može nam se desiti da ne uspijemo podijeliti Sadekatul-fitr, pa da nam bude upitan post?
- Najpreči da im prvi čestitamo Bajram, jesu naši ukućani. Ne zadržavajmo se po kafićima u isjeđavanju i kahvenisanju. To možemo raditi u toku slijedeća dva tri dana. Preporođenih lica i, ako Bog da, oproštenih grijeha, neka prvi zagrljaji, poljupci i rukovanja budu sa našim ukućanima, suprugom i djecom.
- Pozovimo nekoga u svoju kuću ko sam bajramuje, kako ne bi bajramsku radost umanjio tugom i samoćom.
- U našoj tradiciji prisutan je običaj oblačenja najljepše odjeće koju imamo, svečanog odijela. Ne postoji pisano pravilo kako treba biti obučen na Bajram, ali nije ni preporučeno da se u papučama, trenerki, potkošulji ili u majici kratkih rukava dođe na Bajram-namaz?
-Očistimo naše kuće, avlije, hareme, dvorišta džamije. Čišćenje naših kuća, stanova, avlija, sokaka i harema džamija, jedan je od najljepših običaja u našoj tradiciji.
- Ne trošimo se u toku godine na obilježavanje rođendana, godišnjica, pedesetogodišnjica, odlaska u penziju, ulaska u brak, izlaska iz braka, otvaranja radnje, lokala, kuće, kupovine ovoga ili onoga… Čuvajmo pare za bajramske hedije i poklone. Ako nekoga želimo obradovati skupocijenim poklonom, možda majku, supruga, oca, neka to bude u bajramskom jutru, poslije klanjanja namaza. To su trenuci koji se pamte.
- Sergije su pokloni za naše džamije. Dajimo svojoj djeci novac da djeca sama svojim ručicama ,bace' novac na Bajramsku sergiju. Naviknimo ih da budu džometi, naučimo ih da vole džemat.
-Obradujmo siromašnog u hrani ili novcu. Čuvajući čast, rođaka, komšije i brata muslimana, može se dati i veći iznos novca njegovoj djeci kao bajramluk, od kojeg može imati koristi cijela porodica.
- Puno nazivajmo selam. Svi čestitamo Bajram, ali često zapostavljamo prvi pozdrav, selam. Tek nakon selama čestitajmo Bajram jedni drugima i proučimo dovu da nam Allah, dž. š., primi ibadete od ramazana i kurbana.
- Posjeta ili zijaret je običaj utemeljen na Kur’anu i Sunnetu. Bajram je jedinstvena prilika i povod za posjete u ,ohladjelim' odnosima među rodbinom, to je i prilika da posjetimo i svoje najmilije na mezarju.
- Na Bajram obradujmo i žive i umrle. Podijelimo sadaku za sebe i za svoje umrle, sjetimo se onih koji su nekad bili s nama i za sofrom. Kod naroda bi se govorilo „da i umrli osjete Bajram.' Sve je veći broj mezarova koji su neuređeni i izgledaju kao da ih se nema ko (po)sjetiti dovom ili Fatihom.
- Ne proslavljajmo bajram u kafanama, uz alkohol, pjevaniju i razvrat. U fetvi Islamske zajednice stoji: ,,Haram je (veliki grijeh) zloupotreba islamskih simbola i blagdana kao što su dva Bajrama u svrhu oglašavanja tzv. Bajramskih sijela, derneka, partija, fešti i sl. koje vrše pojedine ugostiteljske radnje i kafići dovodeći najveći islamski blagdan Bajram u vezu s kafanskim ambijentom pijanki, terevenki i šerijatom zabranjenih oblika zabave, često uz učešće pjevača i pjevačica koji ne osjećaju i ne razumiju duh i smisao Bajrama.“ (,,Preporod'')
Bajram ima dva rekata, za valjanost valjaju isti propisi kao i za džumu namaz. Bajram-namaz se klanja bez ezana i ikameta u vremenu otprilike 45 minuta nakon izlaska sunca.
Nijet glasi: Nevejtu en usallije lillahi te’ala salate ‘idil-fitri edaen mustakbilel-kibleti, iktedejtu bihaze-l-imami: Allahu ekber! (Kod Kurban-bajrama se umjesto’idil-fitri kaže ‘idil-‘adha). Prouči se Subhaneke i nakon toga se donesu tri tekbira izgovarajući: Allahu ekber. Nakon tekbira imam uči Fatihu i suru i ostale dijelove namaza do drugog rekata. Na drugom rekatu imam uči Fatihu i suru te donese opet tri tekbira izgovarajući: Allahu ekber. Sa četvrtim tekbirom imam ide na ruk’u, a džematlije ga prate. 
Nakon predaje selama mujezin ne uči ,,Allahume enteselamu ve minke-s-selam“, već uči tekbire, a džematlije za njim naglas ponavljaju: ,,Allahu ekber Allahu ekber, Lâ ilâhe illallahu vallahu ekber. Allahu ekber ve lillahi’l-hamd“
Tekbiri se uče dok se imam iz mihraba ne popne na minber i okrene narodu. Kada počne hutba donose se tri tekbira u toku hutbe, ali imam će ih početi tako da mujezin i džematlije trebaju samo pratiti imama i nastaviti kada ovaj započne.
Kada se završi hutba opet se uče tekbiri dok imam silazi i dođe ponovo u mihrab. Kada sjedne i okrene se džematu, mujezin prouči naglas: ,,Allahumme entes selamu ve minkes selamu, tebarekte ja zeldželali vel ikram.“
Nakon toga mujezin uči zikr poslije namaza i Ajetu-l-kursijju naglas.
Alā resūlina salavāt.
Subhānallāhi vel–hamdulillāhi ve lā ilāhe illellāhu vallāhu ekber. Ve lā havle ve lā kuvvete illā billāhil-alijjil-azīm.
Eūzu billāhi mineš-šejtānir-radžīm
Bismillāhir-rahmānir-rahīm
Allahu lā illāhe illā Huvel-hajjul-kajjūm. Lā tehuzuhū sinetun ve lā nevm. Lehū ma fis-semāvāti ve mā fil-erd. Men zellezī ješfe’u indehū illā bi-iznih. J‚alemu mā bejne ejdīhim ve mā halfehum, ve lā jahītūne bi šej’in min ilmihī illā bimā šāe. Vesi’a kursijjuhus-semāvāti vel-erda, ve lā jeūduhū hifzuhumā ve huvel-alijjul-azīm.
Nakon A. Kursijje nema tespiha, već mujezin uči ajet: ,,Ve ma erselnake illa rahmetelill alemin“ čime najavljuje učenje dove. Imam uči dovu i nakon potiranja lica mujezin kaže: ,,Vel hamdulillahi rabil alemin. El-Fatiha!“
Dova                               
Molimo Allaha dž.š., da nas uputi pravome putu, da sve muslimane poštedi zla našega jezika i naših ruku, da našim umrlim oprosti grijehe i da nas sve zajedno sastavi u džennetu! Amin!
Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.

ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون.
صدق الله العظيم

Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari,Elvedin Subašić,,Preporod'.

Nijaz Salkić

Ni komentarjev:

Objavite komentar