13. 12. 19

MIMBERA - DŽENAZA NAMAZ



الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين، رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون ...:
قال الله تعالى فى كتابه الكريم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ
وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ 
فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ 
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
صدق الله العظيم
S imenom Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda s.a.v.s., na njegove ashabe, porodicu i na sve koji su živjeli i umrli sa vjerom u srcu.
Braćo, podsjećam sebe i vas na čvrsto vjerovanje u Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike, Sudnji dan i Božije određenje.
Poslanik Muhammed a.s. je rekao: ,,Neka je proklet onaj u čijem se prisustvu ja spomenem, a on ne prouči salavat na mene!“
A zatim, danas je petak, 13. decembar 2019., ili  16. rebiu-l-ahir, 1441. godine. Ovo je 15. džuma u novoj hidžretskoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Džuma u nas', a današnja je, ,Dženaza namaz.'
Uzvišeni Allah u Kur'anu veli: ,,Svako živo biće će smrt okusiti! I samo na Sudnjem danu dobićete u potpunosti plaće vaše, i ko bude od vatre udaljen i u Džennet uveden – taj je postigao šta je želio; a život na ovome svijetu je samo varljivo naslađivanje.“ (Alu Imran,185)
Klanjati dženazu namaz je (fardi-kifaje) i nije dozvoljeno samo prisustvovati i posmatrati klanjanje dženaze i ukopu mejjita, nego nam je dužnost klanjati namaz. Lijepo je da muslimani koji koji žele klanjati dženazu rasporede u neparan broj safova.
Dženazu muškoj osobi zanijetićemo:
Nevejtu en usalijje lillahi te`ala salatel dženazeti, senaen lillahi te`ala, ve salaten `alen-nebijji,ve du`aen li hazel-mejjiti, edaen mustakbilel-kibleti, iktedejtu bi hazel-imami – Allahu ekber!
Odlučih da klanjam, u ime Allaha Uzvišenog, dženazu namaz, zahvaljujući se Allahu, blagosiljajući Vjerovjesnika i upućujući dovu za umrlog, okrenuvši se prema Kibli i pristajući za ovim imamom – Allah je najveći!
Poslije proučenog nijjeta donijet će se početni tekbir, a nakon toga proučiti:
Subhanekellahumme, ve bi hamdike, ve tebare-kesmuke, ve te`ala džedduke, ve dželle senauke, ve la ilahe gajruke.
Slavljen neka si, Bože moj, i hvaljen, blagoslovljeno neka je ime Tvoje, uzvišena Tvoja veličina, cijenjena hvala za tebe. Nema drugog Boga osim Tebe.
Potom se donosi drugi tekbir, i uče salavati:
Allahumme salli ala Muhammedin ve ala ali Muhammed, kema salejte ala Ibrahim, ve ala ali Ibrahim, inneke hamidun medžid.
Allahumme barik ala Muhammedin ve ala ali Muhammed, kema barekte ala Ibrahim, ve ala ali Ibrahim, inneke hamidun medžid.
,,Allahu moj, blagoslovi Muhammeda, i porodicu njegovu, kao što si blagoslovio Ibrahima i porodicu Ibrahimovu. Ti si doista, hvaljen i slavljen.
Allahu moj, blagodari Muhammeda, i porodicu njegovu, kao što si blagodario Ibrahima i porodicu Ibrahimovu. Ti si, doista, hvaljen i slavljen.“
Nakon toga se donosi treći tekbir, i uči se dova u kojoj se klanjač obraća Allahu, dž.š., s molbom za oprost grijeha i dobro umrlome, sebi i svim muslimanima:
Allahummagfir lihajjina, ve mejjitina, ve šahidina, ve gaibina, ve sagirina,ve kebirina, ve zekerina, ve unsana.
Allahumme men ahjejtehu minna fe ahjijhi alel-islam, ve men teveffejtehu minna feteveffehu alel-iman. Ve hussa hazel-mejjite (hazihil-mejjitete) bir-revhi, ve r-rahati, vel magfireti, ver-ridvan.
Allahumme in kane (kanet) muhsinen (muhsineten) fezid fi ihsanih (ihsaniha), ve in kane (kanet) musi`en (musi`eten) fetedžavez anhu (anha) ve lekkihil-emne (lekkihel-emne), vel bušra, vel-keramete, vez-zulfa bi rahmetike ja erhamer-rahimin. (za žensko se uči ovo što je u zagradama)
Allahu moj, oprosti našim živima i mrtvima, prisutnima i odsutnima, mladima i starima, muškarcima i ženskima.
Allahu moj, kome od nas podariš život, daj mu ga u islamu, a kome od nas oduzmeš život oduzmi mu ga u imanu. Obaspi ovog (ovu) umrlog (umrlu) spokojstvom, smirenošću, oprostom grijeha i Svojim zadovoljstvom.
Allahu moj, ako je dobro činio (činila), povećaj mu (joj) njegova (njezina) dobra djela, a ako je činio (činila) loša djela, prijeđi mu (joj) preko njih i dočekaj ga (je) sa sigurnošću, radošću, počasti i odlikovanjima, tako ti Tvoje milosti, Najmilostiviji. Na kraju se donosi četvrti tekbir i predaje se selam i s tim je dženaza namaz završena.
Najbolje je saučešće izraziti Kur'anskim ajetom: ,,Innellahe me'as-sabirin” (Zaista je Allah sa strpljivima), a odgovara se takođe Kur'anskim ajetom: ,,Inna lillahi ve inna ilejhi radži'un” (Allahovi smo i njemu se vraćamo). Primjereno je izraziti saučešće i riječima: Primite moje saučešće. Prilikom izražavanja saučešća muškarci će se međusobno rukovati ili zagrliti. Žene će postupiti na isti način. Muškarci i žene koji nisu bliski rođaci neće se međusobno rukovati, nego će samo usmeno izraziti saučešće ožalošćenima.
Pratnja dženaze se vrši dostojanstveno. Neprimjereno je razgovaranje, smijanje, pušenje cigareta, i sl. Prateći dženazu treba učiti dove, tražiti od Allaha dž.š. oprost za svoje i grijehe umrle osobe, te razmišljati o smrti i našoj pripremljenosti za nju. Sunnet je za one koji spuštaju mejita u kabur da kažu: ,,Bismillahi ve ‘ala sunneti Resulillah!”
Poznati hanefijski pravnik Kemal Ibnul Hummam kaže: ,,Pokuđeno je ići i jesti kod porodice umrlog, jer se gozba priprema u veselju a ne u žalosti. Ovakva gozba je ružna novotarija.”
Zabranjeno je naricanje za umrlim ili bilo šta drugo što ne priliči jednom muslimanu da čini, poput tuđih običaja: nošenje crnine, ostavljanje upaljenog svjetla 40 dana u kući u kojoj je rahmetlija preselio ili slično.
Po nekim predajama umrli će biti obaviješteni o našim selamima i dovama koje im šaljemo i koje učimo za njih, ali i o drugim eventualnim dobročinstvima namjenjenim njima (hajr-česme, vakufi, post, hadž i dr.) Prenosi Ebu Hurejre da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: Čovjeku će se doista povećati deredže u Džennetu, pa će on zapitati: Odakle ovo?, te će mu se odgovoriti: To je od traženja oprosta tvoga djeteta za tebe! (Ibn Madže)
Od hazreti Aiše r.a., se prenosi da je Allahov Pejgamber s.a.v.s., rekao: „Nema tog muslimana, kojem dženazu namaz klanja skupina od 100 muslimana, zauzimajući se za njega, a da im se ne udovolji molbi!“ (Muslim)
Od Abdullaha b. Abbasa r.a., se bilježi predaja kada mu je preselio sin, u mjestu Kudejd Usfan, kada je rekao: O Kurejb, vidi koliko se ljudi pokupilo? Reče: Izašao sam, kad se dosta svijeta iskupilo, o čemu ga obavijestih. Reče: Kažeš da ih ima 40? Reče: Da. Reče: Iznesite mejta, jer sam čuo Allahovog Poslanika s.a.v.s., da je rekao: „Nema tog muslimana koji umre, a dženazu mu bude klanjalo 40 ljudi, koji nikoga osim Allaha dž.š., ne obožavaju, a da ih Allah dž.š., ne učini njegovim šefadžijama-zauzimačima.“ (Muslim)
Malik b. Hubejre r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.v.s., rekao: „Nema tog muslimana koji umre – pa mu dženazu klanja tri safa muslimana – a da im se neće ukabuliti dova!“ Malik b. Hubejre rahmetullahi alejhi, bi džematlije koji su se okupili radi klanjanja dženaze, razdijelio na tri saffa, postupajući u skladu sa ovim hadisom. (Sunen, Ebu Davud)
Enes b. Malik r.a., pripovjeda da se neka dženaza pronijela pored Poslanika s.a.v.s., koju su ljudi hvalili, pa je Poslanik s.a.v.s., rekao: Tako je kako govorite, tako je kako govorite, tako je kako govorite – dok je drugi put prošla dženaza koju su ljudi spominjali po lošem, pa je rekao: Tako je kako govorite, tako je kako govorite, tako je kako govorite. Omer r.a., reče: Na mjestu babe i majke si mi, za prvu dženazu, koju su ljudi hvalili, rekao si: Tako je kako govorite – dok za drugu dženazu koju su ljudi kudili, si rekao: Tako je kako govorite? – pa Poslanik s.a.v.s., reče: „Koga vi pohvalite po dobru – obavezan mu je džennet, a koga pokudite zbog zla – obavezan mu je džehennem. Vi ste Allahovi svjedoci na Zemlji, vi ste Allahovi svjedoci na Zemlji, vi ste Allahovi svjedoci na Zemlji!“ (Muslim)
Poslanik, s.a.v.s, u predaji Omera ibni Hattaba, r.a, jasno naglašava: „Za kojeg god muslimana četvorica posvjedoče da je dobar, Allah je ga uvesti u džennet! Upitali smo: A trojica? Odgovorio je: I trojica. Upitali smo: I dvojica? Odgovorio je: I dvojica. Nakon to ga ga nismo pitali za jednog.
Imam el-Davudi rahmetullahi alejhi, kaže: ,,Ako dobri i pošteni ljudi pohvale nekog – to svjedočenje je vrijedno, jer kada, kriminalci i nepošteni ljudi znaju hvaliti pokvarenjaka sličnog njima, tako da te pohvale neće spadati u navedeni hadis."
Kada neko umre, prisutnima je dozvoljeno da otkriju lice umrloga, da ga poljube i plaču za njim tri dana. Enes b. Malik, r.a., prenosi hadis u kome se vidi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, uzeo svoga mrtvog sina Ibrahima, poljubio ga, pomirisao i zaplakao, pa na primjedbu 'Abdurrahmana b. 'Avfa, r.a: Zar i ti, Allahov Poslaniče?, odgovorio je: „To je samilost, sine Avfov, a zatim je dodao: Oko mi samo suzi a srce tuguje, a mi nećemo ništa reći čime nije Zadovoljan naš Gospodar. Uistinu smo mi, Ibrahime, zbog rastanka s tobom, tužni!“
Dova                               
Gospodaru naš, učini nam smrti čas lahkim, kabur prostranim i svijetlim, ispitivanje uspješnim, smiluj nam se i nastani nas u Dženneti firdevsu sa precima i potomstvom našim! Amin!
Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.

ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون.
صدق الله العظيم

Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, dr. Zuhdija Hasanović i dr. Mustafa Hasani, Dženaza – upute i propisi, Sarajevo, 2010, Semir Fileković, Mustafa Sušić,Fuad Šišić

Nijaz Salkić

Ni komentarjev:

Objavite komentar