Zahvala pripada Allahu dž.š. Neka je salavat i selam na Allahova Poslanika Muhameda, s.a.v.s., na njegovu časnu porodicu, ashabe, i svakog onog koji bude slijedio uputu do Sudnjega dana. (Amin)
Danas je petak, 19. juni 2009. ili 26. džumade-l-uhra, 1430. hidžretske godine. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!
Allah s.v.t.a. u Kur'ani Kerimu kaže:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
"O vjernici, kad se u petak na namaz pozove, požurite ka spominjanju Allaha, i kupoprodaju ostavite, to vam je bolje, neka znate!" /9/ " A kad se molitva obavi, onda se po zemlji raziđite i Allahovu blagodat tražite i Allaha mnogo spominjite, da biste postigli što želite" /10/
Odlika petka nad ostalim danima
Petak je u arapskom jeziku nazvan džumu'a, jer je taj riječ izveden iz izraza džem' (spajanje, sabiranje, sakupljanje). Muslimani se na taj dan sastaju jednom sedmično u velikim džamijama. To je šesti dan, kada je Allah, dž.š., upotpunio stvaranje svega stvorenog. U njemu je stvoren Adem, u njemu je uveden u Džennet, u njemu je izveden iz njega i u tom danu će nastupiti Sudnji dan. U tom danu je jedan, sahat, čas, tren, ako tačno u njemu pravovjerni rob zatraži od Allaha, dž.š., nešto korisno, Allah će mu dati, kao što se to jasno i pouzdano navodi u vjerodostojnim hadisima. U starom arapskom jeziku ovaj dan je nazvan sintagmom.
Pouzdano je utvrđeno da je narodima prije nas, takođe, bilo naređeno uvažavanje ovog dana, ali su ga zanemarili. Muslim u svom Sahihu navodi: (433) "Uščuvao je Allah, dž.š., petak od naroda koji su bili prije nas. Tako su jevreji odabrali subotu, kršćani nedjelju, te je Allah, dž.š., doveo nas i ukazao nam da poštujemo petak. Pa je učinio da redoslijed bude: petak, subota i nedjelja. Na isti način kako subota i nedjelja prate petak, i oni će na Sudnjem danu dolaziti iza nas. Mi smo posljednji na ovom svijetu, a prvi na Sudnjem danu, i nama će presuditi prije svih ostalih." (Navodi ga i Buhari, obojica od Ebu-Hurejrea.)
Okupljanje petkom iz strahopoštovanja
Allah, dž.š., naredio je pravovjernima da se u ovom danu sakupe radi ibadeta u riječima:
"O vjernici, kad se u petak na namaz pozovete, kupoprodaju ostavite i požurite ka spominjanju Allaha, to vam je bolje, neka znate!”, tj. imajte namjeru, odluku i budite pripravni za odlazak na džumu, kao što je Allah, Uzvišeni rekao:
وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُوراً
"A onaj koji želi drugi svijet i trudi se da ga zasluži, a vjernik je…" (17:19) Sura: Al-Džumu'a - Petak
Šarti i fadileti džume namaza
Lijepo je da se onaj ko ide na džuma-namaz, okupa prije odlaska, na osnovu vjerodostojna predanja, koje se od Ebu-Hurejrea i Ebu-Seida, r.a., bilježi u oba Sahiha: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: (436) 'Kada neko od vas pođe na džumu, neka se okupa.'" Imam Ahmed citira Evsa ibn Evsa es-Sekafija da je rekao: (437) "Čuo sam Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kako kaže: 'Ko se očisti i okupa u petak, rano ustane i među prvima dođe, pješke, a ne na jahalici, blizu imama i sasluša ga, a sam riječ ne progovoriš za svaki će korak imati nagradu kao što se ima od godine dana dobrovoljnog posta i namaza.'" Ovaj je hadis u različitim verzijama i terminima, a sve ih navode autori četiri sunena, a Et-Tirmizi ga smatra hasenom.
Ebu-Hurejre, r.a., kaže: "Resulullah, s.a.v.s., rekao je: (438) 'Ko se petkom okupa kao kad se okupa od džunupluka, zatim ode u džamiju u prvom sahatu, kao da je za kurban zaklao devu; ko ode u drugom sahatu, kao da je za kurban zaklao kravu; ko ode u trećem sahatu, kao da je za kurban zaklao rogatog ovna, u četvrtom sahatu, kao da je zaklao kokošku, a u petom sahatu, kao da je od sebe darovao jaje. Kada imam iziđe na minber, meleki dođu da bi saslušali hutbu.'" (Buharija i Muslim)
Takođe od Ebu-Hurejre, radijellahu anhu, se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: "Na dan džume meleki stoje na vratima svake džamije i upisuju jednog za drugim (imena onih koji idu klanjati džumu-namaz). Kada se imam uspne na mimber, oni pozatvaraju stranice i pođu prisustvovati spominjanju Allaha.
Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, kaže: "Pet dnevnih namaza, džuma do džume, ramazan do ramazana, brišu grijehe ukoliko se čovjek kloni velikih grijeha." (Prenosi Muslim)
Pohvalno je obući najljepšu odjeću, namirisati se, očistiti zube i šutjeti slušajući hatiba, nikoga ne uznemiravajući. Ako sve to ispoštuje i obavi džuma-namaz, njegov je namaz iskup za grijehe koje je počinio između dvije džume.
وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْواً انفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِماً قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
Hajde na džumu
"Kad se u petak na namaz pozovete, kupoprodaju ostavite i požurite ka spominjanju Allaha." Pod pozivom se misli na drugi ezan, koji bi se učio kada bi se Allahov Poslanik, s.a.v.s., popeo i sjeo na minber, i na ovaj se ezan misli kada se kaže da je poslije njega zabranjena kupoprodaja. Prvi ezan, koji je dodao zapovjednik pravovjernih Osman ibn Affan, r.a., uspostavljen je radi velikog broja klanjača. Konsenzusom islamskih znanstvenika, r.a., utvrđeno je da je kupoprodaja zabranjena nakon drugog ezana.
Obaveznost prisustva na džuma namazu
Džuma-namaz je fardi-ajn, kojeg je dužan klanjati svaki musliman, slobodan, punoljetan i pametan, a koji nije na putu i nema opravdanja za izostajanje sa džume.
Današnji muslimani su blijeda sjenke pravih vjernika i muttekija. Mnogo nas je što na džumu dolazimo iz običaja, radi imidža, zbog ugleda, statusa u društvu i puke navike. Na mnoge uopće ne djeluje slušanje Kur'ana, prisustvovanje hutbama, niti odlasci na mnogobrojne dženaze. Da riječi imamove, hatibske i muallimske dolaze do naših srca to bi se pokazalo i dokazalo u našim međuljudskim odnosima. Muslimani danas najmanje imaju, dobrih, bliskih, bratskih međumuslimanskih odnosa, a komunikacija i pažnja je skoro nikakva. Velika je šteta što malo čitamo, nećemo da slušamo i do kraja saslušamo, a najgore što i on malo stečenog znanja u praksu primijeniti ne znamo.
Znano je dobro, da jedino mi muslimani, džumu imamo.
Sirovi materijalizam i aljkavost
Iz svega kazanog se jasno vidi kome je sve naređeno da mora prisustvovati džuma namazu. U današnjem vaktu ima pomodarstva i u ovom segmentu života. Muškarcima je naređena džuma namaz, a mnogi i pored toga što ničim nisu zauzeti, ne idu u džamiju, već bezbrižno sjede u kućama pored televizora i računara, isjeđavaju se po vrtovima i baščama, klate se po cestama i pijacama, ili odlaze baš petkom da dodatno povećaju svoj kućni budžet. Opet pojedine žene iz pomodarstva »lete« na dženaze namaz, guraju se na džuma namazu, mada im to nije Zakonodavac naredio, jer je općepoznato da je najveći sevab ženama da namaz obavljaju u svojim kućama.
Od Ibn-Omera, radijellahu anhuma, se prenosi da su čuli Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, kako na mimberu govori: "
Petak nije svetkovanje i neradni dan
"To vam je bolje, neka znate", tj. napuštanje kupoprodaje; i dolazak na slušanje hutbe i obavljanje namaza, bolje vam je na oba svijeta.
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
"A kada se namaz obavi…", tj. kada se završi:
"…onda se po Zemlji raziđite i Allahovu blagodat tražite." Nakon što im je zabranjeno poslovanje poslije ezana i naređeno sastajanje pri obavljanju namaza, dozvoljava im se po njegovu završetku razilaženje po Zemlji i traženje Allahovih blagodati.
"…i Allaha mnogo spominjite, da biste postigli što želite." tj. za vrijeme kupoprodaje, uzimanja i davanja, Allaha mnogo spominjite i neka vas ovaj svijet ne odvrati od onoga što će vam koristiti na ahiretu. U ovom smislu navodi se hadis: (439) "Ko uđe na jednu od pijaca sa riječima: ’Nema boga osim Allaha, Jedinoga, On suparnika nema. Sva vlast i hvala Njemu pripada, On je Svemoćan', Allah će mu upisati na hiljadu hiljada dobrih djela, a izbrisat će mu hiljadu hiljada loših djela."
Dakle, za džumu namaz moramo i trebamo naći vremena u svom petkovom dnevnom i radnom rasporedu. Razmaknimo svoje vrijeme i krenimo u džamiju na džumu, dok nas nije vrijeme pregazilo i zauvijek nas odvojilo od ovog svijeta. Poslije džuma namaza se ionako možemo naraditi, umoriti i dosta novca zaraditi.
Ni komentarjev:
Objavite komentar