Lā
ilāhe illallāhu vaĥdehū lā šerīke leh. Allāhu ekber kebīrā vel ĥamdu lillāhi
kesīrā. Ve subĥānallāhi rabbil ‘ālemīn. Lā ĥavle ve lā кuvvete illā billāhil
‘azīzil ĥakīm. „Samo je Allah bog, Jedan je On i nema sudruga. Allah je
Najveći, Njemu pripada sva hvala i zahvala. Slavljen je Allah, Gospodar
svjetova! Nema snage ni moći osim sa Allahom, Silnim i Mudrim.“
Svjedočim
da nema drugog boga mimo Allaha. Svjedočim da je Muhammed Njegov rob i Njegov
poslanik, neka je Allahov salavat i selam na njega, njegovu porodicu, njegove
vrle ashabe i sve mu'mine i mu'minke do Dana proživljenja i iskupljanja.
Draga
i poštovana braćo, draga naša omladino, draga djeco, cijenjeni
džemaate, mjesec ramazan ujedini srca u dovama i ibadetima, duše nam ispuni
miljem posta, mirisom sehura i iftara, milozvukom mukabelskog Kur'ana,
međusobnim saburom u svakovrsnom činjenju dobročinstva. Blagoslovljeno
ramazansko vrijeme oživi vjeru u nama, ujedini vjerničku porodicu, promijeni
nam život.
Eto
sinoć se ramazan potrošio baš kao što isteče sve što poteče, sve
sabrano prebere, sve što postane jednom i nestane:
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ ۘ
لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ ۚ لَهُ
الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
„I ne
klanjaj se, pored Allaha, drugom bogu! Nema boga osim Njega! Sve će, osim
Njega, propasti! On će suditi, i Njemu ćete se povratiti!" (El-Kasas: 88).
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ
وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
„Sve
što je na Zemlji prolazno je, ostaje samo Gospodar tvoj, Veličanstveni i
Plemeniti" (Er-Rahman: 26-27).
Svježina
ovog bajramskog jutra, budi pitanja koliko smo ovog ramazana dobra učinili
i šta smo još mogli uraditi. Ko je ispunio svoju dužnost potpuno, ima pravo da
se raduje. Kao što se u hadisu kazuje: „Postač ima dvije radosti kojima
se raduje: prva radost je zbog iftara kada nastupi, a druga je kada sretne svog
Gospodara raduje se postu kojeg je postio."
Postoje
dvije vrste radovanja; radovanje istini i radovanje neistini. Radovanje
istini znači radovati se milosti, blagodati Allaha, dž.š., za našu
pokornost.
Oni
koji se raduju neistini, raduju se haram imetku kojeg posjeduju,
ugledu kojeg privremeno uživaju, a uz to se Allahu ne zahvaljuju. Oni se raduju
zbog svog imetka i djece, te onom što im je priušteno od harama; strastima,
uživanju i imetku.
Ako
musliman bude od onih koje je Allah, dž.š., učinio da posti
ispravnim ubjeđenjem i očekivanjem Njegove nagrade, a uz to je klanjao i lijepo
i pravilno postio, onda ima pravo da se raduje tom uspjehu od Allaha, dž.š.,
ali bez divljenja svojom pobožnošću. Neka se niko ne divi svom ibadetu, jer ne
zna da li ti je ta pokornost prihvaćena? Možda je u njoj bilo greške? Možda je
ona činjena iz pretvaranja i neiskrenosti, ili ne daj Bože, iz oholosti?
Zato
budi veseo kada budeš pokoran, a ne divi se samom sebi.
Boj se i budi oprezan od Allahovog iskušenja. Budi obazriv baš onako kako je
rekao Ebu Bekr es-Siddik, r.a.: ,,Tako mi Allaha, nisam siguran od Allahovih
iskušenja, pa makar mi jedna od mojih nogu bila u Džennetu."
Ne budi
vezan za Allaha samo u Ramazanu. Ne uči Kur'an samo u Ramazanu,
pa da ga potom ga u zamotanom peškiru držiš u vitrini, do slijedećeg Ramazana.
Ne dolikuje ti da ideš u džamiju samo mjesec dana, pa da to prekineš do slijedećeg
Ramazana. Aktivnost ne treba da se smanjuje, jedino ramazan tu aktivnost treba
da povećava. Poslanik, a.s. je vrlo često učio ovu dovu: „O ti koji vladaš
srcima, moje srce učvrsti u Tvojoj vjeri." Jedna od dova onih koji su
učvrstili svoja stopala u nauci je sljedeća: ,,Gospodaru naš, ne dopusti
srcima našim da skrenu, kada si nam već na pravi put ukazao, i daruj nam Svoju
milost; Ti si, uistinu, Onaj koji mnogo daruje!" (Ali Imran: 8)
Nemoj
zalutati nakon što si bio na Pravom putu, nemoj posrnuti nakon što si
bio istrajan na njemu, već ostani u stalnoj pokornosti Allahu. Poslanik,
s.a.v.s., bi govorio: ,,Allahu najdraže djelo je ono koje se stalno
čini, pa makar bilo i malehno".
Potrebno
je zapamtiti da niko nikome neće udijeliti dio svoje opskrbe na
Ahiretu. Svaki čovjek je čuvar svoje opskrbe i neće se sa njom razbacivati,
niti će je dijeliti ocu, majci, djetetu, niti bratu. Svaki će govoriti šta će
biti sa mnom, šta će biti sa mnom: „O ljudi, bojte se Gospodara svoga i
strahujte od Dana kod roditelj djetetu svome neće moći nimalo pomoći, niti će
dijete moći svome roditelju imalo pomoći! Allahova prijetnja je istinita, pa
neka vas nikako život na ovom svijetu ne zavara i neka vas u Allaha šejtan ne
pokoleba" (Lukman: 33)
Pobožnjaci
su govorili: ,,Ružan li je onaj narod koji ne zna za
Allaha, osim u vrijeme Ramazana. Budi pravi pobožni čovjek, a nemoj biti samo
sezonski musliman." Znak prihvaćanja dobročinstva, jeste spremnost
činjenja i dobročinstva nakon ramazana. A znak kazne za učinjeno zlo djelo
jeste nastavak griješenja nakon toga. To je kazna prije one ahiretske, ali ako
Allah htjedne i bude tobom zadovoljan pružit će ti priliku da se pokaješ i da
dobro jedno za drugim činiš.
Zbog
kontinuiteta pobožnosti i nastavka veze sa Allahom,
dž.š., i nakon Ramazana, ono što je islam propisao, a Poslanik, s.a.v.s., na
preporučio, jeste post šest dana mjeseca Ševvala. U tom smislu poslanik, a.s,
veli: ,,Ko isposti Ramazan, zatim posti šest dana ševvala, kao da je
čitavu godinu postio".
Tumačenje
ovog hadisa nam dolazi u drugom hadisu gdje Poslanik, s.a.v.s.,
kaže: ,,Allah je učinio da za jedno dobro djelo desetostruko nagradi, tako
biva jedan mjesec posta kao deset mjeseci, post šest dana nakon Ramazana biva
nagrada kao za dva mjeseca, tako da se dobiva zbir od jedne potpune
godine." Dakle, mjesec Ramazana se računa kao post od deset mjeseci, a
šest dana kao dva mjeseca i taj zbir čini cijelu godinu posta, odnosno 12
mjeseci. Pa ako čovjek tako nastavi svake godine, isto kao da je postio cijelo
vrijeme.
Budući
da smo posteći Ramazan osjetili i fizičke blagodati posta,
bila bi prava šteta vratiti se ponovo, uglavnom, nezdravim navikama ishrane.
Nakon ustezanja od hrane i djelimičnog čišćenja organizma, za održavanje dobrog
zdravlja i uravnoteženosti i dalje je potrebna disciplina. Ne kao
totalni post već jedna stroga umjerenost i odabir u kvalitetu i količini hrane
koju svakodnevno konzumiramo. Moderni način života dopušta neumjerenost u svemu
i moglo bi se reći da sve bolesti savremenog čovjeka dolaze od viška svega.
Šta
je to što čovjek čak ni svojom pobožnošću ni znanjem ne može
pobijediti a kada su u pitanju stvari koje ga truju, ubrzavaju starost i
skraćuju mu život? Svaki put kad vidimo ljude koji koriste nezdravu hranu,
duhan, alkohol, droge, previše stimulirajućih napitaka... uvijek se postavljaju
dva pitanja. Kako to da razumnog čovjeka može da zavede privlačna
ambalaža, reklama, navike njegovih prijatelja, kolega itd.? Strast je
neprijatelj razuma.
Draga
braćo, prva i najvažnija vrijednost, i ono na što smo posebno
pazili u Ramazanu jeste namaz, najvažnija islamska dužnost i najbolji dokaz i
potvrda naše pokornosti Allahu dž.š. Namaz je ustvari ključ sreće i uspjeha na
ovom svijetu, a garant spasa na budućem svijetu- samo nas je malo toga svjesno.
Naše nezadovoljstvo, naši problemi koje imamo u životu često su rezultat
prekinute veze sa našim Stvoriteljem od kojeg ovisimo. To nam najbolje Kur’an
govori: „O ljudi, vi ste siromasi, vi trebate Allaha, a Allah je nezavisan
i hvale dostojan“.
Draga
braćo, zaista smo mi u stalnoj potrebi za našim Gospodarom koji
samo očekuje da Mu se poklonimo, da mu se priklonimo i padnemo na sedždu, iskažemo svoju sićušnost i nemoć te zatražimo
kroz dovu ono što želimo. Zaista je u namazu naš spas, naša najveća snaga, naša
vrijednost, zaštita, najbolji put, veza prema našem Gospodaru i recept za
uspjeh na ovom i budućem svijetu. Molim Vas da svako od nas danas ode kući sa
razmišljanjem, kad ću početi redovno klanjati ili kad ću početi redovno
dolaziti na džumu, kad ću početi redovno djecu dovoditi u mekteb, te da budemo
svjesni da ovaj svijet možemo napustiti svakog trena, a u mračnom kaburu je
prvo pitanje: jesi li klanjao?
Druga
vrijednost ili navika koju smo stekli u Ramazanu jesu
slušanje i učenje Kur'ana koji je naš najbolji putokaz, svjetlo i vodilja kroz
život. Nezamislivo je da jedan musliman nikad u životu ne pročita bar prijevod
Kur’ana, kao što je nezamislivo da musliman bar ne pokuša i ne potrudi se
naučiti Kur’ansko pismo-sufaru, kako bi svoj život oplemenio.
Abdullah
b. Mes’ud, r.a., kaže: ,,Ko želi da vidi da li voli Allaha i Njegovog
Poslanika, neka pogleda u to koliko i kako voli Kur’an, pa ako ga bude volio –
on voli Allaha i Njegovog Poslanika!“
Treća
vrijednost ili navika koju smo stekli u Ramazanu jeste džemat i
zajednica. Razlog našeg posebnog osjećanja uz Ramazan te ispunjenosti naše duše
najljepšim osjećajima jeste upravo u tome što smo bili intenzivno i čvrsto
vezani za džem’at kroz dolaske na namaze.
Draga
moja braćo dovimo i Boga Dragoga molimo da prospe Svoju Milost i blagoslov na
naš džemat, da nam džemat ostane i opstane. Molimo Uzvišenog Allaha da nam se
pridruže muslimani koji sa nama žive, ponekad nam se dive i samo nas
posmatraju, ali nam se ne pridružuju. Da bi Islamska zajednica bila snažne
institucija mora imati materijalnu potporu, a članstvo-vazifa je jedini
materijalni izvor za opstanak naše zajednice.
Naša
četvrta vrijednost ili navika koju smo stekli u Ramazanu jeste dobročinsto,
osjećaj za drugoga i pomaganje u nevolji. Onoliko koliko dijelimo, toliko smo
zahvalni Allahu dž.š. Koji nam daje i toliko čuvamo postojeće blagodati. Kaže
Uzvišeni Allah dž.š.: ,,Nećete ostvariti dobročinstvo sve dok ne budete
davali od onoga što vam je najdraže''. Allah s.v.t.a., kaže i ovo: „Što god
da podijelite, On će vam nadoknaditi, jer On je najbolji opskrbitelj“.
I na
kraju naša peta vrijednost ili navika koju smo stekli u Ramazanu
jeste zahvalnost Uzvišenom Allahu dž.š. na blagodatima koje uživamo. Ni u
jednom drugom mjesecu ne razmišljamo više o blagodati hrane kao što to činimo u
Ramazanu kada postimo. Kao postači, dok smo iščekivali iftar, najjasnije smo
vidjeli ljepotu Božijih blagodati. Dok smo postili, u jednoj čaši vode i u
jednom zalogaju hrane, kao na dlanu, vidjeli smo Božiju milost.
Zato
trebamo biti zahvalni našem Gospodaru na blagodatima koje
imamo i sjetiti se onih koji ih nemaju. Rekao je Uzvišeni: „Ako budete
zahvalni, Ja ću vam zacijelo još više dati“.
Govorio
je Hasan El-Basri: „Doista, Allah šalje blagodati ljudima. Ako
ljudi na njih ne uzvrate zahvalnošću, Allah te blagodati pretvara u patnju“. U
jednoj predaji se kaže da je Alija b. Ebi Talib rekao jednom čovjeku: „Blagodat
je povezana sa zahvalnošću. Zahvalnost je vezana za povećanje. To je međusobno
povezano. Čovjek neće ostati bez blagodati, sve dok ne presten biti zahvalan“.
Napaštanje i post u
ševvalu
Osoba
koja je sa opravdanim razlogom propusti post dana ramazana ili više, prvo treba
napostiti propuštene dane, a zatim postiti nafilu u ševvalu. U hadisu se kaže: ,,Ko
isposti ramazan i šest dana ševvala, ima nagradu posta cijele godine;” za onoga
ko je propustio koji dan ramazana i više ne može se reći da je ispostio
ramazan, ako hoće pridobiti ovu veliku nagradu, dužan je prvo napostiti
propuštene dane, a tek poslije toga postiti šest dana ševvala. Ukoliko se desi
da ipak da prednost postu šest dana ševvala, njegov post je ispravan i ostaje
mu da, prije drugog ramazana, naposti propuštene dane (El-Furu', od
Ibn-Redžeba, Fetava islamijje, 2/166.).
Draga
braćo, ne zaboravimo svaki dan reći Elhamdulillah na
onome što imamo. Neka nam Milostivi pomogne da nam i ovaj Bajram donese samo
najbolje. Pokušajmo sastaviti pokidane rodbinske i prijateljske veze. Pronađimo
one najljepše sitnice u insanima, jer svako to nosi u sebi samo se trebamo malo
potruditi i pronaći to. Pamtimo ljude po dobru, ne zamjerimo im, i ne sudimo
jedni drugima, ionako će nam na kraju Jedan suditi svima. Budimo od onih koji
opraštaju, jer i naš Uzvišeni Gospodar, oprost voli.
Približimo
se jedni drugima. Imajmo više vremena za iskreni razgovor, jer
razgovora nam zaista treba. Ne zaboravimo one koji su preselili na bolji
svijet, spomenimo ih u svojim dovama. Obilazimo ih, ne samo za Bajram.
Neka nas oni podsjećaju da, vjerovali mi ili ne, drugi svijet zaista
postoji.
Lijepo je čestitati bajram. Od Džubejr ibn Nufejra se prenosi
da je rekao: »Ashabi Allahovog Poslanika, a.s., kada bi se sreli na dan Bajrama
jedni drugima bi čestitali riječima ,TEKABBELELLAHU MINNA VE MINKE'.«
(Neka Allah ukabuli/primi od nas i od vas). (El-Askalani) Kod nas se čestita
riječima ,,BAJRAM ŠERIF MUBAREK OLSUN.« (Neka vam je sretan i berićetan
Bajram) Lijepo je u dane Bajrama obveseliti svoju porodicu međusobnom izmjenom
poklona-bajramluka (davanjem, poklona).
Za dane Bajrama treba se veselo
držati pri susretu sa
rodbinom i prijateljima iskazujući svoju pažnju i ljubav prema njima. Treba
nastojati posjetiti što više rodbine i prijatelja. Bajrami su dani posjeta,
obilazaka, darivanja, učvršćivanja prijateljstava, igre, veselja i pjevanja
pobožnih pjesama. Sve ovo treba biti u skladu sa propisima vjere, ne
zanemarujući islamske dužnosti koje muslimani trebaju izvršavati u svom životu.
Draga
braćo, svima vama i vašim najmilijima od srca želim sretan i
blagoslovljen Bajram sa željom za vaše dobro zdravlje i uspjeh u životu i radu!
Molim
Allaha da nam primi ibadete i da nas učvrsti na Pravome putu. Da li ćemo
dočekati sljedeći Ramazan, ostaje da se vidi a sigurno je da neki to neće
dočekati. Bože, podari nam još koju priliku. Amin
Podijelimo
radost Bajrama sa svojima i svima u svome okruženju i od
srca oprostimo jedni drugima.
Eid
Mubarek. Bajram šerif mubarek olsun! Me fat Bajrami! Bahtalo bajrami. Za mnogu
godini bajram. Vesel in srečen Bajram!
Dragi
naš Gospodaru, podari nam mudrosti da očuvamo poštovanje prema džamijama i
onima koji nas vode na pravi put. Volimo džamiju, radujmo se petku i džumi
namazu. Ne zaboravljamo svoju islamsku zajednicu. Amin!
Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul-Buhari.
Priredio: Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar