MIRUH RAMAZANA
Nijaz Salkić
MUKABELA I RAZUMIJEVANJE POSLUŠANOG
Mukabela je učenje (čitanje) po 10 lista ili 20
stranica svakog dana u džamiji. Mukabela se može učiti u tri vremenska perioda,
iza sabaha, iza podne ili iza ikindije namaza. Najviše je rasprostranjeno
učenje mukabele iza ikindije namaza. Mukabelu uče imami, hafizi i oni koji
znaju i umiju pravilno i tačno čitati Allahovu knjigu. Počinjemo sa prvom
mukabelom dan prijeramazana a završavamo hatma-dovom uoči Bajrama ili prije
klanjanja Bajram namaza. Velika čast je znati pravilno učiti Kur’an a.š,, a
velika nagrada čeka one koji dolaze da slušaju i prate učenje mukabele u
džamijama.
Zašto nas
je malo na mukabelama?
Da
bi mogli sebi odgovoriti nadvirimo se u dušu i srce. Ako su nam u životu
prioriteti gomilanje imetka, puna sofra raznovrsne hrane, ormari koji se
prolamaju od odjeće i obuće a mi i pored toga govorimo da nemamo vremena zai
abdest, namaz, te da je jacija u kasne sate a sabah prerano, belćim sa nama u nešto
redu nije.
Šta ćemo
danas slušati iz 1. džuza?
Prvi džuz sadrži suru El-Fatiha i jedan dio sure
El-Bekare. Fatiha je sura koju vjernik uči svakodnevno i nažalost
ponekada samo formalno, ne razmišljajući o njenim ajetima. To je sura koju
čovjek najviše prouči u toku svog života, a muslimani je uče u prilikama, kada
često zamjenjuje dovu, stoga je nezamislivo da ne poznaju njeno značenje, ajet
po ajet. Da nije propisana za učenje na svakom rekatu namaza, vjernik bi je
učio svakodnevno barem zbog njenog prvog ajeta, koji je, inače, najčešća
kur'anska rečenica u dovama. Kako je prva sura u Kur'anu Fatiha, ona koja
otvara Kur'an, tako njezin prvi ajet otvara skoro svaku našu dovu.
U ovom džuzu se po prvi
put u Kur'anu spominje slučaj protivljenja Iblisa Allahu, dž.š., (od 30.
do 39. ajeta) koji se do danas ponavlja u različitim oblicima. To nam kazuje da
se ljudi često protive svome Stvoritelju. Čak se i neki vjernici žele
vrednovati jačim i boljim od drugih ljudi, kao što je i Iblis to uradio,
smatrajući sebe boljim, pametnijim i cjenjenijim od Adema a.s.. Profesor sluša
profesora, ali razmišlja kako je ipak on bolji retoričar. Čovjek čita knjigu i
bez ikakve argumentacije misli da bi on bolje napisao, štaviše spreman je
pričati u svom društvu o mahanama knjige. Stoga, čitajući o slučaju Iblisa
čovjek treba uzeti pouku i doslovno vježbati da mu nikada ne dolaze misli
da je bolji od drugih. Riječ ,Ja' otvara vrata šejtanu. Ljudi koji često
koriste ,ja' u govoru nerijetko govore mnogo o sebi, stoga se već djeca
podučavaju da formalno izbjegavaju ovu zamjenicu. ,Rekao sam mu...' mnogo
ljepše zvuči od ,Ja sam mu rekao.."
Komentar prvog džuza
Slučaj Musaovog, a.s., naroda
(61. ajet ili od 57. do 61. ajeta) kada je tražio dodatnu hranu od onoga
što je imao. Naime, Allah, dž.š., dao je ovom narodu prelijepu hranu, ali oni
su tražili dodatno: luk, krastavice..., odnosno čak i goru hranu, kako kaže
Kur'an. Nisu bili zadovoljni sofrom pred sobom pa su tražili novu. To
pretjerivanje ih je dovelo do srama i poniženja i uskraćivanja Božijih
blagodati.
U ovom džuzu objašnjava
se i drugi slučaj pretjerivanja (od 67. do 71. ajeta) i oholosti. To je slučaj
kada je Musa, a.s., prema naredbi Allaha, dž.š., kazao svom narodu da zakolju
kravu. Trebali su zaklati jednu običnu kravu, ali zbog svoje oholosti,
bezobrazluka, igranja s vjerom i propisima, što je i danas prisutno čak i kod
vjernika, morali su zaklati posebnu kravu, odnosno otežali su sebi.
Naime, postavljanjem
mnoštva pitanja i podpitanja, odugovlačili su svoju obavezu te svaki put
otežavali sebi zadatak. I danas ima ljudi koji sebi otežavaju vjeru često minornih
od kojih su mnoga beznačajna. Štaviše svojim pitanjima otežavaju vjeru i
drugima. Iščitavajući ,literaturu' o islamu postaju još zbunjeniji te svojim
stanjem zbunjuju i otežavaju i drugima.
Literatura: Tefsir Ibni Kesir, Sahihul
Buhari, Elvedin Subašić.
Ni komentarjev:
Objavite komentar